Veel meer mobieltjes verkocht

3 juni 2003, 16:10

De verkoop van mobiele telefoons groeit hard doordat gebruikers massaal hun toestel inruilen voor een nieuwer model. Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Gartner werden in het eerste kwartaal van dit jaar 112,7 miljoen toestellen verkocht, 18,2 procent meer dan in de vergelijkbare drie maanden vorig jaar.

In heel 2002 stegen de verkopen met 6 procent. Maar de groei trok in de loop van het jaar al aan. In het laatste kwartaal namen de verkopen met 16 procent toe. Gartner verwacht dat op grote schaal mobieltjes zullen worden vervangen door modellen met kleurenscherm en fotomogelijkheid. Gartner vreest wel dat oplopende voorraden in China en de ecnomische invloed van de sars-epidemie een matigende invloed op de groei in 2003 kunnen hebben.

Nokia versterkte zijn positie als marktleider met een aandeel van 35 procent. In vrijwel alle markten in Europa en Azi? beheerst het Finse concern meer dan 50 procent van de markt. Wereldwijd is het bedrijf twee keer zo groot als de grootste concurrent, Motorola. Dat Amerikaanse concern zag de verkoop licht dalen, waardoor het marktaandeel uitkwam op 14,7 procent.

Gartner voorspelt dat Motorola in de rest van het jaar moeite zal hebben met het behouden van de tweede plaats. De belager is Samsung, dat in de afgelopen jaren de grootste groeier was. Afgelopen kwartaal verkochten de Koreanen 33,6 procent meer mobieltjes dan in begin 2002, goed voor een marktaandeel van 10,5 procent.

Siemens heeft zich stevig genesteld op de vierde plaats met een aandeel van 7,6 procent. Maar de nummer vijf, Sony Ericsson, weet zijn positie inmiddels bedreigd door het Koreaanse LG, dat samen met Samsung in hoog tempo de Amerikaanse markt verovert. Vijf jaar geleden vocht Ericsson nog met Motorola en Nokia om de nummer een-positie. De bedrijven beheersten elk ongeveer eenvijfde van de markt. Maar een serie verkeerde keuzes en een mislukte samenvoeging met de mobiele tak van Sony, hebben het marktaandeel tot onder de vijf procent doen zakken.

Bron:

http://www.omdnl.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!