FC Groningen lanceert mobiele telefonie
FC Groningen komt als eerste voetbalclub in Europa onder eigen naam met mobiele telefoonabonnementen. Vanaf september kunnen supporters bellen, sms/mms-en en mobiel internetten via een abonnement op FC Groningen Mobiel. Club Mobiel is verantwoordelijk voor de onderliggende techniek (via persbericht, ook op De Telegraaf en op Polle’s Café del marketing). KPN is partner van Club Mobiel, zo is te zien op de site, en gaat volgens Frans Nomden van Club Mobiel de netwerktoegang verzorgen.
Club Mobiel lijkt van plan te zijn dit concept ook los te laten op andere voetbalclubs: deze wervende tekst is te lezen op de site:
‘Uw Club een eigen mobiel netwerk ….. ClubMobiel levert sportclubs hun eigen MOBIEL communicatieplatform. Uw eigen Mobiel Abonnement onder uw eigen merknaam. Het abonnement bestaat uit een telefoon, gunstige beltarieven, onderling gratis bellen en een Club-browser met goal alerts, club nieuws, mobiel internet, man of the match, online merchandise, fun stuff en nog veel meer.’
Een interessante extra mogelijkheid: de fans kunnen onderling gratis bellen. Ook krijgen ze gratis ‘goal alerts’ en gratis nieuwsupdates over hun club. Bijzonder: dat kan zomaar een enorme versterking van het gemeenschappelijke clubgevoel in de hand werken. Polle schrijft: ‘Wat voor supporters kan, kan ook voor een school, een bedrijf, een vriendengroep of voor een website.’ En daar heeft hij natuurlijk gelijk in.
Er zijn verschillende prijsklassen voor de aangeboden abonnementen. Frans Nomden noemt het bedrag van 9,95 als starttarief. Of de abonnementsvormen veel gaan lijken op die van andere providers? Nomden: ‘Het is natuurlijk een heel ander abonnement, gericht op een community. Het is daarom lastig vergelijken. Maar de beltarieven zijn gelijk. We hebben ons laten adviseren door Ben Woldring van Bellen.com. We willen niet dat onze supporters bij ons meer betalen dan bij een ander.’
Het onderlinge bellen kan FC Groningen wel eens heel veel geld gaan kosten. ‘Als dat echt de spuigaten uitloopt, dan schieten we er inderdaad bij in,’ zegt Nomden. Maar er is wel een fair-use policy opgenomen in de contracten van 2400 belminuten per jaar. ‘Als er echt buitensporig veel gebeld wordt, grijpen we in’ zegt Nomden.
Over de doelstelling van het aantal aansluitingen blijft Nomden vaag. ‘Een aantal duizenden. Over een aantal jaar.’ De introductiecampagne zal zich in eerste instantie richten op drie segmenten: de jongere supporter van 11-16 jaar, de gewone supporter van rond de veertig, en de zakelijke markt.
Hee wat grappig, dit stond laatst in ´nog niet in nederland´ van emerce. Nu dus wel. 🙂
@Karel: grappig. Heb je een link?
Volgens mij is dit niet nieuw, ik kan zo gauw niet vinden, maar ik meen dat er al clubs in engeland waren die dit aanboden (uit me hoofd dacht ik birmingham city). Man united gaat zelfs nog verder, daar kan je al financieele diensten afnemen die Manunited gebrand zijn 🙂
@Sjorsp: Misschien moet het daarom in plaats van ‘Europa’ het Europese vasteland zijn. Laat je Engeland lekker zitten. Man United zendt geloof ik ook eigen wedstrijden uit via eigen tv kanaal. Gaat ver inderdaad… 😉
Persoonlijk vind ik dit soort “brand badged” diensten niet zo interessant. Vaak zijn het de MVNO service proividers die via dit soort “communities” dsitributie willen creëren. Ik mis vaak de relevantie om dit allemaal op te tuigen. Op lange termijn is best lastig om dit succevol te maken.
@ Matthijs: Manchester United TV bestaat inderdaad (MU.tv). Veel grote buitenlandse clubs hebben eigen tv-stations. De meesten worden (betaald) digitaal via de kabel of de schotel aangeboden, anderen zijn zelfs free to air. Een voorbeeld hiervan is Real Madrid TV. Via deze clubkanalen worden er allerlei dingen en diensten branded aangeboden. Er bestaat zelfs FC Barcelona-chips…
Ik deel de mening van Raimo, ook ik zie de Groningen-supporters nog niet massaal overstappen.
Wat mij betreft wel een aardig initiatief, waarvan we er overigens nog vele zullen zien komen (en gaan). In de verzadigde markt voor mobiele telefonie en stagnerende opbrengsten per klant (ARPU) zullen operators steeds ruimhartiger zijn om hun netwerk overcapaciteit ter beschikking te stellen aan creatievelingen. En waarom ook niet. Afhankelijk van de constructie kan een merk met een sterke binding met zijn community reeds met een paar duizend mobiele bellers een positieve business case maken. En dan zijn de toegenomen loyaliteit (of misschien lock-in) en andere softe argumenten nog niet meegenomen.
Voor voetbalclubs en andere instanties die over een min of meer besloten situatie (luchthaven, shopping center, etc) beschikken kun je zo nog andere nieuwe mobiele diensten voorspellen: contactloos betalen, vouchers, ticketing, crowd control, interactie, etc.
Het is in zoverre interessant dat supporters een makkelijke manier wordt geboden om hun club finaniceel te steunen. Bij Borrusia Dortmund zag ik dat ze zelfs compleet gebrande GSMS hadden, zag er erg cool uit.
Gratis onderling bellen met 2400 minuten fair use policy per jaar (!!)
Dat gaat om 200 minuten per maand en dus een minuutje of 5-6 per dag. Nou, wat een vetpot. Er zijn genoeg partijen die 800 tot 1000 minuten per maand onderling bellen aanbieden. En dan niet alleen in de eigen groep, maar bijvoorbeeld naar alle klanten van 1 provider/netwerk. Daarnaast is de site van fcgroningenmobiel nog niet af. Tarieven opzoeken gaat dus helaas niet….
Het idee doet me een beetje denken aan Premiumbell een aantal jaar geleden. Die boden toen ook aan om ieder bedrijf een eigen ’telecommerk’ op te richten op het net van Telfort. Overigens weet ik niet of dit idee ook echt is toegepast / gebruikt door een bedrijf. Dat het geen succes is geweest blijkt mijn inziens uit het feit dat Premiumbell nu abonnementen verkoopt van andere providers.
@Matthijs: Ik snap niet helemaal waarom je direct KPN als partner noemt, hun logo staat niet (meer) op die pagina. Het is wel zo dat Aspider Mobile (eerder een merk van MEC Solutions, nu Aspider Solutions) via het Telfort / KPN net werkt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!