Kersthit 2007: internet op je mobiel

3 december 2007, 04:22

Internet op je mobielAls het aan het Open Mobiel Internet Platform (OMI) en Electronic Commerce Platform Nederland (ECP.nl) ligt gaan we tijdens Kerst 2007 allemaal massaal mobiel internetten. Aan hun initiatief om de mogelijkheden van mobiel internet onder de aandacht brengen, zal het in ieder geval niet liggen. Ter promotie van het gemak van internet op de mobiele telefoon, is week 52 van 2007 uitgeroepen tot themaweek: Ontdek internet op je mobiel.

Alle betrokken operators, contentproviders en mediapartijen zullen in en rond deze week extra aandacht vestigen op de mogelijkheden en het gemak van internet op je mobiel met aanbiedingen, prachtige prijzen, promoties en sommige mobiele bellers kunnen gedurende de actieperiode zelfs gratis gebruik maken van internet op hun mobiel. Projectleider van deze actie is Joost Ligtvoet. Voor marketingfacts.nl heb ik een aantal vragen aan hem voor gelegd over de achtergrond van de actie, de doelstellingen en de verwachtingen.

Waarom doet OMI deze actie?

Primair om het gemak van internet op mobiel onder de aandacht te brengen. Alle operators bieden tegenwoordig flatfee-tarieven aan, men schaft steeds geavanceerdere toestellen aan en er worden veel handige mobiele diensten aangeboden. Aangezien OMI een samenwerkingsverband is van de grootste aanbieders van mobiele diensten en ook de mobiele operators zich hebben aangesloten, was het mogelijk om met elkaar een landelijke promotiecampagne te starten.

Wanneer is volgens OMI deze actie geslaagd (doelstellingen)?

Op dit moment surft ca 10% van alle mobiele bellers wel eens naar het internet met hun mobiele telefoon, maar de meeste mobiele bellers weten niet eens dat ze kunnen internetten op hun mobiel. Ik vind de promotie geslaagd, als we het gebruik van internet op mobiel zichtbaar hebben laten toenemen, vooral door first time users. En niet alleen gedurende de promotieperiode waarin veel diensten gratis zullen worden aangeboden, maar juist ook daarna. Concrete cijfers kan ik niet noemen, te meer we hiervoor afhankelijk zijn van de statistieken van de operators.

Hoeveel nieuwe gebruikers wil je bereiken?

Door de deelname van bijna alle aanbieders van mobiele diensten en alle operators, en het inzetten van diverse media (print, web, TV) hebben we een enorm bereik gecreëerd.

Mijn inschatting is dat gedurende de maand december rond de 4 miljoen Nederlanders via een van de ingezette media in aanraking komt met de promotiecampagne.

Als 1 op de 20 nu daadwerkelijk een keer mobiel gaat surfen, dan hebben we 200.000 mensen het gemak van internet op hun mobiel laten ontdekken en hopelijk hun leven een stuk makkelijker gemaakt.

Wat voor prijzen kun je winnen?

Een greep uit de prijsvragen op de mobiele internetsites:

-Win een Canon Ixus of bol.com waardebonnen bij 9292OV

-Win TomTom One XL bij ANWB

-Win een Snow World waardebon bij Tutch

-Win een iPod Nano 8GB bij eBuddy

-Win een iPod Nano 4GB bij De Telefoongids

-Win een Samsung G800 bij Samsung Funclub

-Win een Sony/Ericsson K850i bij Skoeps!

-Win een wintersport bij Sp!ts

-Win Championsleague tickets bij Sportsplaza

-Win een abonnement op de krant bij de Telegraaf

-Win een rondleiding bij TMF

-Win een N95 bij Tunin.FM

-Win een Ski-outfit bij Weathernews

-Win een iPhone bij Startmobiel

Wat vind jij zelf de beste mobiele sites/welke gebruik jij veel?

Ik vind de mobiele diensten van Google echt indrukwekkend; zonder aankondiging en onafhankelijk van de operators introduceren ze keer op keer hele goede mobiele diensten, en nog gratis ook! Google Maps, Gmail op mobiel en Google Search gebruik ik echt vaak. Maar ook De Telefoongids vind ik erg handig en het filenieuws van de ANWB. Zelf ben ik niet zo’n community-man, maar Hyves op mobiel is natuurlijk ook een erg goede oplossing om altijd met je vrienden in contact te blijven.

