De impact van Apple’s iPad

3 februari 2010, 13:42

Het is inmiddels alweer een week geleden dat Apple z’n iPad onthulde. Maar er wordt nog steeds druk over gepraat en geschreven. Vooral omdat nog vrijwel niemand door heeft wat die iPad precies is, en welke producten en markten erdoor aangevallen gaan worden. Laat ik daarom maar ‘ns proberen hier wat duidelijkheid in aan te brengen.

Om maar meteen met de definitie in huis te vallen: De iPad is een ‘couch entertainment device’, en biedt zowel kansen als bedreigingen voor muziek, televisie, tijdschriften en spelletjes.

Apple’s nieuwste creatie heet niet voor niks geen iTablet. De iPad is namelijk absoluut geen tablet-PC. Het is geen laptop zonder toetsenbord, maar een iPod Touch met een groter scherm. De iPad is geen apparaat dat iets mist, maar een apparaat dat is uitgebreid. Je moet ‘m dan ook niet vergelijken met een laptop, netbook of tablet-PC, maar met een iPod, een DVD-speler, een eReader en een spelcomputer.

Gebruik

Je vindt die Apple iPad straks vooral terug op salontafels en in tijdschriftenbakken. Pa kijkt ermee naar voetbal, ma leest er tijdschriften op, zoonlief zit erop te gamen en de dochter des huizes chat ermee. Iedereen vermaakt zich met ‘t apparaatje, lekker onderuitgezakt op de bank. Het met z’n allen naar één TV-programma kijken is ingeruild voor het gezellig samen, maar tegelijkertijd afzonderlijk, doen waar ons ieders persoonlijke interesse naar uitgaat. En we geven daarbij zo nu en dan elkaars iPads door om content en ideeën uit te wisselen.

Op straat zul je die iPads nauwelijks terugzien; Apple heeft echt niet per ongeluk de helft van de modellen met alleen maar WiFi uitgerust. 3G en GPS gebruik je immers alleen als je onderweg bent, en dáárbij heb je eerder een iPhone in je broekzak dan een iPad in je koffer. De iPad is voor thuis, de iPhone voor onderweg.

Content

De content voor een iPad is dan ook significant anders dan die voor een iPhone. Met een iPhone check je onderweg snel even het laatste nieuws, terwijl je met de iPad lekker uitgerust de verdieping opzoekt. Op een iPhone consumeer je content per seconde, terwijl je er met een iPad even lekker voor gaat zitten. Met een iPhone ben je actief, terwijl je met een iPad lekker uitgezakt in de bank hangt.

De grootste impact van de iPad verwacht ik bij de tijdschriften. Die veranderen hierdoor namelijk van statische stapeltjes papier naar prachtig dynamische apps. Artikelen voor die iPad worden verrijkt met video en interactiviteit (zoals bijvoorbeeld info graphics waar je mee kunt spelen), en worden immer netjes up-to-date gehouden. En in vergelijking met online websites zullen ze vele malen mooier zijn vormgegeven. Tijdschriften zullen de van het web bekende schuifbalken namelijk mijden als de pest, en hun iPad bladspiegels vormgeven alsof het kunstwerkjes zijn.

Daarnaast zal die iPad één van de laatste nagels zijn in de doodskist van TV. Want met z’n allen voor een kastje gaan zitten dat op tijdstip x programma y vertoont is nu toch echt absoluut passé. Op die iPads kijkt ieder gezinslid gewoon z’n eigen favoriete series, op de momenten die hij zelf uitkiest. TV-programmeringen met doelgroepen, timeslots en reclameblokken worden ingeruild voor live video en video on demand, via bijvoorbeeld UStream, YouTube en iTunes. En dat old skool, monofunctionele kijkkastje verhuist naar de zolder, kelder of marktplaats.

De concurrentie

Apple’s concurrenten hebben de laatste tijd behoorlijk wat tablet-PC’s op de markt gebracht, in de ijdele hoop om Apple dit keer enigszins vóór te zijn. Maar het enige dat ze daarmee bereiken is het vertroebelen van de blik van de consument. Want die zou door al die heisa rond tablet-PC’s wellicht kunnen gaan denken dat die iPad óók een tablet-PC is. Maar met een beetje geluk boort Apple dat idiote idee snel en efficiënt de grond in, met een steengoede marketingcampagne.

