TV op het web: financials omarmen sport
De groei van online televisie is onmiskenbaar en daarmee groeit ook het aantal producenten van audiovisuele content. Naast de consumenten (endusers) met de eindeloze stroom user generated content, gaat het hier ook steeds meer om bedrijven die eigen producties laten maken. Net als bij andere kanalen geldt hier dat sport de belangrijkste bijzaak van de wereld is. Interessant is dat het venster van de sport(bond) gebruikt wordt om bedrijfs-TV te maken: Nationale Nederlanden heeft KNVB-TV in een soft launch gelanceerd, ABN-Amro kwam met hockey-tv en nu komt de Rabobank met Rabosport-tv. Feitelijk is dit geen wielrenkanaal per se, aangezien ook de andere sporten van de Rabobank (ruitersport en, alweer, hockey) hier een plaats hebben. Toch heeft het er alles van (timing, hoeveelheid content) dat Rabosport.tv op dit moment gezien kan worden als Nederlandse wielren.tv.
Opvallend hierin is dat bonden en sportorganisatoren (vaak in gezamenlijkheid met een financieel sterke founding partner) steeds meer naar voren in de videocontentketen schuiven: van pure eigenaar van de rechten, naar producent en distributeur. Behalve de grote jongens (zoals de Tour de France en NFL) is hierbij de afhankelijk van een andere grote marktpartij tot dusver noodzakelijk geweest om dit soort experimenten mogelijk te maken. Zo heeft de KNVB vaak beelden van Tien ingezet en werkt hockey-tv met beelden van Nos en deels met eigen beelden.
Voor Rabobank ligt dit weer iets anders. De bank kan zich naast de enorme inzet in sponsoring niet veroorloven om ook nog te betalen voor sportrechten van de sportevenementen. Derhalve creëert zij haar eigen content: eigen evenementen en vooral formats rondom haar “eigen” helden achter de schermen. Uit het eigen persbericht komt naar voren dat tijdens de pilot van de Tour van 2006 350.000 video’s bekeken zijn. Dat bereik staat nog niet gelijk aan het bereik van 1 uitzending van StudioSport, maar er gelden dan ook andere wetten op het net. Binnen de eigen omgeving, met letterlijk de eigen producten om de hoek, zijn deze meer betrokken kijkers, meer waard dan een zappende traditionele TV-consument. Toch zal de innovatieve bank rekenen op aanzienlijk groter bereik voor Rabosport.tv.
De groei van deze dedicated sport web-TV staat tot dusver lijnrecht tegenover de oude media die ook sport op internet toegankelijk proberen te maken. Goed lopende sportsites zoals studiosport.nl, telesport.nl en sportwereld.nl hebben wel het grote bereik en de kennis van nieuws maken, maar bieden niet de vrijheid van een eigen kanaal. Zij moeten met lede ogen toezien hoe zij hun rechten verliezen of hoe zij dalen in de pikorde. In de VS heeft dit met de NFL tot grote discussie geleid. De NFL schermt zijn rechten zo goed af dat andere media nauwelijks meer aan bod komen. Dit raakt de vrije nieuwsgaring, wat in Australië weer leidde tot een verrassende uitspraak van het hof: iedereen heeft recht op het weergeven van video’s van bijna 2 minuten. Op internet zullen filmpjes vaak niet langer zijn, dus de webTV-rechten zijn daar nauwelijks meer iets waard.
In mijn optiek heeft de extreme focus op rechten geen toekomst, zoals ik al eerder meldde over onder meer de Olympische Spelen. Belangrijker is om goede eigen content te maken en een platform te lanceren waar de consument wil komen. Eventueel door krachten (lees: kanalen) te bundelen, iets wat de technologie wel mogelijk moet maken. Aan de achterkant timmert Narrowstep aan de weg bij hockey en andere sporten. Benieuwd wanneer een partij met voldoende autoriteit, financiën en/of (liever) met een sterk genoeg merk opstaat om het geheel te integreren. Slimme zoek- of aggregating technologie zijn waarschijnlijker als oplossing, dan hoeven de concurrerende contenteigenaren of -distributeurs het niet aan de achterkant te organiseren, maar kan de klant het zelf aan de voorkant doen.
UPDATE
Uit de comments blijkt dat embedding nu mogelijk is. Zie hier het resultaat:
Goed stuk Gijsbrecht. Ik volg de ontwikkelingen in de sport altijd op de voet en moet toegeven dat deze nieuwe ‘zenders’ toch wel opvallend zijn.
Wat zegt de Europese/Nederlandse wetgeving eigenlijk over dit onderwerp? Ik heb ooit zelfs eens gehoord dat het toegestaan is enkele seconden content van een andere partij te gebruiken. Is dit waar? Acht seconden beelden van de wedstrijden kan voor VI bijvoorbeeld een leuke toevoeging zijn om analyses kracht bij te zetten. Weet u hoe dit werkt?
@ Hans,
Er wordt gesproken over fair use. Dit betreft meestal korte fragmenten (circa tot een minuut), maar wat hierover in Nederland of Europa wettelijk (dan wel contractueel) is vastgelegd, weet ik eerlijk gezegd niet.
