Jongeren online vooral dol op entertainment video’s

31 juli 2007, 07:55

Het onderzoeken van mediagedrag onder jongeren lijkt populair. Hier op MF hebben we daar recent in ieder geval in deze twee artikelen al aandacht aan besteed (lees: 77 procent jeugd liever zonder tv dan zonder internet en Technologie organisch onderdeel in leven jongeren).

In een onderzoek van vorige week onder 1500 jongeren van 18-29 jaar door The Pew internet and American Life project kwam YouTube als belangrijkste bron voor online video bekijken naar voren (via: webtvwire.com). Dat is natuurlijk niet heel verbazingwekkend, YouTube is nog steeds de grootste aanbieder van online videocontent. Een aardige onderzoeksbevinding is wel:

‘Young adults watch in greater numbers and often turn to humorous clips, while all other age groups use video predominantly for news.’

De helft van de onderzochte groep bekeek ooit een video op YouTube, slechts 15 procent bekeek video’s op MySpace.

Kijken we naar alle leeftijdsgroepen, dan blijkt dat nieuws nu nog het belangrijkste videogenre is wat betreft ‘kijkcijfers’. Maar, volgens een onderzoek van iSuppli Corporation, zullen entertainment video’s in de toekomst nieuws verdringen van de eerste plek. Nieuws zal volgens deze onderzoekers uiteindelijk op de derde plaats terechtkomen, entertainment en sport nemen dan samen de toppositie in.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    maria

    Zou het niet zo kunnen zijn dat jongeren altijd al meer gehad hebben met ‘fun’ en dat dit zichzelf oplost als ze ouder en wijzer worden? De stelling dat nieuws in de toekomst minder belangrijk zal worden vind ik wel héél wankel, zo niet kortzichtig.


    10 augustus 2007 om 09:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!