De nieuwe generatie mobiele advertenties

13 augustus 2010, 04:26

Er is een nieuwe generatie mobiele advertenties op komst die meer interactie en entertainmentwaarde zouden moeten bieden dan de standaard mobile ads. Dat is voor de telefoongebruikers ook wel te hopen, want de advertenties zijn moeilijk te negeren. De nieuwe generatie mobile ads zijn gewaagd. Moderne rich media advertenties op het internet zijn niet geliefd bij consumenten. Ze nemen een groot deel van het scherm in en ze springen in beeld op het moment dat je eigenlijk verder wilt met je eigen bezigheden. Het is dan ook de vraag hoe de consument zal reageren op deze nieuwe generatie mobile advertenties. De mobiele telefoon onderscheidt zich doordat deze zeer persoonlijk is. Zullen consumenten deze nieuwe generatie mobile ads negeren of zullen ze in opstand komen?

Rich media

De nieuwe advertenties zijn mogelijk doordat mobiele telefoons steeds sneller en geavanceerder zijn. Ze kenmerken zich door dat advertenties meer dan voorheen indringend aanwezig zijn en ze meer gebruik maken van rich media. Een voorbeeld van deze nieuwe technologie is te vinden in het nieuwe mobiele besturingssysteem van Microsoft, Windows Phone 7. Advertenties kunnen zich los maken van applicaties en browsers, en zich zo opvallender en groter kunnen presenteren. Tevens zullen tussen de normale programma icoontjes op het hoofdscherm een aantal iets grotere icoontjes geplaatst worden waar continue reclame op getoond zal worden, aldus Jamie Walles van Microsoft Mobile Advertising. Doordat de advertenties op het hoofdscherm worden vertoond, dringen deze meer binnen bij de consument. De consument kan de advertenties wel uitzetten of de-installeren.

True blood

Een ander voorbeeld is dat van de Amerikaanse drama serie “True Blood”. De producent HBO introduceerde voor de promotie de première van het derde seizoen een nieuwe mobile ad die gebruik maakt van de mogelijkheden op het gebied van rich media. Wanneer de gebruiker zich navigeert door de Flixter of Variety Magazine applicatie verschijnen plots vingerafdrukken van bloed bij aanraking van het scherm. Uiteindelijk bedekt het bloed het volledige scherm en wordt een advertentie getoond van de serie met een link naar de trailer.

Crisp en PicDeal

Crisp Wireless introduceerde aan het begin van dit jaar ‘Adhesion’, een mobile ad die altijd boven de content wordt vertoond. De advertentie zal telkens wanneer de consument niet scrollt boven de content worden weergegeven. De consument kan de blijven scrollen, of de advertentie sluiten (of vergroten). Een andere nieuwe vorm van mobile ads is die van PicDeal. Deze applicatie toont advertenties op het scherm van inkomende gesprekken.

CTR’s omhoog

Voorlopig lijken de nieuwe generatie mobile ads aan te slaan. Volgens de meest recente cijfers van Amerikaanse Smaato, een van de grootste bedrijven actief in mobile ads , zijn de click-through-rates van telefoons met Apple’s iOS besturingssysteem de afgelopen maand flink omhoog gegaan. Jim Vranicar, Brand Contact Manager van Sullivan Higdon & Sink zegt hierover het volgende:

“To date, these larger, more obtrusive next generation mobile ads are generating higher click-thru rates than standard mobile banners because they are new and provide such a large share-of-screen for advertisers.”

Vranicar verwacht echter dat naar mate consumenten meer bekend raken met deze nieuwe mobile ads, het effect ervan significant zal afnemen. Verder zegt hij:

“Unless a brand presents one of these banners at precisely the right place and at precisely the right time by taking into consideration the physical location and mobile search history of the user – then those relevant-to-consumer mobile executions can continue to be very impactful for years to come.”

Vranicar’s uitspraken worden gedeeld door Jeff Weidauer, Marketing Manager bij Vestcom. Marketeers moeten de unieke eigenschappen van het medium de mobiele telefoon in beschouwing nemen. Mobiele telefoons bevatten de locatie en zoek- en surfgeschiedenis van de consument. Daarnaast kunnen mobiele telefoons een legio aan applicaties en technologien die voor marketing ingezet kunnen worden. Ook moet in het achterhoofd gehouden worden hoe persoonlijk de mobiele telefoon de consument is.

