iPhone-app promoot nieuwe bioscoopfilm ‘Gamer’
Jongerenmarketingbureau The Young Generation (mijn bedrijf) kreeg van Benelux Film Distributors het verzoek om de actiefilm ‘Gamer’ op creatieve en interactieve wijze onder de doelgroep mannen 16-24 te promoten. De uiteindelijke doelstelling was om de doelgroep de film op interactieve wijze te laten ervaren en een vorm van brand experience te realiseren.
Om een concept te bedenken dat perfect aansluit op de doelgroep en waarmee een groot bereik gerealiseerd wordt is gekeken naar de insights van de doelgroep. Om het interactieve en creatieve te combineren met groot bereik en zo min mogelijk waste is op basis van deze insights een interactief en crossmediaal concept ontwikkeld waarbij de doelgroep zowel online als mobiel bereikt, geactiveerd en geprikkeld wordt.
Naast een interactieve site take-over op Gamer.nl en een expandable video rectangle op Insidegamer.nl is een iPhone-app ontwikkeld. Een onderzoek van Rubicon Consulting laat nog eens zien waarom de iPhone-app met name voor deze doelgroep perfect ingezet kan worden als marketingmiddel. Dit onderzoek zegt namelijk onder andere het volgende “Apple iPhone gebruikers zijn uitermate tevreden met hun iPhone, de iPhone vergroot het gebruik van mobiel internet en de gebruikers zijn over het algemeen jong, hebben een leeftijd van onder de 30, en 15% zijn studenten” Dit maakt de iPhone dus bij uitstek een perfecte marketingtool voor de betreffende doelgroep.
De Gamer-app is door zijn kleine bestandsformaat van 9.1 mb snel en gratis via mobiel internet te downloaden in de iTunes Store. Zodra deze op de iPhone staat heeft de gebruiker zonder laadtijden direct toegang tot het bekijken van de extended trailer, het direct via een druk op de knop reserveren van kaarten via BelBios, een foto gallery, een prijsvraag, info over de film en een game. De download link van de app kan vanaf de iPhone direct naar vrienden doorgestuurd worden als suggestie wat een viraal effect kan realiseren. De mogelijkheid de app gratis te downloaden maakt de stap om de de app te downloaden zeer laagdrempelig.
De app en de online creatie sluiten goed aan op elkaar aan. De site take-over die op Gamer.nl draait, kan binnen een tijdslimiet deels kapot geschoten worden. Dit is doorvertaald naar de game in de iPhone-app waarbij binnen een bepaalde tijd op een soort ‘Duck Hunt’-achtige wijze vijanden kapot geschoten moeten worden en een highscore neergezet kan worden. Hierbij kan naast de standaard achtergrond ook een foto genomen worden met de iPhone die als alternatieve achtergrond gebruikt kan worden. Een soort van “creëer je eigen wereld” functionaliteit.
De mogelijkheden binnen een iPhone app zijn vrijwel onbeperkt. De enige grens is het beschikbare budget. Tegenwoordig worden ook de mogelijkheden met augmented reality steeds groter wat ook zeer geschikt is voor marketing doeleinden. Zeer benieuwd wat de volgende commerciële in Nederland geproduceerde app wordt..
‘Gamer’ draait nu in de Nederlandse bioscopen.
Ik mis cijfers, hoe vaak is de app gedownload, hoe vaak doorgestuurd, hoeveel kaarten zijn er direct besteld?
Belangrijk item voor populaire apps is een leuke game. Dat ontbreekt hier nou juist, het spelletje is echt niet de moeite waard (beetje figuurtjes wegklikken is weinig verheffend in deze context).
Ik ken de app niet, maar het is niet te hopen dat de doelgroep de film wel OK vindt. Wat een slappe film (Imdb 6.1), waar zoveel meer uit te halen viel qua verhaal. De ‘gamer’ doelgroep prikt hier volgens mij ook zo doorheen en is betere verhaal en plotwendingen gewend uit de games, die ze spelen.
@Floris, de app is ontwikkeld als promotiemiddel. Doel was dan ook zoveel mogelijk mensen binnen de doelgroep bereiken en in aanraking laten komen met de film. Het uitgansgpunt was niet een game ontwikkelen die de doelgroep vet vindt. De game is meer een soort extra bij functie binnen de app.
Belangrijkste functies zijn de extended trailer, reserveer mogelijkheid via BelBios en de winactie. Verder liet het budget het in dit geval niet toe een complexe game te ontwikkelen dus vandaar is voor deze eenvoudige “shooter” gekozen.
Hi Bram, de app is inmiddels tegen de 4.000 keer gedownload and counting. De gemiddelde gebruiker opent de app 3,5x en daarbij is de app ongeveer 20 minuten geopend. Wat betreft het aantal kaarten wachten we nog op resultaten van BelBios.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!