164,6 miljoen video streams in het eerste kwartaal 2008
De taskforce online video advertising van het Interactive Advertising Bureau Nederland heeft haar leden gevraagd inzicht te geven in het aantal opgevraagde video streams. Het doel was om inzicht te krijgen in de omvang van de Nederlandse markt van online video. STER, RTL, SBS, MSN, Videostrip, IlseMedia, Sanoma en Webads communiceerden cijfers. In totaal werden door bovengenoemde partijen 164,6 miljoen streams uitgeleverd over de eerste drie maanden van 2008. Doorgerekend is dat 658,4 miljoen op jaarbasis. Adlink, Google en Zoomin gaven geen cijfers vrij.
Video-advertising is één van de snelst groeiende online advertentiemiddelen op dit moment. Reden voor het IAB om al eerder stappen te ondernemen om te komen met richtlijnen en gestandaardiseerde formaten voor online video-advertising. Nadat eerder in de maand mei de standaard voor de aanlevering van preroll advertenties (pdf) werd gepubliceerd, vond op 29 mei de eerste bijeenkomst plaats over de standaardisatie van overlay video- advertising.
Wie meer wil weten over de ontwikkelingen van online advertising en zich wil verdiepen in hoe video is in te zetten in online mediaplanning, wil ik graag verwijzen naar de cursus online mediaplanning op 19 juni. Op deze cursusdag zullen de verschillenden aspecten van interactieve mediaplanning behandeld worden.
En dat valt me dus tegen. Ik weet bijvoorbeeld dat Streamzilla voor haar klanten 3 tot 5 miljoen views afhandelt, per dag. Dus in een kwartaal 270 tot 450 miljoen views en 1 tot 1.8 miljard per jaar.