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

33 Reacties

    boezeman

    Sla je nu gewoon iBooks volledig over? Ik denk dat de grootste slagkracht ligt op de concurrentiestrijd die Apple met Amazon aangaat door ook e-books te gaan verkopen voor een prijsstelling waar uitgevers in ieder geval blijer van worden (en wat op zichzelf nu al voor rumoer in de VS zorgt). Apple heeft laten zien dat het in staat is om een bijzonder goede koppeling tussen device (iPod/iPhone) en content (iTunes met muziek en apps) uit te nutten. Dat voorspelt ook heel wat voor iBooks en boeken.


    3 februari 2010 om 13:50
    punkey

    “Want met z’n allen voor een kastje gaan zitten dat op tijdstip x programma y vertoont is nu toch echt absoluut passé.” Zou je denken? Ook met de Olympische Spelen en de rest van de sportzomer die ons te wachten staat? Nee hoor, het gros van de Nederlanders zit nog steeds gewoon op zondag met bord op schoot Studio Sport te kijken. Met een iPad op schoot wordt dat al lastiger 😉 Mijn zeer niet-wetenschappelijk onderzoek bewijst dat: Op een willekeurige avond door de straat lopen en naar binnen kijken.

    Wat je wel ziet is dat de TV aanstaat, er een programma wordt gekeken, maar gelijktijdig ook andere activiteiten op laptops en netbooks zijn. Social TV. De TV zal echt wel blijven en verhuist niet naar zolder of Marktplaats. De rol van het apparaat, die verandert wel.


    3 februari 2010 om 14:09
    Norman Thomas

    Ik verwachtte van de iPad ook dat er het een en ander mogelijk moest zijn op tijdschriftgebied. Het niet ondersteunen van flash is een hele grote beperking voor tijdschriftmakers of infographicmakers om interessante content te maken. Het had mooi kunnen zijn.


    3 februari 2010 om 14:16
    Oli4b

    Gelukkig heeft Carl precies door wat een iPad is, had er bijna geen gekocht 😉


    3 februari 2010 om 14:17
    mangold

    @Timo: Je hebt gelijk, dat iBooks wordt geheid ook heel groot. Ik verwacht alleen niet dat die heel anders gaan worden dankzij die iPad, alleen de distributie ervan verandert. Bij tijdschriften kunnen naast de vernieuwde distributie ook een compleet nieuw medium verwachten, door de integratie van allerlei interactiviteit.

    @Frank: Oké, sport kijk je live met z’n allen. Maar verder? Qua series, films en shows heeft iedereen toch zijn eigen smaak.

    @Norman: Op de iPad (en de iPhone) nemen apps de rol van Flash over. Is veel stabieler, kost minder processorkracht (en dus batterijlading), biedt technisch meer mogelijkheden i.s.m. de vele sensors, kan veel handiger en sneller gedistribueerd worden, met een compleet betaalsysteem er achter, etc. etc.


    3 februari 2010 om 15:01
    Olivier Slabbers

    Ik ben er van overtuigd dat iedereen die een bankstel bezit (en/of er regelmatig gebruik van maakt) binnen de doelgroep voor een iPad valt.

    @Norman Thoman @Carl Mangold

    Lang leve HTML5. Een open standaard die de rol van Flash op redelijk korte termijn geheel zal overnemen.


    3 februari 2010 om 16:02
    Bas van Harten

    Goed stuk! Al wordt er alleen over de mogelijkheden voor prive gebruik geschreven. Ik zie een even grote impact en dito mogelijkheden in de business en creatieve omgevingen (video, audio, photo etc).


    3 februari 2010 om 16:56
    Rob

    Volgens mij zal de iPad in deze vorm geen enkele impact gaan hebben. Zo lang het geen frontlit beeldscherm heeft in combinatie met backlit zal het niks worden. In ieder geval niks meer dan misschien een oversized gameboy.

    “TV-programma kijken is ingeruild voor het gezellig samen, maar tegelijkertijd afzonderlijk, doen waar ons ieders persoonlijke interesse naar uitgaat. En we geven daarbij zo nu en dan elkaars iPads door om content en ideeën uit te wisselen.”

