Blogworld interviews: Chris Brogan & Don McAllister
In de serie interviews die ik op Blogworld heb gedaan is het nu tijd voor Chris Brogan en Don McAllister. Chris is de expert in Amerika als het aankomt op social media en hoe dit in te zetten in het bedrijfsleven. Don is een fenomeen op het gebied van screencasts. Hij maakte ze eerst om mensen te helpen, maar nu verdient hij hier zijn boterham mee.
Chris Brogan
In Nederland is hij misschien minder bekend, maar in Amerika is Chris een echte powerhouse als het aankomt op sociale media. Naast een veel gevraagd spreker is hij ook co-auteur van het boek Trust Agents (een New York Times bestseller) en staat hij in de top 10 van Advertising Age Power150. Chris is voorvechter van het vermenselijken van de relatie met de klant en ziet social media als perfect tool hiervoor.
Relaties opbouwen
Maar je hoeft hem niet direct in te huren om van zijn kunde gebruik te maken. Op zijn zijn weblog ChrisBrogan.com – een Technorati business top 100 blog – geeft hij veel informatie weg en vooral in zijn nieuwsbrief zitten soms juweeltjes van informatie. Hij bouwt graag relaties op door meer dan de helft van de informatie weg te geven. Zijn visie is dat bedrijven die dit willen toepassen hem toch wel inhuren om de laatste puzzelstukjes (vaak met interne informatie) op de juiste plek te krijgen. Tot nu toe heeft die strategie hem geen windeieren gelegd.
Naast mijn interview in het kanaal heb ik ook andere interviews met hem aan het kanaal toegevoegd. Een video die niet in het kanaal kon was de closing keynote van Chris, maar die kan je hier bekijken.
Don McAllister
Er zijn maar weinig pod- of vodcasters die hun brood volledig kunnen verdienen met het maken van vodcasts. Don is daarin een uitzondering. Zijn serie van uitleg video’s te vinden op Screencastsonline.com gaan als warme broodjes.
Gratis en betaald
Don is begonnen door gratis filmpjes te maken waarin hij uitlegt hoe je bepaalde softwareprogramma’s kan gebruiken (screencasts). Al snel kreeg hij vragen van kijkers of ze ook konden doneren. Daarmee is hij op het idee gekomen om te starten met het abonnee model. Je kan nu verschillende van zijn screencasts gratis bekijken, maar als je abonnee wordt ($57 voor 6-maanden) kan je alle content bekijken inclusief het archief van 200 screencasts.
Momenteel bekijken rond de 25k mensen naar zijn gratis screencasts en behaalt hij een 5% conversie van naar abonnee model. Hiermee kan hij zijn geld nu goed verdienen en verdient hij ‘considerably more’ dan met zijn baan als IT guy in Liverpool.
Tijdens de Blogworld Expo 2009 in Las Vegas heb ik bekende en minder bekende mensen geïnterviewd. Van deze serie publiceer ik steeds twee interviews met een bekende en minder bekendere persoon. Deze vul ik aan met extra video’s over de personen, bedrijven of producten.