Weekoverzicht Webanalisten (51): Marktaandelen en Personalisatie uitdagingen
Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.
Deze week:
- Web analytics marktaandelen overzicht
- Einde aan het poldermodel conversie pagina’s
Web analytics marktaandelen overzicht
GoalGorilla lanceerde vorige week de bèta versie van AboutAnalytics. AboutAnalytics laat elke maand de stand van zaken zien van de web analytics marktaandelen in verschillende sectoren en branches binnen Nederland. Van de 100 grootste adverteerders in Nederland is per bedrijf bekeken welk web analytics pakket er wordt gebruikt. In het artikel op webanalisten.nl zie je het totaal overzicht zoals gemeten op 1 juni.
AboutAnalytics is het resultaat van een uit de hand gelopen onderzoek aan de Universiteit Twente van Master student Industrial Engineering Taco Potze, tevens mede-eigenaar van GoalGorilla. “Het begon als een onderzoekspaper. De originele opzet was om iets te zeggen over web analytics gebruik en online performance. Als tussenstap heb ik in april dit jaar een marktonderzoek naar web analytics uitgevoerd. Op dat moment kwam het idee om de markt maandelijks in de gaten te houden om zo te speuren naar bepaalde trends”.
Einde aan het poldermodel conversie pagina’s
Ton Wesseling zet in een interessant artikel uiteen hoe we groeien naar een voor elke doelgroep gepersonaliseerde ervaring op een webpagina. Nadat eerst vanuit zoekmachinemarketing de aandacht is gekomen voor unieke landingspagina’s in tegenstelling tot 1 groot poldermodel website, begint de tijd te komen dat ook de pagina’s na de landingspagina op maat worden gemaakt. Niets is zo onlogisch om een service of verkoopdialoog persoonlijk te beginnen, om na de begroeting hetzelfde geautomatiseerde verhaal bij iedere klant af te draaien. De uitdaging bij het ontwikkelen van conversie dialogen op basis van bezoekerintentie is de beheersbaarheid vanuit het CMS. Discussieer mee wat hier de logische ontwikkeling zou zijn!