    Het spijt me maar dit vind ik een van grootste onzin zinnen die ik in lange tijd heb gelezen. Gezellig afzonderlijk bestaat niet. Het gezamenlijke TV kijken zal nooit verdwijnen. Mensen zijn en blijven altijd gezelschapsdieren. We willen met zijn allen samen naar iets kijken en niet allemaal individueel opgesloten zitten in je eigen wereldje. Zoals al gezegd sport evenementen maar ook films, tv programma’s, tv series. Mensen zullen dit altijd samen blijven kijken, met zijn allen naar 1 scherm. Daar zal ook video-on-demand groot gaan worden, op TV. Niet op de iPad. De iPad zal enkel voor een kleine minderheid van de consumentenmarkt de laptop vervangen om wat mee te internetten op de bank. verder niks.

    De iPad is ook géén e-reader. Een enkel backlit display zal nooit geschikt zijn om boeken op te lezen en is daarom geen enkele concurrentie voor bijvoorbeeld de Kindle. Het stoort me dat iedereen denkt dat het een serieuze e-reader is, dat is het absoluut niet. Ik wil iemand wel eens 400 pagina’s zien lezen op een LED display, sterkte.


    3 februari 2010 om 19:39
    Erwin Sigterman

    Als ik deze post lees, lijkt het wel een advertentie. Wel heel erg positief geschreven met veel marketing bla bla.


    3 februari 2010 om 20:33
    Tom Janssen

    rwin Sigterman

    Ja, is natuurlijk heel on-Nederlands om positief te zijn en als men dat dan is af te doen als marketing bla bla.

    Calvinisme…


    3 februari 2010 om 21:12
    venturo

    De titel zou moeten zijn; “De impact van Apple’s iPad op de beleving van Carl Mangold”. Zeker altijd een schaaltje appelmoes naast je bord staan?


    3 februari 2010 om 21:18
    mark

    eBooks, of iBooks zoals ze nu gaan heten, tijdschriften en kranten worden zeker een heel ander ervaring worden op de iPad. Mensen die van plan waren een ebook reader te kopen moeten zeker wachten en een iPad kopen. Met alle 140,000 iPhone applicaties plus alle nieuwe iPad apps die zeker komen, heb je veel meer aan een iPad dan een Kindle of Nook.

    Helaas hebben te veel mensen een iTablet verwacht. Met een iPad heb je geen toegang tot een file structuur. Dat betekend dat je geen content of bestanden zomaar kunt downloaden. Alles moet via iTunes lopen. Behalve je eigen fotos en gratis apps, moet je dus voor alles betalen. Mensen die een tablet hebben verwacht kopen dus geen iPad. Denk aan bedrijven met zelf ontworpen, interne applicaties. De iPad zou helemaal niet bruikbaar zijn voor hun. Niet iedereen heeft alles als web interface.

    Voor mensen die een veilige computer ervaring willen waar bijna niets mis kan gaan, denk aan jonge kinderen en ouderen, is de iPad zeker geweldig. Ik verwacht ook dat we iPads in exclusieve internet cafes of als interactieve menukaarten in trendy restaurants of coffee tenten zullen zien.

    TV gaat niets van de iPad merken. Zonder Flash is video op dit apparaat ook redelijk beperkt. Alles moet vanaf iTunes komen (tegen betaling) of via YouTube app. Geen familie zou 4 of 5 iPads kopen ($499 per stuk) en met zo een fortuin aan hardware gezellig in de woonkamer zitten YouTube te kijken. Zeker nu niet waar YouTube bijna niets meer heeft ivm licensing regels. Bovendien zijn de eerste flatscreens met internet verbinding al beschikbaar. Binnenkort kijken we allemaal TV via het internet, maar dan direct vanaf een dikke OLED televisie.

    Door de beperkingen denk ik niet dat Apple zo veel iPads gaat verkopen als iPhones of iPods. Tenminste niet met de huidige hardware en software beperkingen.

    Als de 2e versie een webcam heeft, dan wordt de iPad echt wat. Web 2.0 wordt dan echt een super leuke ervaring op zo een ding. Als over een paar jaar HTML 5 de standaard voor internet video wordt, zien we dan een iPad aan elke straathoek.

