App store hysterie of blijvertje

8 maart 2010, 08:55

De Netsize Guide 2010 is zeer aan te raden, als je de kansen die mobiel internet biedt, beter wil begrijpen. Naast het gebruikelijke uitgebreide cijfermateriaal van 47 landen wereldwijd bevat de Guide interessante interviews over actuele zaken rond het eco systeem van Mobile Internet. Al lezend, kwam ik enkele doorkijkjes rond app stores en browsers tegen, die ik anderen niet wil onthouden. Na het initïele succes van Apple in 2008 bij de lancering van de iPhone zijn verschillende wereld spelers in 2009 met hun eigen app store gekomen. Volgens Patrick Mork, VP Marketing van Getjar, zijn er nu een spectrum met aan de ene kant ‘open, fluid, democratic app stores’ (bijv. Android market en Getjar) en is er aan de andere kant een ‘super?closed app stores, extremely rigid – yet a very well oiled machine’ (Apple).

Partijen aan de uitersten hebben hebben overduidelijk een schaalvoordeel: Apple met 200 miljoen downloads per maand, Android Market met 30 miljoen, Getjar met 15 miljoen en OVI van Nokia met 5 miljoen downloads (schattingen eind 2009). De partijen in het midden van het spectrum zullen, zo denkt hij, het moeilijk krijgen vanwege het ontbreken van voldoende schaal waarmee ze voor de developer community veel minder aantrekkelijk zijn.

Fragmentatie

De fragmentatie bij App stores is onmiskenbaar. Er zijn app stores van platform leveranciers (Apple, Google, Windows), van handset manufacturers (Nokia, Blackberry, Samsung), van Mobiele Netwerk Operators (Vodafone 360 en ook JIL, een joint?venture tussen Vodafone, Verizon en China Mobile) en dan zijn er onafhankelijke apps stores zoals Getjar. Ook wordt verwacht dat er gespecialiseerde app stores zullen komen (bv. regionale). Voor een succesvolle app store zijn er flink wat kritische succes faktoren; genoemd worden o.a. het wel of niet hebben van een

  • Developer market: krijg je developers zo ver dat ze hun beperkte tijd en energie steken in jouw app store?
  • Installed base van on?device store fronts: op hoeveel handsets is de bijbehorende ‘app storefront’ standaard geinstalleerd? Enkele cijfers: 60 miljoen iPhone en iPods bij Apple, 5 miljoen voor Android Market, 2 miljoen voor OVI en geen voor Getjar. Hoeveel voor Microsoft is onbekend.
  • Discovery mechanisme: hoe makkelijk is het voor de consument om de beste app te vinden ?
  • Billing & Settlement: Kan de consument snel en betrouwbaar afrekenen ?

In een poll van Netsize Guide onder haar vaste lezers gaf 90 % aan Apple de meeste kans te geven op lange termijn succes met hun app store, 60% aan Google, 30 % aan Nokia en Blackberry en 15 % aan Microsoft en mobiele operators. Een veelzeggende quote “Apple’s recipe can not be photocopied”.

Retentie: zwakte

De nogal lage retentie, gemeten met het aantal dagen dat een user een applicatie bewaard en gebruikt, toont de zwakte van apps (en app stores). Gemeten over 15 verschillende categoriën heen blijkt dat 67% van de apps na 30 dagen nog op de handset aanwezig is, 32% na 60 dagen en na 90 dagen nog maar 25%. Martin Wilson, founder van Indigo 102, wordt geciteerd en zegt dat de situatie rond apps veel gelijkenis vertoont met de tijd van ringtones, die, 10 jaar geleden, de mobiele content markt domineerden ? het zijn “one?off offers”. Martin adviseert ‘moving forward, companies are advised to shift their efforts away from one?hit wonders and focus on meeting specific needs of consumers for functional and innovative apps, and deepening their relationship with customers’.

Zonder iemand te kort te willen doen, beschouw ik, naar de voorraad van 50 apps op mijn eigen iPhone kijkend, de ‘appie’ (Albert Heijn), de 9292OV Pro, Rabobank Bankieren en Weather Pro van Meteoconsult als behorend tot de laatst genoemde categorie van blijvertjes.

Wat is het alternatief voor apps?