QR-technologie

Door gebruik te maken van de informatie die de mobiele telefoon de adverteerder kan verschaffen, kunnen advertenties pas echt relevant gemaakt worden voor de consument. Eén manier waarop dat gedaan kan worden, is door middel van de QR codes technologie, aldus Weidauer. Door de advertentie af te stemmen op de persoonlijke informatie van de consument kunnen relevante advertenties worden aangeboden in de vorm van content. In dit verband zegt Weidauer:

“QR Codes will help in this endeavor by allowing shoppers to use their smart phones to scan a code at the shelf edge and be directed to an online site that provides not an ad but relevant content that supports the product or service in question.”

Een mooi voorbeeld van een applicatie die gebruikt maakt van de mogelijkheden om te scannen is de applicatie van Albert Heijn, Appie. Met die applicatie kunnen consumenten hun boodschappenlijstje opmaken. Door middel van de barcodescanner kan je je net leeggegeten zak chips direct in je boodschappenlijstje voor de volgende keer zetten. De applicatie geeft tevens toegang tot alle Allerhande recepten. Wanneer je bijvoorbeeld Chili Con Carne selecteert zal de applicatie automatisch alle benodigde ingrediënten in je boodschappenlijstje plaatsen. Het leuke is dat zodra je jouw lokale Albert Heijn doorgeeft, de applicatie de volgorde van je boodschappen aanpast naar de looproute van jouw Albert Heijn. Een mogelijk leuke uitbreiding zou zijn dat deze gegevens ook verzonden kunnen worden naar albert.nl, zodat je met 1 druk op de knop je boodschappen online kan bestellen.

Blijvend effect?

Al met al een hoop (toekomstige) ontwikkelingen op het gebied van mobile ads. De tijd zal uitwijzen of de nieuwe generatie mobile ads een blijvend effect hebben op de consument, en of deze toegevoegde waarde kunnen bieden.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

9 Reacties

    venturo

    Danny, welke techniek of toepassing je ook verzint voor mobile advertising het gaat om maar 1 ding; rising to the occasion. Relevantie maakt de acceptatie groter. Zo simpel is het volgens mij. Dus een Heineken commercial als ik bij AH loop en een aanbieding van de Free Record Shop als er een CD in mijn smaak ‘gereleased wordt of dat er een concert van mijn favoriete artiest aan zit te komen. Zoiets, mobiel maakt nieuw en ‘smart’ adverteren mogelijk. Laten ‘we’ dat dan ook toepassen.


    13 augustus 2010 om 05:05
    Remco de Vries

    Inderdaad interessant hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Ik hoop dat de ‘oude garde’ een beetje wordt losgelaten. Een mobiele telefoon is toch een ander platform met een andere ‘feeling’. Veel persoonlijker qua gevoel, het is jouw mobiele telefoon die je elke dag bij je hebt en jouw link met de omgeving. Zo voelt het voor mij tenminste.

    Bij zo’n takeover als het ’true blood’ voorbeeld hierboven zou ik dus ook flink chagrijnig worden, op internet ben ik daar aan gewend maar op mijn telefoon moeten ze dat niet gaan proberen.


    13 augustus 2010 om 05:34
    Ido Sharon

    Helemaal eens met Albert. De technologie biedt volgens mij super veel mogelijkheden. Uitgangspunt moet dan ook zijn om de gebruikers ervaring te verrijken ipv te onderbreken. Relevantie is key!


    13 augustus 2010 om 05:54
    jorn

    Vind deze ontwikkeling niet noodzakelijkerwijs een goede; dhtml’s op een mobiel platform.. zucht.. Blijkbaar gaan we ons wederom aan de bekende steen stoten ondanks veel ervaring vanuit web. Veel persoonlijker dan het mobiele platform gaat het niet worden, dus dienen we daar als marketeers met respect mee om te gaan. Ik ben het dus met bovenstaande reacties eens dat er minimaal iets voor de consument in moet zitten. Koppelen aan GPS data klinkt leuk, maar in de praktijk is die functie vaak niet eens ingeschakeld op veel telefoons (batterij sparen 🙂

