So, my name is Boxxy…

20 januari 2009, 14:16

Er ging even wat fout in de planning bij de redactie van Marketingfacts. Ik merkte een week geleden een nieuw internetfenomeen op, en besloot dat maar eens onder jullie aandacht te brengen. Maar door allerlei omstandigheden ging mijn posting pas vanmorgen de lucht in. Hieronder het volledige bericht, helemaal up-to-date.

  • [15 jan 2009]: Voor de liefhebbers van virale hypes is er weer een nieuw fenomeen online: Boxxy Babee. Een week geleden pas plaatste ze haar eerste video op YouTube, en op dit moment heeft ze er drie. En met die drie video’s heeft Boxxy in deze ene week al ruim 2 miljoen eyeballs vermaakt. In één week. Één miljoen kijkers, twee miljoen eyeballs. Eerder was Boxxy al eens actief op Gaia en het in Amerika bijzonder populaire 4chan.org, maar die sites konden haar populariteit niet aan.

    Het zou me niets verbazen dat deze Boxxy uiteindelijk een nieuwe LonelyGirl15 of Tila Tequila blijkt te zijn…

  • [16 jan 2009]: Ene ‘Byzantinist’ schrijft een tamelijk uitvoerig ‘The Boxxy Story’.
  • [16 jan 2009]: Boxxy’s YouTube account wordt gehacked, samen met veel van haar andere accounts.
  • [20 jan 2009]: Mijn posting van 15 jan 2009 komt ineens online te staan. Ik haal ‘m meteen weer weg, omdat er inmiddels al weer heel veel méér is gebeurd. Haar video’s zijn inmiddels namelijk alweer haast twéé miljoen maal bekeken (4 miljoen eyeballs), en het hele gedoe wordt zelfs al door de mainstream media opgepakt. Door de The Guardian bijvoorbeeld: How Boxxy brought the web to its knees.

Anyway, het blijkt inmiddels om een echt meisje te gaan (hier staat een ouder videootje van haar), dat bijzonder sterk in haar schoenen staat. Want terwijl tientallen duizenden leeftijdgenoten haar het leven zuur proberen te maken, blijft zij gewoon sterk overeind staan. Het zou me dan ook niets verbazen dat deze Boxxy uiteindelijk een nieuwe LonelyGirl15 of Tila Tequila wordt

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

27 Reacties

    Peter Bonjernoor

    Pff…de quote op 0:35 vat het allemaal prima samen – “which is funny…to me”


    20 januari 2009 om 09:34
    Jorn

    Hadden meer mensen hier een ‘Miss Piggy’ deja-vu? Die bewegingen met het hoofd; precies gewoon! 🙂


    20 januari 2009 om 09:36
    ArnoudEngelfriet

    Ik begrijp er niets van. Wie is Boxxy en waarom is zij interessant voor Marketingfacts?


    20 januari 2009 om 15:19
    mangold

    @Arnoud: Hmmm, kennelijk ken je LonelyGirl15 en Tila Tequila niet… Ken je dan wellicht The Hampster Dance? The Star Wars Kid? Numa Numa? The Tourist Guy? Ask a Ninja? Chocolate Rain? The Laughing Baby? Eepy Bird?

    Als internet je werkterrein is, is het best handig om te weten wat er online leeft. En deze Boxxy Babee zet op dit moment dus het net op stelten. Binnen de kortste keren is het echt bijzonder raar als je als vakidioot niet weet wie Boxxy is (of was).


    20 januari 2009 om 16:04
    ArnoudEngelfriet

    Ik lees al een hele tijd geen 4chan meer, vandaar dat ik het gemist heb dan. Maar ik bedoelde eigenlijk meer: als je een nieuwe hype aankondigt, is het handig om even uit te leggen wat er speelt en waarom dit de nieuwe hype is.


    20 januari 2009 om 16:11
    Card

    Carl, maar wat heeft boxxy ons te bieden dan? Waarom moet uberhaupt iemand weten dat ze 20x like zegt en nog wat troep? Ik zie hier geen meerwaarde in voor nederlandse marketing.

    Well.. Byeeee.. im boxxy! … 😉


    20 januari 2009 om 20:28
    mangold

    @Card:

    1. Marketing gaat om marktaandeel verkrijgen en/of vergroten.

    2. Dit 16-jarige meisje verwerft geheel op eigen houtje ineens een marktaandeel (in aandacht en eyeballs) waarvan de meeste marketeers slechts stiekempjes durven dromen.

    3. Wat kan dit meisje dan wél, wat al die marketeers nou niet lukt? Welk gapend gat in de eyeballs-markt heeft zij gevonden en aangeboord? Welke kansen liggen daar voor jouw merk of merken? Hoe kan het dat je dit zo lang over het hoofd hebt gezien? Zijn er wellicht nog andere dingen dit je over het hoofd ziet? Et cetera, et cetera, et cetera.


    20 januari 2009 om 21:45
    venturo

    Carl. Digitaal kluitjesvoetbal. En jij doet er zoals gewoonlijk aan mee. Het gaat om de IMPACT van die aandacht. Niet kwantitatief maar kwalitatief……


    20 januari 2009 om 21:58
    media

    Hmmm, zal wel aan mij liggen maar ik krijg de melding dat de video is verwijderd ‘due to some items of violations’!?