Meer informatie over de actie

Wil je meer weten over de actie en kans maken op prijzen, kijk dan vanaf 5 december op www.ontdekinternetopjemobiel.nl, ontdek.mobi of sms ONTDEK naar 4422. Ben je lid van een van de tijdschriften van Sanoma dan vind je bij een groot aantal hiervan een magazine bijgesloten op 6 december.

Vraag aan de lezer van Marketingfacts.nl

Trekt deze actie jou over de streep om (meer) mobiel te gaan internetten?

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

27 Reacties

    patrick kerssemakers

    Morgen Marc, “Trekt deze actie jou over de streep om (meer) mobiel te gaan internetten?” Nog meer mobiel internetten? Het is 6:52 uur, 3 min. na je post, dat zegt wel genoeg denk ik 😉


    3 december 2007 om 04:55
    Mark de Bruin

    @Patrick: Het stimuleert mij zeker wel eens een kijkje te nemen bij de sites die meedoen. Absoluut!


    3 december 2007 om 05:35
    Raimo

    Nee.. Ik heb mobiele internet reeds gevonden 😉


    3 december 2007 om 06:10
    Daan Geurts

    Het stimuleert mij zeker niet om op internet te gaan met mijn mobiel. Ik heb thuis een 21 inch scherm waarop ik nu nog soms ruimte te kort kom. Mijn mobiel(lg kg800) heeft een mooi scherm maar is niet zo heel groot. Elke website / tekst is niet of nauwelijks te lezen op een mobiel schermpje.

    Ik snap dat er veel geld achter zit maar ik vind het leven er niet makkelijker op worden met kleine letters en een klein scherm.


    3 december 2007 om 06:36
    Kjeld Kahn

    Sommige content partners gaan op portals gratis content weg geven. Ik kan je vertellen dat dat voor sommige licentie partners nogal raar overkomt. Op het Mobiele Internet (D2C) hebben sommige namelijk gewoon sites draaien met gratis content met advertenties. Op de portal gratis content weg geven is dus een vreemde zaak, zeker omdat het een van de beste weken van het jaar is. Liever zouden we iedereen naar de offportal willen door verwijzen waar het altijd gratis is (behalve bundel tarrief dan).


    3 december 2007 om 08:45
    marcfonteijn

    Ben erg benieuwd naar de acties dan. Als je terug denkt aan de opkomst van “desktop internet” dan is het wel heel gek dat zo’n actie nodig is. Vraag me af of 1 week echt veel gaat opleveren (ik hoop het wel natuurlijk).


    3 december 2007 om 10:43
    Paul Brackel

    Z|ie ook http://www.openmobielinternet.COM !!

    Paul Brackel

    Voorzitter OMI


    3 december 2007 om 11:13
    David

    Gebruik mobiel internet sinds korte tijd en kan eigenlijk al niet meer zonder. Ideaal voor bijvoorbeeld online reisinfo via de NS mobiel site.

    Maar een probleem is wel het ‘niet zo flatfee’ internet abonnement van Vodafone. Ik heb de Zorgeloos Online Blox, maar met een datalimiet van 50MB. Daar kwam ik na het afsluiten pas achter, want dat staat uiteraard in de kleine lettertjes. Met een beetje op Google Earth zitten of op YouTube een filmpje kijken ben je er zo doorheen. Misschien een idee voor een artikel?


    3 december 2007 om 12:48
    media

    Ik ben natuurlijk al een fanatiek gebruiker van mobiel internet maar vind de kosten (heb een zakelijk abonnement bij Vodafone) nog steeds veel te hoog. Afgelopen maand weer een paar honderd euro en dat alleen omdat ik regelmatig foto’s naar Flickr stuur en dagelijks Twitter op mijn mobiel volg!?