    Apple heeft met de iPad geen eind product op het markt gebracht. Ze investeren hiermee in de toekomst.


    3 februari 2010 om 21:53
    Rob

    @mark

    Nogmaals, de iPad is géén e-reader. Een e-reader heeft e-ink waardoor je er lekker op kunt lezen. De iPad niet. NIemand gaat een boek lezen op een backlit LED display.

    De enige manier waarop de iPad echt een succes kan worden is door er een dual display van te maken. Frontlit en backlit zoals die displays van Notion Ink.


    3 februari 2010 om 22:44
    John

    Albert Treur

    grappig, als men uw stukjes na leest over technologie of ander soortige ontwikkeling zit u en heeft u er altijd naast gezeten.

    Lees oude stukjes over iPhone, iTunes van uw hand.

    Het verbaasd me dat u elke keer dezelfde denk fouten maakt.

    Zo ook weer over de iPad.


    4 februari 2010 om 05:04
    D66

    Misschien us de transport sector iets voor Treur.

    Wel even groot rij bewijs halen.


    4 februari 2010 om 06:57
    Mike van Hoenselaar

    Blijkbaar doet Apple wel iets goed. Blijkbaar moet iedere persoon die ook maar iets met marketing te maken heeft laten zien dat hij verwacht wat de iPad gaat doen. Duidelijk moeten maken waarom Apple wel of niet gaat falen.

    Persoonlijk denk ik dat ik de iPad misschien ook wel helemaal niet zo geweldig vindt, maar je moet je maar eens afvragen of de iPad wel voor jou gemaakt is. Ik denk dat Carl wel degelijk enkele hele belangrijke punten aansnijdt. Als je constant net voor je schoenen blijft kijken zal je inderdaad zeggen dat de iPad niet veel voorstelt (innovatief-wise). Als je probeert om een kilometer verder te kijken, of zelfs 10 meter vooruit dan zul je merken dat het doel van het apparaat wel degelijk brood snijdt. Het heeft potentie. Is het niet nu, dan wel over enkele jaren.

    Ik vind het artikel wel degelijk interessant. Ik wil graag zien hoe andere denken dat anderen en zijzelf het apparaat willen gaan gebruiken. Ik vind het ook fijn om te lezen hoe jij de iPad wil gaan gebruiken of juist niet natuurlijk. Je hoeft namelijk helemaal niets. Ik heb het gevoel dat Apple zo goed bezig is dat men zich verplicht voelt om de producten te kopen en automatisch te denken dat zij de doelgroep zijn als ze een Macbook of iPhone hebben. Zeg nou eens eerlijk, wat was de iPhone 3 jaar geleden? Wat was de allereerste iPod? Waar staan beide producten nu?

    Laten we de iPad nou maar eens eerst gebruiken. Zodat we ook beter kunnen zeggen wat we willen. Ik heb liever dat Apple 60% oplevert van wat iedereen wil en dat de jaren daarna de rest komt. In plaats van nu al 120% maken waarvan ik 40% toch niet gebruik. Lekker zinloos toch? Zagen we dat ook niet bij de iPhone versus andere telefoons?

    Genoeg stof om over te discussiëren. Ik ben benieuwd wat jij vindt.


    4 februari 2010 om 07:14
    boezeman

    @Rob “Niemand gaat een boek lezen op een backlit LED display.” Enig idee hoeveel miljoenen mensen hun iPhone al als e-reader gebruiken? Er zit een verschil tussen veellezers (die beter een e-reader met e-ink kunnen gebruiken) en de rest. Je kunt best een uurtje van een beeldscherm lezen, dat doen er al meer dan genoeg!


    4 februari 2010 om 07:59
    Reinier Ladan

    Om Timo Boezeman zijn verhaal verder te ondersteunen:

    Met de iPad zal boeken lezen iets minder prettig worden dan op bv. een Kindle. Ik heb zelf een Kindle en ben heel erg tevreden over de leesbaarheid. Maar dat is dan nog het enige pluspunt aan de e-reader. De iPad kan veel meer qua gebruik, is even goed in het kopen en vinden van boeken (zoals het er nu naar uitziet) en de beleving van alle content op de iPad zal een stuk (pas op, bingo woord) rijker worden.