Net als op het fixed?internet zijn er browsers. Lees een eerdere blog op Mobile Cowboys over pro’s en contra’s van apps en browsers en een andere blog op de OMI2 website van juni 2009 over browsing, apps en widgets. Mark Curtis, CEO van Flirtomatic (zeg maar de Hyves van de UK) zegt:

‘In my view, there is the likelihood that things will swing back to a browser?based environment over the next two or three years. Good mobile browsers are already capable of doing quite a lot of the things you can do in an app, so the world will probably swing back to a browser experience because users won’t be able to tell the difference’.

Als je zoals Flirtomatic en Hyves, bol.com, 9292OV, Meteo Consult en Rabobank, de hele markt wil bedienen (dus over alle mobile operators, alle handsets, alle platforms heen naar de nederlandse consument) kost het veel tijd, energie en budget om je dienst te produceren en succesvol te distribueren. Wel zien we met het statement van Mark Curtis van Flirtomatic dat hier dat de wens de vader van de gedachte is, maar er zit zondermeer een kern van waarheid in.

Moraal

Moraal van het verhaal de battle van de app stores gaat nog paar jaar duren ? de Apple app store, als de uitvinder, zal zeker overleven ? apps zullen niet verdwijnen maar browsers winnen geleidelijk terrein terug omdat de capabilities ervan die van apps gaat naderen. Met dank aan Netsize voor de inkijkjes.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Marc

    Ik hoorde dat apps die vergelijkbare content bieden als een mobiele website meer views genereren dan mobiele websites. Ik kan het bijna niet geloven maar is dat echt zo?

    Zeker als ik hierboven lees over de versnippering is het logischer om een mobiele site aan te bieden en geen app.

    Is hier meer informatie over?


    8 maart 2010 om 09:26
    Mike Verbruggen

    Het grote voordeel van een app is dat deze een betere positie heeft in de mobiel van de gebruiker.

    Bijvoorbeeld de iPhone app van nu.nl is veel sneller aangeklikt in vergelijking met het browsen naar de nu.nl website.


    8 maart 2010 om 12:01
    eddy hamoen

    Zeer interessant artikel, goed geschreven!! Dit lezende komt bij mij een analogie op met HetNet en imode: eerst een closed groep, maar later open. Ik kan mij idd voorstellen dat apps ook maar een tussenstation zijn. Aan de andere kant: wat is het verschil nu echt? Is het niet gewoon een andere user interface over dezelfde dienst. In elk geval bewijzen apps wat ik al lang dacht; de consument is niet bereid te betalen voor content, maar wel voor diensten.


    9 maart 2010 om 06:43
    London

    Laat Albert Treur hier een stuk over schrijven.

    Kunnen we over een jaar weer lachen hoe hij er weer naast zat. Onze KNMI marketeer…


    10 maart 2010 om 04:30
    venturo

    Ik heb voorbeelden gezien van smartphone browsers welke (beta) toepasbare ‘artificial intelligence’ herbergen. Browsers met AI aan boord scheiden het kaf van het koren, organiseren de steeds persoonlijker wordende voorkeuren in de juiste volgorde en zet niet of nauwelijks gebruikte app’s zonder commando’s in een memory stand. Zo’n ’thin client’ kan dan ook in alle dan waarschijnlijk meer niet merk of OS gebonden app stores neuzen. Het alter ego zorgt dat het aanbod overeen komt met de (veranderende) voorkeuren en gebruiksmomenten. Dus per dagdeel, dag, seizoen, locatie, verplaatsingssnelheid of weersomstandigheden een ander aanbod als voorbeeld. Erg interessant.


    10 maart 2010 om 06:05
    London

    @Treur

    Heeft u zelf wel een idee waar u het over heeft?

    Het is een volledig onzinnig a-technisch en totaal onzin verhaal. Het lijkt wel of u iets heeft gelezen en er eigenlijk niets van begrijpt maar het toch even wil melden.

    Een zin als: Maar waarschijnlijk niet merk of OS gebonden…

    U trekt een merk gelijk met een operating system?! Of denkt u dat er maar twee mogelijke manieren zijn om apps te lanceren onder een merk en onder een operating system?


    11 maart 2010 om 06:24
    venturo

    Anonieme London “merk OF OS” niet reageren om het reageren aub….


    11 maart 2010 om 06:30
    venturo

    Anonieme London “merk OF OS” niet reageren om het reageren aub….


    11 maart 2010 om 06:30
    Werner van de Veer

    Hallo Albert,

    kan je uitleggen wat je precies bedoeld? Is redelijk vaag. Ben erg benieuwd wat dit dan precies is.


    11 maart 2010 om 09:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!