T-Mobile nu ook met multimediadienst

15 juni 2003, 18:46

KPN beet het spits af met i-mode, daarna volgde Vodafone met Live. En nu is het T-Mobile dat hoge verwachtingen heeft van zijn T-zones.

De nieuwe dienst, die eerder al in een aantal andere landen (waaronder Duitsland en Oostenrijk) werd gelanceerd, werd vrijdag in Londen gepresenteerd voor de Nederlandse pers. De offici?le introductie volgt maandag.

T-Mobile (het vroegere Ben) afficheert T-zones als ‘een nieuw multimediaal concept’, maar dat is iets te veel eer. Het product lijkt namelijk sprekend op het vorig jaar op de markt gezette Vodafone Live en – in mindere mate – op KPN’s i-mode en de smartphone van Orange. Klanten kunnen onder meer Java-games, videoclips en polyfone ringtones downloaden, foto’s en mail versturen en nieuws volgen.

Het enige nieuwe is de mogelijkheid om korte videoboodschappen op te nemen en – vooralsnog alleen naar andere klanten van T-Mobile – te versturen. Verder schermt de telco met de laagdrempeligheid van T-zones. In tegenstelling tot de concurrentie verlangt T-Mobile namelijk niet per definitie abonnementskosten, zo zegt Niek Jan van Damme, commercieel directeur van T-Mobile Nederland.

GPRS

De klant betaalt uiteraard wel voor de hoeveelheid verstuurde data, dat over het gprs-netwerk gaat. Bij het standaardtarief is dat 15 cent per 10 KB. GPRS Actief kost 5 euro per maand, waarbij de prijs per MB met 2,50 euro een stuk lager ligt. GPRS Intensief tot slot kost 15 euro per maand en 1 euro per MB.

Verder gaat consument – T-Mobile richt zich met name op de jeugd – betalen per verstuurd mms-je (maximaal 1 euro per bericht), het downloaden van ringtones (1,25 euro plus de datakosten), screensavers, wallpapers, video’s en games (3 euro per stuk plus het tarief per verzonden KB).

Niet goedkoop, zo geeft Van Damme grif toe. “Maar ik weet zeker dat het geen belemmering is.” Dit alles moet er voor zorgen dat T-Mobile veel een hoger percentage van zijn omzet uit datadiensten gaat halen.

‘Omhoog’

Nu is dat nog ongeveer 12 procent, waarbij de bulk uit de ouderwetse sms’jes komt. Over ongeveer twee jaar moet het percentage volgens Van Damme zijn opgekrikt naar 20 procent, waaraan T-zones een belangrijk aandeel moet hebben.

Over de al eerder gelanceerde mms-dienst is T-Mobile overigens nog niet tevreden. Momenteel worden er ongeveer 50.000 van dergelijke multimediale berichten per maand verstuurd. Van Damme: “Dat is niet genoeg. De aantallen zullen flink omhoog moeten.” Ook hierbij moet T-zones als breekijzer fungeren.

Ondanks het feit dat Vodafone Live en KPN i-mode nog weinig voet aan de grond hebben gekregen, is Van Damme overtuigd van het succes van T-zones. Eind dit jaar denkt het telecomconcern in ons land 330.000 actieve gebruikers van T-zones binnen te hebben.

T-zones worden aan de man gebracht in combinatie met twee handsets: de Nokia 3650 en de Sony Ericsson T610. Deze toestellen worden nog altijd zwaar gesponsord, iets waar T-Mobile niet zonder zegt te kunnen.

Bron:

http://www.webwereld.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!