    Daar zijn mensen erg gevoelig voor; meer voor minder geld. Mensen zijn ook gevoelig voor ‘meer voor meer geld’. De iPad biedt allebei, vanaf de $500 versie tot aan de $830 versie. Dat ze daarvoor een beetje leesbaarheid in moeten leveren zal 95% van de consumenten een worst wezen.


    4 februari 2010 om 08:10
    Wouter

    hele mooie gadget van Apple. Alleen als ereader natuurlijk ongeschikt zoals voorganger Robl reeds vertelt. Ik gebruik als e-reader een BeBook, ideaal namelijk; snel, goedkoop en gebruiksvriendelijk. Daarbij kan en mag ik alles(bijvoorbeeld overal betaald/onbetaald downloaden en alle bestandsformaten worden gesteund) Ik heb ook de nieuwe BeBook Neo met oa Wifi besteld. Ik hoop dat deze net zo goed bevalt als de BeBook One. Ik ben in ieder geval erg benieuwd!


    4 februari 2010 om 08:52
    Mark

    @Rob, wat jij eigenlijk wilt zeggen is dat het minder prettig is om een ebook te lezen op een LCD scherm als op een eInk scherm. Daar geef ik je absoluut gelijk!

    Maar de iPad is wel 100% zeker een ebook reader omdat je, heel simpel, ermee ebooks kunt lezen. Je kunt ook je emails lezen, dus is het een email reader. Het is ook een radio omdat je streaming internet radio met een iPad kunt luisteren. Tegenwoordig, wat een aparaat kan, dat is het ook.

    Het feit dat Apple niet voor een eInk scherm heeft gekozen betekend niet dat de iPad geen ebook reader is, alleen dat het minder aantrekkelijk is voor mensen die alleen ebooks willen lezen.

    Als dat jou doel is, dan is de iPad niets voor jou. Wil je ebooks lezen EN al die andere dingen die een iPad mogelijk maakt, dan moet je toch een iPad halen. Met een eInk scherm kan je geen familie fotos bekijken of een film genieten.

    Maar wat Rob zegt is heel belangrijk: zonder eInk scherm is de iPad minder aantrekkelijk als ebook reader. Zonder Flash is het minder aantrekkelijk als video-kijk-aparaat, zonder webcam minder aantrekkelijk voor chatters of sociale media gebruikers, zonder telefoon of sms minder aantrekkelijk als communicatie device. Met een gesloten applicatie model (alle gaat via iTunes) is het minder aantrekkelijk voor bedrijven die het in willen zetten met interne software. Ook is de iPad geen netbook killer voor de redenen die ik net noemde. De iPad kan veel, maar alles net niet 100%. Ik kan bijna niet afwachten hoe kranten en tijdschriften op een iPad eruit gaan zien. Dat wordt fantaschtisch. Maar alleen maar daarvoor een iPad te kopen? Nee.

    Dus met andere woorden is de iPad wel super mooi, elegant en een technologische hoogtepunt, maar functioneel niets anders dan een grote iPod Touch met ebook reader.

    En ik moet zeggen, ik ben een GROTE Apple fanboy. Ik heb alles van hun in huis in 2 of 3 voud. En ik wil heel graag een ebook reader. Ook wil ik graag een aparaat die groter is dan mijn iPhone, maar kleiner is dan mijn MacBook Pro. Ik wil zo een aparaat kopen en heb ook het geld voor over. En toch spreekt me de iPad niet aan.

    Als het MIJ niet aanspreekt, wie dan wel?


    4 februari 2010 om 09:39
    venturo

    @ ‘John’ als je alleen op dit weblog al 260 keer je mening geeft zal je er ook wel een keer naast zitten denk ik 🙂


    4 februari 2010 om 10:08
    venturo

    @ ‘John’ als je alleen op dit weblog al 260 keer je mening geeft zal je er ook wel een keer naast zitten denk ik 🙂


    4 februari 2010 om 10:08
    Rob

    @Mike van Hoenselaar

    Iets snijdt hout, geen brood 😉

    Je zegt dat we moeten kijken naar de iPhone en iPod toen ze begonnen en nu. Met name de iPod is eigenlijk helemaal niks verandert in de jaren. Hij is kleiner geworden, het display is beter en de opslag is groter maar de kern van de iPod is nog precies hetzelfde als 9 jaar geleden. De iPhone in iets mindere mate ook, er is wat software matige (broodnodige) functionaliteit bij gekomen en de hardware is enigszins vernieuwd maar ook hier is de kern niks verandert.