    3 december 2007 om 13:16
    erik rovers

    het verbaast me dat het kostenaspect nog steeds naar voren wordt gebracht als een beperking. zover ik kan nagaan is er bij elke operator ee flat fee abonnement af te sluiten voor mobiel internet. de kosten van mobiel internet zouden op GPRS de 15 eur niet hoeven te overschrijden, en wat hoger voor de UMTS of HSDPA bandbreedte. Toegegeven er zijn operators die een fair use policy opgenomen hebben maar ik kan me niet voorstellen dat dergelijke grenzen makkelijk worden overschreden dat even terzijde.

    het initatief van de week van het mobiel internet is een duidelijke output van het OMI. zoals altijd is het toch lastig om als industrie- met zoveel tegenstrijdige belangen- iets te bereiken wat daadwerkelijk hout snijdt. Maar dit is er dan werkelijk een. ben benieuwd naar de uiteindelijke resultaten, maar tot nu toe: chapeau.


    3 december 2007 om 15:33
    media

    @Erik: kun jij voor mij zo’n flat fee abonnement regelen bij Vodafone? Zou top zijn!


    3 december 2007 om 15:52
    evroekel

    @Marco: heb je het nu gewoon over Vodafone blox voor internet of is er nog wat anders??


    3 december 2007 om 15:57
    ewout@onedaycompany.nl

    Marco, ik zit ook op Vodafone. Voor 9,95/maand kan je voor 50MB surfen.


    3 december 2007 om 16:02
    media

    @Ewout: 50 MB verbruik ik ongeveer per dag dus dat schiet niet echt op 😉


    3 december 2007 om 16:31
    Seth van der Meer

    De incrowd probeert elkaar weer eens duidelijk te maken dat we mobiel internet nodig hebben. Dezelfde mensen die in 98 riepen dat we WAP nodig hadden. Maar het is een vergissing. Wat we nodig hebben is een mobiele ip-verbinding waarmee we internetdiensten kunnen bereiken. Iedereen met een Iphone kan dat inmiddels beamen.

    Helaas wordt er weinig gedaan aan de bekende drempels. Instellingen blijven een drama (en begin niet over OTA configuratie, want het activeren van een servicebericht kost je bij sommige toestellen nog 20 handelingen). Prijs is schandalig! Nee, begin niet over flat fee. Het is A: geen flat fee maar fair use, waarbij fair niet echt fair is en B: als je even vergeet wat je toestel doet zodra je uit het vliegtuig stapt, dan ben je echt 300 euro armer (1 keer in San Francisco mijn mail gecheckt, en vergeten om de ‘get all attachments’ uit te zetten) en C: zelfs 15 euro per maand is best veel als je het afzet tegen de trage verbinding die ook niet altijd even stabiel is met een max van 50mb.

    Overigens vind ik dit bericht wel erg in de categorie priester voor eigen parochie, waarbij priester eigenlijk lees als trieste pr… DE kersthit! Het lijkt wel homeshopping ipv marketingFACTS.


    3 december 2007 om 19:32
    PaulBrackel

    @Seth zegt

    1> ‘Wat we nodig hebben is een mobiele ip-verbinding waarmee we internetdiensten kunnen bereiken.’ Dit is precies waar het OMI intiatief ook naar streeft.

    2> ‘Instellingen blijven een drama’. Binnen OMI hebben partijen dit jaar samengewerkt om dit probleem aan te pakken. Als je nu ‘internet’ naar shortcode 1300 SMSt krijgt je de juiste configuratie van je operator terug.

    3> ‘Nee begin niet over flat fee’. Er zijn twee dingen gebeurt. Flatfees bij alle operators, ja, met fair use beleid (niet zo gek om zeker te zijn dat een telefoon die bits lekt als een mandje ook gestopt kan worden. 50 Mb is echt heel wat ! Daarnaast zijn de internationale roaming tarieven dramatisch verlaagd (somes met 75%).

    Dan doen we zoals dit artikel aangeeft een promotie week. Daardoor neemt de belangstelling bij content providers om relevante mobiele content te ontwikkelen ook weer toe.

    Natuurlijk zijn we er nog niet, maar we zijn wel op de goede weg.

    Paul Brackel

    voorzitter OMI

    klopt dat Iedereen met een Iphone kan dat inmiddels beamen.


    3 december 2007 om 19:47
    Seth van der Meer

    @Paul

    tarieven.. hm, 29,7 eurp per mb in de verenigde staten is echt om te huilen hoor. Er zijn vast wel wat tarieven verlaagd, maar mijn bedrijf is een heavy user van mobiel IP en ik stuur je graag onze rekeningen door, als je een advies hebt hoe we van die duizenden euro’s per maand afkomen, graag!

