Van emo naar bemo

21 januari 2009, 08:07

{title}Er zijn nogal wat mensen die niet snappen waarom ik aandacht besteed aan Boxxy Babee. ‘Wat doet dit rare meisje in godsnaam ter zake voor (Nederlandse) marketing?’ is de strekking van veel van de reacties. Ik zal het proberen uit te leggen. Er is een nieuwe generatie jongeren ontstaan, die een steeds duidelijker stempel op de wereld van alledag drukt. En als jongeren tot je doelgroep behoren is het niet verstandig om daaraan voorbij te gaan. Je laat in dat geval echt gewoon een gigantische afzetmarkt onaangeroerd, terwijl het overduidelijk is dat élke generatie zijn behoeften (en dus bestedingen) heeft. Maar: over welke nieuwe generatie heb ik het dan?

Een paar decennia terug had elke groep een pispaaltje. Één pispaaltje, om precies te zijn. Degene die het meest van de groep afweek moest het z’n leven lang ontgelden. En toen kwam het internet. En werden groepen steeds minder fysiek en locatiegebonden. Met als gevolg dat iedereen tot steeds meer groepen behoorde, en er steeds meer een ‘pispaaltje’ werden. Die elkaar vervolgens óók weer in groepen vonden, en daarmee van zielig in een hoek gekropen jankertjes (de emo’s) veranderden in zelfverzekerde anders zijnden.

Ik noem deze groep maar even de bemo’s, waarbij het ‘be’ voor het heel erg sterk jezelf zijn, blijven en uiten staat.

Nu is die Boxxy Babee dus een prachtig voorbeeld van zo’n bemo. Zij is anders, is niet bang voor emoties en ze is ijzersterk. Ze is een grote held voor velen, en een nachtmerrie voor elke tiener die tot die andere grote groep – de h4ck3rz – behoort.

Ik denk dat de SuicideGirls wel zo’n beetje de wortels van deze ‘bemo’ generatie hebben gevormd. Een ander prachtvoorbeeld van de impact van deze bemo’s kennen jullie allemaal: Chris Crocker (die jullie ongetwijfeld ook al zo idioot en raar vonden als deze Boxxy Babee).

Anyway: een nieuwe generatie = een nieuwe doelgroep = een nieuwe markt. Voor de liefhebber nog twee leuke mixfilmpjes, hier en hier.

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

8 Reacties

    ThE_ED

    Ah, het gaat je dus niet om de viral an sich, maar de doelgroep die het meisje vertegenwoordigd? Daar zit wat in, hoewel je je kunt afvragen of het niet gewoon een doorontwikkeling is van de conflicten tussen “emo’s” en “metalheads” die zeker in Amerika (de 2 continenten) groteske vormen aan hadden genomen. (Een voorkomende verklaring is dat emo’s gedeeltelijk staan voor waar een andere, homofobe, cultuur bang voor, of in ieder geval tegen, is.)

    Ik weet niet of ze in deze het angstbeeld is van een groep als “Anonymous” (Waarvan ik overigens wil betogen betoog dat het helemaal niet zo’n groep is als dat we graag zeggen), maar het feit dat er rigoreus moest worden opgetreden om er voor te zorgen dat de ene helft de andere niet zou overspoelen met Boxxy als “trollmiddel” zegt misschien wel wat ja.

    Echter ook hier moet ik weer wijzen op southpark, toeval of niet, die de marketeerbaarheid van emo en hapklaar gemaakte donkere gevoelens ook nog niet zo lang geleden wist neer te zetten. (Na aanleiding van de film twilight.)

    Als je wilt zeggen; houd de ogen open voor het opkomen van nieuwe (jongeren)subculturen; helemaal gelijk.


    21 januari 2009 om 11:10
    koningwoning

    ik vind het interessanter je af te vragen wat mensen beweegt dit te gaan doen, want als je inderdaad de filmpjes van S4tisf4ction bekijkt, dan zie je dat ze helemaal niet zo radgek is.

    Maar de behoefte om radgek te doen is er….. misschien willen ze freaks zijn…. ik weet het in elk geval niet.


    23 januari 2009 om 14:00
    Jan van Rossum

    @Carl: An sich kan ik me best voorstellen dat dit alles iemand kan fascineren. Maar het nut en of de lering die we hieruit kunnen trekken is wel erg overdreven.

    Wat hier interessant aan is, heeft simpel gezegd meer met het gehele internet als bron voor en van communicatie, informatie, distributie en entertainment te maken. Maar dat is allemaal toch niks nieuws meer? Dat hoop ik althans.

    Dit komt ook dicht in de buurt van alle onzin rondom wat men een viral noemt (zie de top 5 op deze website). Het merendeel is helemaal geen viral maar gewoon commercials, acties, events etc etc die bewust worden uitgezet (vaak door blogger die hier goed voor worden betaald).

    Al die onzin over alle zogenaamde hypes, buzz woorden en andere bla, schaf de helft van de marketing adviseurs en strategen af en investeer met dat geld goede producten en diensten.

    Minder marketing, meer echt en interactief communiceren.


    23 januari 2009 om 14:21
    Milan

    Dit meisje is onlangs bedreigt dat ze haar videos moest verwijderen en daarna gehackt. Al haar persoonlijke informatie is op het net gezet puur om het feit dat de hackers zich ergerden aan het meisje. Dit is dus triest want ze heeft niemand kwaad gedaan.


    23 januari 2009 om 22:08
    K.

    Hoi Carl, ik denk niet dat je helemaal doorhebt hoe de populariteit van boxxy werkt. Ze is onderdeel geworden van een “meme” op één van de grootste internetforums. Op dat forum is toen een groep van aanhangers ontstaan die haar foto’s op het board spamden, en een andere groep die hier tegenin ging. Om deze situatie uit te leggen zijn waarschijnlijk 5 kantjes nodig dus daar ga ik niet aan beginnen. De reden waarom ze zo bekend is geworden is voor mensen die er niet inzitten waarschijnlijk compleet onbegrijpelijk. Een wiki-zoektocht langs “anonymous”, “4chan” en “encyclopedia dramatica” geeft misschien meer inzicht in deze mini-celebrities. Het is echter het beste om het te laten gaan omdat het verdiepen hierin gigantisch veel tijd kost.


    24 januari 2009 om 00:36
    Gnermo

    Wat een enorm raar meisje, wel leuk….

    Regel 1 op 4chan: Het maakt meer kapot dan je lief is.


    29 januari 2009 om 18:27
    Valentijn

    @Carl

    Kan ik daaruit concluderen dat je een aanhanger bent van de mimetica?


    23 februari 2009 om 14:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!