    De iPad heeft zeker potentie maar hij voegt op dit moment niks toe aan wat er al is aan slates, ze lopen zelfs achter. Het enige dat ze als voordeel hebben is de iTunes store. Ik vind niet dat je een product mag en kan beoordelen op zijn potentie in de toekomst, dat beoordeel ik dan wel. Ik ga nu geen iPad kopen omdat die in de toekomst misschien wél goed wordt. De iPhone en de iPod waren vanaf dag 1 revolutionair en het beste dat er was, de iPad zeker niet.


    4 februari 2010 om 10:22
    Rob

    @mark

    Ok, toegegeven, je kunt er e-books op lezen dus officieel zou je het een e-reader kunnen noemen. Maar dan is het wel een hele slechte e-reader. Met afstand de slechtste die nu op de markt is qua leesbaarheid.

    Zoals ik al eerder zei. Apple heeft de boot gemist op het gebied van dual display’s. De iPad was een geweldig apparaat geweest als je met een e-ink display je krantje of boek kunt lezen om vervolgens met een druk op de knop backlight aan te zetten om te gaan mailen of browsen.

    Zoals je zelf al aangeeft. Nu is de iPad net niks. Hij doet alles net niet echt handig.


    4 februari 2010 om 10:30
    mark

    @ Rob:

    Ja, Notion Ink en hun Pixel Qi schermen zijn absoluut fanstastisch. Zoiets had Apple moeten doen.

    Helaas is de technologie nog niet zo ver. In “Backlit” modus is de beeldkwaliteit helemaal niets vergeleken met wat de iPad heeft. Dan had je wel een betere ebook reader, maar alle andere features zouden zo veel slechter zijn.

    Ik denk dat op dit moment kan Apple niets doen om een betere lees ervaring te leveren. Dus als ebook reader zal de iPad altijd op de 2e of 3e plaats achter de Kindle en de Nook.

    Maar er zijn wel dingen die gedaan kunnen worden om de iPad een toch betere product te maken:

    1. Verbeterde functie als sociale media client: webcam toevoegen

    2. Verbeterde functie als communicatie device: Phone en Messages Apps beschickbaar maken als optie.

    3. Verbeterde functie als video device: support Flash of laat video downloads toe van buiten het gesloten systeem. Of beide.

    4. Verbeterde functie als mobiele computer: Maak het mogelijk voor mensen hun eigen software te compilen en installeren, zonder via de App store te moeten gaan.

    Punt 2 moet een extra optie zijn (tegen een hogere prijs, GSM antennas zijn niet gratis). Ale ze punt 1 of 3 doen, dan verkopen ze milljoenen van iPads. Doen ze allebei, dan is de iPad pas echt Revolutionary! Punt 4 zou wel leuk zijn maar gaat toch nooit gebeuren.


    4 februari 2010 om 12:51
    Maurice Zondag

    Op de eerste plaats vindt ik het een heel goed artikel. Al dat gejengel van iedereen de afgelopen week ‘het heeft geen java’ (wel HTML5), geen telefoon (wel skype), geen externe -USB- opslag (heb ik nog nooit nodig gehad op mijn iphone, TV, Nintentdo DS, HDD recorder), eindelijk iemand die kijkt naar wat het wél kan. En welke toepassing daarvoor mogelijk is. Hulde.

    En het is op de tweede plaats nog leuker om al die reacties te lezen. Alle nostradamussen in spé, er wordt heel wat voorspeld hier. We zullen zien wie de toekomst juist heeft gezien, maar dat het een succes wordt mag wel duidelijk zijn. En dat is geen voorspelling, maar een trend gebaseerd op het verleden. Ik zeg iPod + Macbook + iPhone = iPad. Een iPhone is niet hetzelfde als een iPod. Een iPad is dus ook niet hetzelfde als een iPhone. Nieuwe functionaliteiten, nieuwe -eigen- apps, nieuwe standaard (HTML5 voor video en andere online entertainment), gecombineerd met ‘oude’ functionaliteiten van de iPhone. Alhoewel je ze nog niet echt als “oud” kunt bestempelen.