    Ik probeerde vooral aan te geven dat content providers niet veel ‘hoeven’ te doen, het zijn de operators die iets moeten doen! En OTA is niet de oplossing. Voor diverse courante nokia’s, samsungs en Sony ericssons moet je na ontvangst nog 10 tot 15 knoppen en menu’s langs om het aan de praat te krijgen. Windows Mobile ondersteunt OTA niet eens! Gebruiksgemak van de instellingen is echt een bottleneck. Ik loop al ruim tien jaar in die industrie rond, o.a. bij de Customer Services van de meeste operators en het is echt een probleem.

    Dat is dan ook een van de redenen dat ik zo blij ben met mijn iphone. Gemak en vooral: Normaal internet! Geen specifiek voor mobiele toestellen gerenderde content en applicaties.

    Ik hoop dat jullie iets bereiken met deze actie! Maar Kersthit 2007. Het blijft me te gortig. Volgens mij is dat toch echt Bearforce1 😉


    3 december 2007 om 21:08
    Don Crowley

    Mobile internet wordt absoluut geen kerst hit 2007. In 2008 wordt het wat, misschien Kerst 2009 met hsdpa, android… het begint te komen, maar we zijn er nog lang niet. En de Telcos, hun huidige data prijzen en snelheden zijn lachwekend. Als het net zo goedkoop en snel wordt als adsl, dan hebben we het ergens over. Ik hoop dat tenminste Wimax ‘free’ wordt als hsdpa onder een licentie valt. Wimax mag van mij nog meer disruptive zijn dan Google 700Mhz wireless in de VS! De macht van de telcos gaat hetzelfde kant op als de muziek industry. Re-invent yourselves for gods sake!


    3 december 2007 om 21:43
    Karel Geenen

    @ Seth & Don Crowley

    Ik begrijp volledig wat jullie bedoelen. Ik denk echter dat jullie mening vooral bedoeld is voor de providers.

    Het OMI (Paul) is voor zover ik het begrijp bedoeld om meningen zoals jullie die hebben samen te brengen en er wat mee te doen.

    In mijn ogen is jullie mening geheel terecht en ik ben er ook zeker van dat het OMI deze meningen waardeert.

    Ook begrijp ik Mark (schrijver van artikel). Want laten we nu eerlijk zijn, mobiel internet heeft de toekomst. Niet dat het het “conventioneel internet” zal verdringen maar het zal zeker een plek in onze samenleving gaan innemen.

    En Mark wil, net zoals wij van Startmobiel.mobi, dat mensen liever vandaag dan morgen massaal gaan mobiel internetten…

    By the way, wat een goed product is dat Bearforce1 toch eigenlijk… Het slaat eigenlijk nergens op, iedereen heeft het erover en waarschijnlijk verdienen ze nu bakken met geld…


    3 december 2007 om 21:55
    Mark de Bruin

    @Marco: als ik jou was zou ik een andere provider nemen, of een betere deal sluiten met VF 😉

    @Seth: Ik ben vergeten een vraagteken achter de titel van dit artikel te plaatsen 😉 Maar als schrijver probeer je natuurlijk discussie uit te lokken (ipv van priester te spelen voor eigen parachie). En dat is gelukt met reactie nummer 26.


    4 december 2007 om 09:44
    Erik van der Veen

    Aangezien 2008 een belangrijk jaar wordt voor mobiel internet, zijn wij op de achtergrond druk bezig met het verbeteren en uitbreiden van onze content over dit onderwerp. Uiteraard inclusief, het is immers onze core business, tariefvergelijkingen.

    Hiermee willen wij belangrijke struikelblokken wegnemen voor een snelle marktgroei. Denk hierbij aan onbekendheid met de materie in het algemeen en gebrek aan transparantie qua kosten/datalimieten in het bijzonder.

    Ik nodig iedereen uit die hierbij van toegevoegde waarde kan zijn, contact met mij (erik apestaart bencom.nl) op te nemen.

    Erik van der Veen

    Marketing Manager Bencom

    (van o.a. Internetten.nl en Bellen.com)


    5 december 2007 om 10:05
    Kasper de Wijs

    Mooi initiatief..succes Joost!


    6 december 2007 om 19:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!