Barack Obama doet aan ingame advertising

21 oktober 2008, 04:53

{title}

Mooi stuk van David Nieborg in Dagblad De Pers van gisteren: ‘Politieke advertenties in videogames: yes we can’. Strekking: Obama gaat veel verder dan McCain in het gebruiken en toepassen van alle mogelijkheden van nieuwe media. Ook ingame advertising wordt dus niet geschuwd door de Obama-campagne. Nieborg: ‘McCain op zijn beurt laat al die nieuwerwetse campagnemiddelen links liggen. Van hem is bekend dat hij zelfs geen e-mail gebruikt en van zijn running mate, Sarah Palin, werd recent haar e-mailaccount gekraakt.’ (Foto: Reuters)

Nieborg citeert Obama in de beginzin van het artikel: ‘Ouders moeten hun verantwoordelijkheid tonen. Ze moeten de tv uitzetten en de games wegleggen en ze moeten de honger naar kennis aanwakkeren die onze leerlingen nodig hebben.’ Interessant, dat Obama nu probeert via games de jongeren naar de stembus te krijgen.

Interessant ook, is het virtuele stemmen via de Xbox Live gemeenschap (NL site). Leden kregen daar de mogelijkheid om hun voorkeur voor een presidentskandidaat aan te geven. Aan de oproep, geïnitieerd door Rock the Vote (belangenvereniging die jeugd naar kieshokje wil krijgen) gaven 100.000 Amerikanen gehoor. 43 procent was voor Obama, 31 procent voor McCain. Nieborg: ‘Tegelijkertijd konden gamers video’s downloaden van de conventies en hun profiel voorzien van een virtuele campagnebutton. Belangrijker nog was dat er een flink aantal registratiebiljetten werden gedownload. Xbox Live bleek opeens een belangrijk extra kanaal om jongeren te bereiken.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    hanrusman

    Beetje laat dit bericht, maar inderdaad interessante analyse van Nieborg. Goed dat hij als superfan toch nog kritisch over Obama sprak. Games gaan boven politiek schijnbaar ;-). De titel van Nieborgs stuk laat trouwens prachtig zien hoe sterk “yes, we can” is.


    21 oktober 2008 om 06:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!