    en dan de discussie over de e-reader functie. Ik zeg: gewenning en persoonlijke voorkeur. Ik ken mensen die na hun werk thuiskomen en na het eten nog weer achter de eigen pc of laptop kruipen en resulteren in 12+ uur per dag het staren, lezen en schrijven op een LCD Scherm. Zonder problemen, al zeg ik het zelf. De ander zal na 5 uur op zijn werk al ‘vierkante ogen’ hebben en ‘savonds op de bank naar de TV willen kijken. He, was dat niet ook LCD tegenwoordig? De derde en vierde groep zijn diegenen die de rust op zoeken van een kindle of een offline boek (je weet wel, zo’n dik ding van papier). Die lekker in bed, nachtlampje aan, zere polsen van de 850gr boeken proberende overeind te houden en daarmee lekker in slaap te vallen.

    Persoonlijke voorkeur, persoonlijke keuze. To iPad or not to iPad, that’s the question.


    4 februari 2010 om 13:03
    Rob

    @Maurice Zondag

    ” En dat is geen voorspelling, maar een trend gebaseerd op het verleden. Ik zeg iPod + Macbook + iPhone = iPad.”

    Het samenvoegen van een paar succes producten betekend niet automatisch een nieuw succes product. In mijn ogen is de iPad juist het slechte van de 2 (ik tel de gewone iPod niet mee). Het is een te grote en onhandige iPod Touch en het is een te beperkte laptop met beperkte software. Er zit zeker potentie in de iPad maar nu nog niet. Ze lopen sowieso nu al achter op de concurrerende slates.

    Tv kijken en internetten is heel wat anders dan een boek lezen. Op internet lees je relatief korte stukjes. Ik kan je garanderen dat je het niet voor elkaar krijgt om op een druilerige zondag 4 uur lang een boek te lezen op de iPad zonder ontzettend last van je ogen te krijgen. Lezen is inspannend voor je ogen, veel meer dan tv kijken of internetten.


    4 februari 2010 om 14:54
    m

    @Maurice

    Ik moet nog een keer ff zeggen dat ik een grote Apple fan ben. Natuurlijk WIL ik een iPad. De vraag is of ik een iPad echt nodig heb, of beter gezegt, goed kan gebruiken.

    1. Oke met de webcam zijn we eens

    2. Skype? sorry, ik gebruik Skype best vaak prive maar zakelijk gaat dat niet. Om dat te doen moet ik een Skype nummer aanvragen. Dat is niet overal in alle landen beschickbaar. Ook, om altijd bereikbaar te zijn, moet Skype altijd aan staan. de iPad heeft geen multitasking! Ook was dat mogelijk, Skype moet dan altijd verbonden zijn. De Wifi gaat uit als de iPad in standby is. Over 3G? Nee man hoe denk je hoe snel ik door mijn MB limiet ga?

    Nee Skype is geen optie als je echt wilt bellen en gebeld worden. Workarounds en dergelijke zijn echt niet Apples style en daarom vind ik het raar.

    SMS en MMS kan je wel makkelijk met Whatsapp, en dat ook gratis dus daar maak ik me eigenlijk geen zorgen. MSN, Yahoo en de rest horen eigenlijk bij punt 1 Sociale media en daar heb ik helemaal geen klaag over. Werkt goed op de iphone en gaat zeker goed op de iPad werken.

    3. Flash gaat niet dood! Adobe gaat zich wel aanpassen en verbeteren. Een nieuwe versie van Flash komt al binnenkort. Geen bedrijf die echt iets wil laat hun product zomaar dood gaan. Wil ik dat HTML5 de standaard wordt? JA zeker weten. Gaat dat echt gebeuren, echt wel wacht maar af. Maar zonder een standaard open source codec gaat dat nog ff duren. Bovendien kan HTML5 helaas al lang niet alles wat Flash kan.

    En ja elke dag download ik TV programmas, ik converteer ze, en zet ze op mijn iPod of iPhone via iTunes. Ik doe het graag om alles lekker mee te kunnen nemen in de tram. Daar maak je wel een goede punt. Maar eerlijk, ik ben het zat. ik wil gewoon lekker op de bank zitten en met mijn iPad gewoon iets kijken, zonder al dat gedoe. Laat me gewoon naar een site gaan en een AVI downloaden en meteen kijken, net als op mijn MacBook.