Een mooi en kansrijk initiatief, ook gezien de sporten waarop de Rabobank zich focust. De timing van de lancering had idd niet beter gekund, zo enkele dagen voor de start in Londen, maar ik had de gelegenheid te baat genomen om meer interactiveit te creeren. Wanneer je wilt meedoen aan een Tourmanager, dan ben je op andere plaatsen aangewezen. Rabo had bij voorbeeld experimenten kunnen nemen met deelname aan een dergelijke competitie voor betaling via Minitix, een voorspelling over welke Raborenner de hoogste ogen gooit, een mobiele component, mijn favoriete Tourmoment, een poll over de epoperikelen etc.
Ronald,
De interpretatie van het fair use principe is naar mijn weten in Europa nog niet voor de rechter geweest. In Australië ging het juist om de mobiele rechten. Daar is Telstra onderuit gegaan tegen haar concurrent (een bedrijf van Murdoch). Mobile online leent zich vooral voor ultrakorte content, dus lijkt mij dit een extra risico. Ik neem dus aan dat ze sportplaza de jurisprudentie goed in de gaten houden en stevig lobby-en in Brussel.
Vincent,
Terecht. De Rabo doet veel interactief. Hun videoplayer biedt kans om te taggen en te sharen. Weinig contentboeren durven dat in NL met eigen content. Maar de combinatie met AD’s rondemaster had natuurlijk goud geweest. Mag Mobillion met de concurrent zaken doen? Anders direct bovenop springen!
@Gijsbregt: Veel contentpartijen zijn idd enorm huiverig om te sharen en te taggen. Exclusiviteit is mijns inziens echter echt iets van een vorige era. Mobillion mag zeker zaken doen met de concurrent en op dat terrein maken we onze eerste stappen op dat terrein met een eenvoudige sms-alertservice rondom de Tour, die we gezamenlijk exploiteren met o.a. Parool en de dagbladen van HDC Media.
@Annet waar kan ik dan mijn eigen TV programmatje maken. Niet te moeilijk bytheway. ik wil ook kunnen chatten en LIVe cams en clips kunnen instarten.
@Raimo
Dat kun je bij Zizone.tv. Ok, twitterof andere chatfunctie zit er niet in. Maar wel bijvoorbeeld een montageset in een online opnamestudio.
We wachten de ontwikkelingen af.
Annet,
Wat is jouw betrokkenheid bij dit platform dan?
Ik vind het mooi en een flinke stap vooruit in de categorie bedrijfs-“tv”. In de categorie internet-TV of interactieve TV is het natuurlijk niet indrukwekkend, maar ik kijk graag verder dan die categorie.
Ik had het video4all platform eerder nog niet gezien. Ik kon het alleen achterhalen via de broncode van de Rabosport.tv site. Het lijkt me ook niet de mooiste plek voor de Rabobank om zijn filmpjes te presenteren. Als je toch voor bredere distributie kiest is embedding veel mooier (naast sharing via links).
@Gijsbrecht
Video4all lijkt soms inderdaad wel een beetje ‘The best kept secret’ terwijl we ondertussen voor grote klanten werken als @Home (Zizone.tv), Rabobank, UPC Live (voorheen Chellomedia), RTL, dus dat gaat wel goed. Onze projecten draaien om video en publieksparticipatie, inderdaad vaak user generated video maar ook simpelweg stemmen (zie de ZiZone Award) of met de Videomixer op ZiZone.tv je eigen tv-programma samenstellen (en eventueel presenteren). Een twitterfunctie zou zeker daarbij passen, kunnen we doorzetten naar het TV kanaal.
En we zijn nog heel flexibel ook: de Rabobank heeft net ingestemd met jouw voorstel voor het aanzetten van de embed functie voor de filmpjes, dus die komt eraan 😉
Kijk eens aan! 😉
Pier,
Ik heb de posting een update gegeven: nu met embedded video.
Dit is goed (samen)werken!
@Gijsbert
De RSS feed is ook bijna klaar. Komt (onder andere) op http://www.rabobank.nl te staan.
@Robert
Het enige wat ze op het Tourplein nodig hebben om te uploaden zijn een PC, eventueel een webcam, en een internetaansluiting…
Ik ben zelf al 7 jaar betrokken bij de commerciele exploitatie van video-interviews voor internet.
Mijn ervaring is, dat de productiekosten (weliswaar aan het dalen zijn maar) nog steeds slechts zeer beperkt terug te verdienen zijn middels reclame -in welke vorm dan ook-. Er blijft onder de streep gewoon te weinig geld over uit het aantal kijkers
(Mijn vooronderstelling is: Kijkers zijn de centrale waarde van een videocontent. De kijkersaantallen bepalen uiteindelijk de waarde van content).
Uit het bovenstaande vloeit automatisch voort dat het communicatiekanaal internetTV binnen bedrijven ondergebracht moet worden bij de communicatie- en marketingafdelingen in brede zin (en niet bij sales).
Video’s kunnen overigens WEL iets aantrekkelijker worden (lees: meer viewers trekken) als er wedstrijdbeelden te zien zijn. Echter, hiervoor wordt door de rechtenhouders nog steeds te veel gevraagd om terugverdiend te kunnen worden.
Ik combineer bij ons kleine bedrijfje de functie business developer en boekhouder… en dat is niet voor niks. Want mijn ervaring heeft geleerd dat DATgene wat zich financieel niet kan bedruipen, in moeilijke tijden het stempel ‘bleeder’ krijgt en dan de nek wordt omgedraaid.
Toch ? Graag reacties die mijn ongelijk bewijzen !
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!