Mobile & Events: Match made in heaven? Geef je mening

19 november 2009, 08:24

{title}Vandaag introduceert Mobillion, mijn werkgever, de website Events Go Mobile: een verzameling mobiele communicatieoplossingen voor de evenementenbranche. Met deze mobile marketing en new media tools kunnen evenement organisatoren hun evenement kostenefficiënt promoten, meer interactie tijdens het evenement creëren en de communicatie met de bezoeker verpersoonlijken. De 15 geboden tools variëren van interactieve mobiele uitnodigingen, SMS reminders, mobiele websites, SMS naar scherm oplossingen tot Event Video Pages en Hyves widgets. Hieronder kun je de tool testen!

Aandachtspunten bij gebruik mobile marketing tools

De afgelopen maanden merk ik dat er steeds meer vraag is van evenement organisatoren naar hoe de mobiele telefoon optimaal ingezet kan worden in de communicatie rondom events. Een aantal aandachtspunten bij het inzetten van mobile marketing toepassingen bij evenementen:

  • Relevantie Zorg ervoor dat het gebruik van de mobiele telefoon leuk of handig is voor de bezoekers en de organisatie. Het moet duidelijk zijn wat de toegevoegde waarde is van de toepassing voor bezoekers of u als organisator. Zou je het zelf als bezoeker gebruiken?
  • Gebruik middelen die aansluiten op uw publiek Kijk naar het mediagebruik van uw publiek bij de keuze van mobiele communicatie middelen. Het gebruik van een Twitter Backchannel (Twitter berichten op een scherm) voor het stellen van vragen aan sprekers sluit prima aan op een evenement zoals Mobile Monday, waar het percentage Twitter gebruikers hoog is. Op veel andere evenementen zal een kleiner percentage gebruik maken van Twitter. Je kan daar bijvoorbeeld beter een SMS Backchannel gebruiken, zodat iedereen ervan gebruik kan maken.
  • Vraag eerst! Het ongevraagd versturen van bijvoorbeeld SMS berichten is niet alleen onbeleefd, het is ook nog eens strafbaar. Vraag daarom duidelijk bij aanmelding of het opgegeven telefoonnummer gebruikt mag worden.
  • Timing Zorg ervoor dat ontvangers op tijd de gewenste informatie krijgen. Neem dit mee in uw draaiboek.
  • Promotie Laat in promotie-uitlatingen duidelijk zien wat men moet doen en vermeld de kosten.
  • Test! Het wordt nog wel eens vergeten: test of de toepassing goed werkt. Komt de boodschap goed over?

Mobile & Events? Doe mee aan de SMS Poll!

Ik wil jullie graag de volgende stelling voorleggen:

“Als bezoeker vind ik het leuk om mijn telefoon te gebruiken tijdens evenementen”

SMS MF EENS of MF ONEENS naar 4422.

U ontvangt één gratis SMS bericht, u betaalt alleen de standaard kosten voor het versturen van één sms bericht aan uw operator.

Kasper de Wijs (1982) is eigenaar van iPublishing. iPublishing bedenkt en exploiteert websites en social media kanalen om het leven van mensen makkelijker en leuker te maken. We bereiken dagelijks 450.000 consumenten en zijn actief in diverse branches. In mijn tijd als Marketing Manager bij Mobillion heb ik op Marketingfacts ook een aantal artikelen geschreven.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Kasper de Wijs

    Leuk al die stemmen! Geef je mening, sms MF EENS of MF ONEENS naar 4422. Of zet het gewoon als reactie 🙂


    19 november 2009 om 09:48
    rob captijn

    Há….eindelijk! Tussen alle pseudo innovaties in de eventbranche een waardevol initiatief. Goed gedaan mannen.


    19 november 2009 om 10:06
    mgvandenbroek

    Jaha, interessante ontwikkeling hoor. @Kasper: hoeveel mensen hebben er nu gestemd? Gaat dit ook gebruikt worden op Interact van IAB, volgende week woensdag?


    19 november 2009 om 10:23
    Kasper de Wijs

    @Matthijs

    Of producten van Events Go Mobile gebruikt gaan worden op Interact van IAB? Lijkt me leuk, we kunnen dit snel in elkaar draaien. Check onze nieuwe site, kies een product en doe een aanvraag zou ik zeggen 🙂

    Er hebben op dit moment 10 mensen hun mening gegeven per sms. Niet veel zou je zeggen, maar het stemmen vanaf een site (zonder kans te maken op een prijs of een andere teaser) via sms is ook niet het meest logisch. Het is wél een leuk voorbeeld om te laten zien wat mogelijk is. Op live events is het nog leuker..


    19 november 2009 om 12:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!