    4. Citrix? Windows? Nou ik geloof mijn oren niet. Wat moet ik met Windows? Windows is het laatste wat ik in huis wil halen, serieus. En trouwens, waarom zou ik een vette, mooie Apple product kopen en vervolgens Windows erop zetten om iets te doen wat ik graag wil? Alle andere Apple producten laten me gewoon dat doen wat ik wil direct uit de doos!

    Ik vind dat de iPad geweldige is. Maar qua functies is het echt niets meer dan een iPod Touch met een groetere scherm. iWork op de iPad is leuk, net als iBook. Maar dat is gewoon voor mij nog niet genoeg om eentje te kopen.


    4 februari 2010 om 15:04
    mark

    @ Rob

    Je zei: “Er zit zeker potentie in de iPad maar nu nog niet”

    Dat is PRECIES wat ik wil zeggen. Ik heb geweacht tot de 3GS kwam om mijn iphone te kopen, ik ga zeker wachten tot een latere versie van de iPad.

    By the way: m van de reactie donderdag 4 februari 2010, 17:04 is mark


    4 februari 2010 om 15:08
    Rob

    @mark

    Ok, prima. Het zou raar zijn om uit te sluiten dat de iPad (of elke andere slate) per definitie nooit niks wordt. Alleen zoals hij er nu ligt vind ik het veel te weinig toe voegen en maakt hij zelfs sommige goeie innovaties slechter. Ik denk wel dat de komende 10 jaar in het teken zullen staan van muti-touch tablets of zelfs kleine tafels zoals MS surface. Ik las ergens anders al het idee om het te gebruiken als vervanger van het bordspel, dus een slate midden op tafel in plaats van een kartonnen bord. Dat vind ik wel wat maar daar is hij nu ook nog te klein voor.


    4 februari 2010 om 20:47
    mark

    @Bart: je artikel is perfect, ben helemaal mee eens. Het gesloten ecosysteem, ontbreken van Flash. Maar de vraag blijft of het niet allemaal té gesloten is en té gericht is op geld verdienen. Dat Apple niets “vergeten” is, is duidelijk. Dat Apple de gebruiker stuurt is ook al lang bekend. Tot nu toe is dat altijd een financiële succes model voor Apple geweest.

    En wij, ja wij kopen alles op en zijn heel erg blij met alles wat Apple maakt. Maar nu heb ik het gevoel dat het alleen maar om geld verdienen gaat.

    Kijk de iPod kwam in 2001 uit, iTunes pas in 2003. De iPhone was in 2007 beschikbaar maar de AppStore werd in 2008 geopend. Mac OS werd ontwikkeld om Apple hardware te verkopen.

    Bij elke succesvolle product van Apple, kwam eerst het product en pas later werd content verkocht. Eerst werden we verliefd met alles wat het kan, daarna gingen we “trouwen” met de content providers.

    Met de iPad hebben we een product die vanaf het begin al concipieert is om revenue te genereren. Dus dat hele “oh kijk wat ie allmaal kan” moment hebben we niet. We gaan meteen naar de “kijk wat je allemaal kunt kopen” moment.

    Natuurlijk wil Apple geld verdienen, veel geld. En ik wil hun mijn geld geven. Maar ik wil wel het gevoel hebben dat ik iets daarvoor krijg. Met de iPad heb ik dat niet.

    Maar goed ik wil niet zo negatief over Apple praten. Ik wacht tot Juni. Ik verwacht dat de iPhone een front-facing camera krijgt voor video chat, volgend jaar januari krijgt de iPad dat ook. Tegen die tijd hebben ze zeker een standaard codec voor HTML5 video en is iedereen blij.

    Tot dan zit de potentie van de iPad, vind ik, in boeken, tijdschriften en kranten. Heb sinds vorige week pas een ebook reader op mijn iPhone. Was meteen gehookt. Heb al meerdere boeken gekocht. Op de iPad wordt dat een veel betere ervaring. Ik verwacht niet dat we de iPad thuis zien maar in winkels en cafes. Denk aan interactieve catalogus en menukaarten.


    4 februari 2010 om 20:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!