    Wij draaien momenteel 1 van de grotere mobiele campagnes in europa en wat mij opvalt is dat de industrie niet eens eerst de basis goed aanpakt (meetbaarheid bijv.) maar direct allerlei “intrusive” formaten gaat ontwikkelen (zodat ze er meer geld voor kunnen vragen). Erg jammer. Vind persoonlijk het komende iAd model van Apple wel een interessante. Daar is de uitgangspositie niet ‘hoe maak ik mijn uiting nog meer in your face” maar meer “hoe kan ik de uiting verrijken wanneer de consument daar zelf voor kiest”. Het voorbeeld van de Nissan Leaf iAd uiting vind ik daar een aardig eerste voorbeeld in. Toekomst ligt wat mij betreft niet in hit-and-run campagnes, maar juist langere termijn relaties binnen bijv. een relevante app waarbij de boodschap veel subtieler verwerkt is.


    13 augustus 2010 om 06:26
    richardotto2000

    Dit artikel begint mooi: “Er is een nieuwe generatie mobiele advertenties op komst die meer interactie en entertainmentwaarde zouden moeten bieden dan de standaard mobile ads.” In de voorbeelden worden echter nieuwe mobiele technieken genoemd, waarbij je de advertentie weer ouderwets “in your face!” krijgt.

    In het Trueblood voorbeeld krijg je heel innovatief tijdens het lezen van een artikel bloed op het scherm. Wil je dat wegklikken, dan verschijnt er plots vingerafdrukken van bloed bij aanraking van het scherm. Uiteindelijk bedekt het bloed het volledige scherm en wordt een advertentie getoond. Bij het Crisp en PicDeal voorbeeld blijft de advertentie bovenaan staan, ook als je scrolt.

    Mooie technieken, maar heeft dit met ‘Interactie’ en ‘Entertainment’ te maken? Doet de consument echt iets actiefs met het merk of is het gewoon een nieuwe manier van onontkoombare Layered ads op de mobiel?


    13 augustus 2010 om 08:48
    Mstok

    @Albert Treur

    Dat is wel een heel simpele kijk op marketing en advertising.

    Zo simpel dat het overbodig is om dit te melden. Ik kan ook zeggen 1+1=2 en daarmee zeg ik dan dat wiskunde eigenlijk hierom draait…

    Vroeger waren er nog mensen die geloofden dat tv’s ophangen in zaken als MC Donald’s en Virgin records hielp om de verkoop te bevorderen. Niets bleek minder waar.

    Waste of time, energy and money was het.


    13 augustus 2010 om 14:05
    venturo

    @Mstok, vaak gekeken naar Jos Verstappen? Nam ook altijd hele korte bochten.


    13 augustus 2010 om 15:41
    DannyOosterveer

    Ik ben het eens met de strekking dat meer ‘intruisive’ ads geen duurzame toekomst zullen hebben, maar dat er uiteindelijk waarde toegevoegd moet worden. Zoals Vranicar en Weidauer verwacht ik dat deze nieuwe ads voor een tijdelijke toename in CTR zorgen omdat de advertenties nieuw zijn voor de consument, en deze weer moet leren te negeren. Pas op het moment dat er gebruik wordt gemaakt van de unieke eigenschappen van de mobiele telefoon als medium kunnen er echt slagen gemaakt worden. De mobiele telefoon kent zoveel meer informatie en mogelijkheden dan traditionele media dat broadcasten niet nodig is, maar op maat, locatie- en actiegebonden geadverteerd kan/moet worden. Daarom is de mobiele telefoon ook zo’n interessant medium voor marketeers! Aan de marketeers om hier een weg in te vinden om gebruik te maken van de unieke eigenschappen van de mobiele telefoon, zoals Albert Heijn dit bijvoorbeeld doet. De Nissan Leaf iAd die Jorn noemt is overigens een mooi voorbeeld waarbij wel echt meer entertainmentwaarde wordt geboden.


    13 augustus 2010 om 23:13
    mstok

    Albert Treur van Media Grid…

    Ik heb vaker uw commentaren gelezen en altijd eindigen die in kinderachtige scheldpartijen omdat u blijkbaar te zwak van geest bent een normale discussie aan te gaan.

    Ik trap hier niet in en laat dit dan maar aan me voorbij gaan.


    14 augustus 2010 om 04:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!