    21 januari 2009 om 06:02
    mgvandenbroek

    “This video has been removed due to terms of use violation.” Oeps. Niet best. Voedt wel de hype?


    21 januari 2009 om 06:15
    mangold

    Inderdaad, Boxxy’s account is, na de hack van gisteren en het herstellen ervan door de YouTube crew nu ineens weer ‘suspended’ / ‘removed due to terms of use violation’. Die tegenstanders van Boxxy kunnen blijkbaar heel goed hacken, of YouTube heeft z’n beveiliging écht heel slecht op orde…


    21 januari 2009 om 06:40
    Jan van Rossum

    @Card:

    Inderdaad. Inderdaad dat miljoenen mensen kennelijk niks nuttigers te doen hebben, betekent niet dat boxxy daarom per definitie interessant is voor marketeers.

    @Carl:

    Beetje te makkelijk. Onzekere en incompetente marketeers zullen zich misschien achter hun oren krabben maar als je enigszins vakbekwaam begrijp je hopelijk wat dit wel én niet is.


    21 januari 2009 om 07:33
    Sietske

    ‘eyeballs’ is dat weer een nieuwe marketingterm? 😀

    Te komisch.


    21 januari 2009 om 08:03
    Petra de Boevere

    Jeetje, complottheorieën op MF.

    Wiie vermoorde Kennedy echt? 911 was ook een complot en ene Boxxy maakt de wereld gek, althans de wereld van complottheorieëndenkers die tegenwoordig rondhangen op youtube.

    Eyeball was ergens aan het begin van deze eeuw één van de eerste sites waar mensen per webcam konden chatten. Vooral mannen die makkelijk hun broek lieten zakken zaten daar te cammen. Het woord eyeball heeft dus een beetje smerige bijklank voor mij


    21 januari 2009 om 10:25
    ThE_ED

    Eens met Card en Jan.

    Bovendien het staat u vrij te adverteren op 4chan, alleen zijn er redenen om dat misschien niet te doen. een viral als dit namaken is niet eenvoudig. Maar wat het voorbeeld Boxxy ons verder kan leren, is de vraag, ik weet het niet. Dat de mogelijkheden op internet bizar en eindeloos lijken? Wisten we dat niet al?

    Een schattig meisje dat populair wordt op Gaia en 4chan, had u iets anders verwacht? Een toefje toeval en “geluk” mogen we ook niet vergeten in deze, denk ik. Rickrolls, lolcats en wat al niet meer komen van deze en andere grote communities, maar die (die communities) zijn vooralsnog maar op een beperkte manier aantrekkelijk voor marketeers die hun handen liever niet branden aan iets als het random board.


    21 januari 2009 om 10:43
    ThE_ED

    Verder wat southpark zei over virtual money.


    21 januari 2009 om 10:44
    mangold

    @Sietske en Petra: ‘Eyeballs’ is een heel erg oude term, verzonnen in de tijd dat de televisie in opkomst kwam. Hij werd en wordt nog steeds in statistieken gebruikt, om passieve kijkers mee aan te duiden.


    21 januari 2009 om 10:47
    ThE_ED

    Dankje, in dit stukje leek het je nogal om de viral an sich te gaan, en minder om de achterliggende verklaringen. (Waar ik zeker wél wat in zie.)


    21 januari 2009 om 11:15
    David Mudkipperton

    God damnit /b/

    This is what happens when we boost a camwhore’s video view count.


    22 januari 2009 om 15:39
    rage

    /b/oxxy is de cancer of internet


    26 januari 2009 om 14:48
    ewout@onedaycompany.nl

    Hi Carl, dont worry: I get it.

    Net als je andere referenties. (check: Pork & Beans).


    26 januari 2009 om 20:25
    Anonymouz

    Ik zal jullie even veder inlichten, BOXXY zegt dat ze geen drugs of ADHD heeft, ze liegt niet, ze ‘doet alsof’ ze ‘gestoord’ is, in het echt is ze uiteraard niet zo. 7chan is de echte ontdekker van BOXXY en daarnaa is 4chan ermee aan de haal gegaan. 4chan is als het ware opgedeelt in ‘newfags’ en ‘oldfags’, oldfags beschuldige dat alleen newfags boxxy leuke vinden en zeggen dat BOXXY de kanker is die “4chan” (4chan i.v.m. regels 1 & 2) vermoord. Daarom is ze gehacked… 4chan en de andere chans krijgen gezamelijk zo’n 4 miljoen kijkers, ongeveer 90% van de kijkers van BOXXY zijn hiervan afkomstif… even dus deze informatie.


    27 januari 2009 om 17:55
    ANONYMOUS

    “Eerder was Boxxy al eens actief op Gaia en het in Amerika bijzonder populaire 4chan.org, maar die sites konden haar populariteit niet aan.”

    Hahahaha, je weet echt niet waar je het over hebt is het wel newfag? Toen we de oude media verlieten hadden we echt niet de behoefte aan reporters die ons ook in de nieuwe media komen toeliegen!

    TL;DR Carl Mangold= newb losing @ internetz


    15 februari 2009 om 12:22
    Valentijn

    @ANONYMOUS

    newb indeed…LMAO


    23 februari 2009 om 14:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!