Goede vooruitzichten voor mobiele websites

24 juni 2008, 06:44

Mobiel Internet heeft inmiddels vaste grond onder de voet in Nederland. Zo’n 1,6 miljoen gebruikers surfen één of meerdere keren per maand over het mobiele web. De groei van het aantal mobiele surfers is bovendien 30% tot 40% per jaar. Desondanks blijkt de kwaliteit en het aanbod van mobiele websites nog wisselend, waarmee sommige exploitanten kansen laten liggen. Dit blijkt uit het onderzoek “Mobiel Internet in Nederland 2008”, een marktstudie van OMI2, Jungle Rating en Multiscope.

Beschikbaarheid mobiele websites

Van de 200 grootste websites van Nederland heeft inmiddels ruim een kwart (25,5%) een mobiele website. Er blijken echter aanzienlijke verschillen te zijn tussen de verschillende website categorieën:


Wanneer we in detail kijken naar het type websites dat goed vertegenwoordigd is, blijken vooral sites op het gebied van nieuws, weer & verkeer en communities sterk vertegenwoordigd te zijn. De websites die er in minder positieve zin uitspringen bevinden zich in de categorieën entertainment, non-profit, doelgroepen, e-commerce en health & leisure.

Er zijn bijvoorbeeld nog maar weinig grote winkelketens en online shops die een mobiele variant van hun website aanbieden. Uit zoekgegevens van mobiele operators blijkt echter dat er wel specifiek wordt gezocht naar zulke diensten. Ook in de non-profit hoek zijn er veel voorbeelden zoals de Belastingdienst of andere overheidsinstellingen die nog ontbreken op het mobiele web.

Kwaliteit van mobiele websites

Jungle Rating toetste de gevonden mobiele websites ook op de criteria vindbaarheid, navigatie, hyperlinks, lay-out en relevantie. Daarnaast werd voor iedere categorie een ‘best in class’ mobiele website gekozen. De resultaten ziet u in onderstaande tabel (maximum score = 100).


Succesfactoren voor groei

Na een trage start groeit mobiel op dit moment snel. Er zijn in de afgelopen tijd een aantal belangrijke stappen gezet die het gebruik van mobiel internet stimuleren:

1. Toestellen worden beter en verbindingen sneller.

2. Opkomst van ‘flat-fee’ abonnementen waardoor kosten overzichtelijk zijn.

3. Het openstellen van operator portals en de opkomst van mobiele zoekmachines vergemakkelijken het zoeken en vergroten het aanbod.

Achtergrond van het onderzoek

Met de publicatie van het rapport “Mobiel Internet in Nederland 2008” hoopt OMI2 Nederlandse site exploitanten te inspireren om hun aanwezigheid op het mobiele web te optimaliseren en aan te passen aan de groeiende behoeften bij consumenten.

Op basis van website ranglijsten van online onderzoeksbureau Multiscope onderzocht Jungle Rating of er van deze websites ook een mobiele variant beschikbaar is. Daarnaast toeste Jungle Rating de kwaliteit en de gebruiksvriendelijkheid van de gevonden mobiele websites. Dit gebeurde op basis van een tiental vooraf vastgestelde criteria op het gebied van vindbaarheid, navigatie, lay-out, relevantie van content en hyperlinks.

Diverse leden van de OMI2 werkgroep “mobiele content” leverden een bijdrage in de vorm van hun kennis en kunde: Sjoerd Mesker (Jungle Rating), John Kivit (Multiscope), Laurens Rutten (MoMac), Jeroen Jonker Roelants (IDG Nederland), Mark de Buck (Vodafone Nederland), Marnix Laurs (KPN) en Dorine Vreugdenhil (ECP.nl). Een volledige versie van het onderzoeksrapport kan gedownload worden vanaf de OMI2 website.

OMI2

OMI2 is een alliantie tussen content partijen, mobiele aanbieders, banken en dienstverleners aan de mobiele waardeketen – ruim 30 partijen – met als doel al die belemmeringen weg te nemen die een gezonde ontwikkeling van ‘internet op je mobiel’ in de weg staan. OMI2 is in 2006 als programma van ECP.NL opgericht en heeft in die 2 jaar flink kunnen bijdragen met de komst van flat fee abonnementen, vrije toegang tot het internet op je mobiel en technische standaards. Bekende deelnemers zijn Rabobank, ANWB, Meteo Consult, KPN, T-Mobile, Vodafone, NS en Ilse Media. OMI2 is mobiel te vinden op www.omi2.mobi.

—————————

(i) De totale gemiddelde score is een gewogen gemiddelde. De gemiddelde score per categorie telt in de totaalscore net zo vaak mee als er mobiele sites in die categorie voorkomen. De score voor vindbaarheid in bijvoorbeeld de categorie audiovisueel telt in de gemiddelde score totaal 3 keer mee.

John Kivit
Directeur bij Multiscope

Ondernemer in marketing, research, innovatie en technologie. Dagelijks druk met Multiscope, Shareforce en de Innoshow podcast.

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Dank voor het overzicht John, top. Hoorde trouwens net ook op het journaal (radio) over dit onderzoek. Mooie PR!


    24 juni 2008 om 08:03
    jkivit

    @marco: we doen ons best 😉


    24 juni 2008 om 16:05
    Mark de Bruin

    24 juni 2008 om 16:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!