3D wereld met een Nintendo Wii
Johnny Chung Lee laat de nabije toekomst zien van 3D televisie en games. Door een slimme aanpassing van zijn Nintendo Wii, maakt hij van een gewone televisie een 3D beeldscherm. Het filmpje is erg interessant, maar de werkelijke resultaten zitten aan het einde. Hierbij kijkt Johnny naar een televisiescherm met een voetbalstadion en krijgt werkelijk eeen ander beeld als hij op een andere wijze naar de televisie kijkt, het beeld beweegt mee alsof hij door een raampje kijkt. Alsof hij een raampje heeft in een VIP room (ook al op dc en mm).
Op MarketingFacts hebben we dikwijls discussies over de toekomst van virtuele werelden. Zo schreef Mathijs een stuk over de investeringen in virtuele werelden, schreef Danielle een stuk over virtuele werelden in 2008 en stelt Marco hoe virtuele werelden toekomst van samenwerking mogelijk laten zien hoe we in de toekomst kunnen samenwerken.Vervolgens hebben we n.a.v. Carls posting het uitgebreid gehad over het verschil tussen 2d, 2,5d en 3d. Virtuele werelden worden vaak ook 3D werelden genoemd terwijl ze in werkelijkheid zo plat zijn als een dubbeltje. En dat ligt niet aan de 2D afmetingen: Hoewel een gewoon vensterraam volledig plat is, kan het je zicht geven op een 3D wereld. Als het scherm maar rekening houdt waar je hoofd zich bevindt.
Maar nu laat Chung Lee dus eenvoudig zien hoe je met behulp van een Nintendo van een 2D TV een 3D TV maakt. Ik denk dat Nintendo op zeer korte termijn met een dergelijke functie zal gaan komen in een volgende versie van de Wii. Ik vraag me af of het technisch zo zou kunnen maken dat je bvb met een speciale bril ook nog eens met z’n tweeen zou kunnen kijken naar hetzelfde scherm, maar een ander beeld zou kunnen krijgen. Dan heb je dus allebei 3D, maar je ziet allebei wat anders. Straks kan Nintendo dus virtuele werelden maken, waar we zelf in rondlopen maar ook een echt 3D perspectief krijgen.
Wellicht kan Nintendo het ook al zo maken dat het spel ons hoofd automatisch herkend. Daarna, en dat wordt echt een volgende stap, kunnen we er ook nog wat bij roepen, en dan wordt daar op ook gereageerd. En zo gaat de virtuele wereld steeds meer een beetje meer lijken op de gewone wereld. Dat is hoe de virtuele wereld vorm krijgt, en dat is ook waar merken zich voor op kunnen gaan maken. Wat dat betreft was Second Life echt een heel eenvoudig begin ,een mooi stukje geschiedenis.
Oftwel de Wii is nog lang niet uitontwikkeld. Ik zie dan ook veel meer van dit soort gave innovaties verschijnen in de toekomst met de Wii!
Ik ga vanavond maar es knutselen met m’n Wii, hehe.. Oke, toch nog maar niet.
Maar het is een apparaat die nergens mee te vergelijken is idd. En creatieven als Chung Lee kunnen dat briljant omzetten naar SF achtige applicaties. Wii is, als je over 10 jaar weer terugkijkt, ook nog maar een beginnetje, maar je hebt Second Life, Wii en andere initiatieven nodig om verder te komen.
Ik blijf het met interesse volgen!
[qoute]Ik vraag me af of het technisch zo zou kunnen maken dat je bvb met een speciale bril ook nog eens met z’n tweeen zou kunnen kijken naar hetzelfde scherm, maar een ander beeld zou kunnen krijgen.[/qoute]
Dat lijkt me logisch. De truc wordt veroorzaakt door de Wii remote onder de televisie ten opzichte van de ir sensoren op de bril. Het heeft niks met de Wii zelf te maken feitelijk.
Het zichtveld op het scherm wordt bepaald door als het ware een lijn door te trekken vanaf de bril door de Wii remote het scherm in. Een bril vanaf een ander standpunt, maar met dezelfde Wii remote creert dus altijd een ander zichtscherm. Lijkt me.
Of meerder brillen werken op 1 remote weet ik niet, maar dat lijkt me geen onoverkomelijkheid.
@Sjoerd:
Briljant! Kan niet wachten tot de eerste spellen / progamma’s in deze vorm beschikbaar komen. I love Johnny Lee.
Ben het met @John eens, het lijkt briljant en als het te koop is sta ik voor aan in de rij. De beelden zijn echt geweldig tot aan het voetbalstadion. De projectie op het scherm is 2D en opgenomen. Hoe je dus het uitgezonden beeld vanaf een camerapositie kunt veranderen door in een andere dimensie te spelen met 3D mag iemand uitleggen.
Tenzij het daadwerkelijk beeld groter is als het getoonde beeld en de aangesloten PC reageert op de beweging en daardoor het 2D beeld laat bewegen, maar dat kan zonder de Wii ook. (Zie ook Sjoerd zijn reactie) Voer voor de echte liefhebber.
@Henk: volgens mij is het beeld 3D opgenomen, en wordt het 2D getoond afhankelijk van je positie. Als je je hoofd draait dan zie je wat anders (maar als je linker of rechter oog dichtdoet, dan zie je toch hetzelfde, in tegenstelling tot de echte wereld). Afhankelijk van de positie van je hoofd verschijnt er iets anders.
Het is eerder mogelijk twee beelden tegelijkertijd te tonen op 1 scherm. Dat ziet er met het blote oog niet uit, maar met een polarisatieglazen worden de beelden weer uit elkaar getoverd. Als je dat nou eens niet doet voor linker/rechter brilglas maar voor linker/rechterspeler, dan zou je dus volgens mijn theorie die voor elkaar moeten kunnen krijgen.
@Owen: ow, okee. Dan moeten we dit dus zien als een venster waarachter een hele grote poster is geplaatst, die je je nooit in 1 keer kan zien. Je krijgt dan afhankelijk van je kijkhoek elke keer een ander beeld te zien. Dat snap ik. Dat is anders dan ik dacht.
Maar hoe zie je het stukje daarvoor dan, met die ballen die lijken het beeld uit te komen? Dat kan geen 2D beeld zijn? Of is dit gewoon weer wat anders en verwart Johny ons een beetje?
@Owen: zou dit computerprogramma dan ook niet elke keer het nieuwe beeld van het voetbalstadion kunnen bereken ten opzichte van de Wii Remote??
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!