PR voor een (iPhone) app, hoe doe je dat?

23 augustus 2010, 04:45

Een toenemend aantal bedrijven ziet de opkomst van smartphones als buitenkansje. “Ha, laten we een iPhone (Android, enz…) applicatie bouwen! Daarmee laten we niet alleen zien dat we innovatief zijn, maar het is ook een ultiem PR- en marketingmiddel.” Nu zijn beide aannames slechts ten dele waar. Vooral omdat voor de meeste apps de PR niet vanzelf gaat. Je komt terecht in een woud van applicaties en bloggers staan met geslepen messen klaar om je app te fileren. Bezint eer ge begint, daarom hier enkele tips hoe PR rond je iPhone app te genereren.

1. Bouw een grandioze app

Ik weet het, dit is een dooddoener van jewelste. Maar als je als bedrijf wilt laten zien dat je innovatief bent, kun je niet met de zoveelste houtjetouwtje-oplossing komen aankakken. Kijk eerst een door de ogen van de consument of je daadwerkelijk een probleem voor hem/haar oplost. Wellicht bestaat er zelfs als een app die zijn werk beter doet. Wie bijvoorbeeld nu nog een memofunctie met todo-lijst wilt bouwen, moet wel van heel goede huize zijn! Mijn nieuwe motto is: kwaliteit komt altijd bovendrijven, schijt zakt vanzelf naar de bodem. Zelfs met goede PR valt een slecht product nog niet te boosten.

2. Bouw PR in ín de applicatie

Voordat je de app in de market gaat plempen, kijk eens welke middelen er zijn om je gebruikers de app te laten delen. Mooi voorbeeld: in de TVGids.tv applicatie van Mobile Pioneers (iPhone, Android) zit een functie om te tweeten welke programma je aan het kijken bent. Ook kun je deze delen én een herinnering instellen in je calender. Zo doen gebruikers vanzelf het woord voor je applicatie.

3. Beïnvloed de beïnvloeder: vind bètatesters

Wie doen er het woord voor je en dat geheel gratis? Precies: je grootste fans. Laat hen je app bètatesten via een toegezonden bestand. Niet alleen vertellen zij als eerste aan hun fanboy-buddies dat je applicatie straks als hij voltooid is, helemaal de shizzle is (zie tip 1), ook helpen zij bugs identificeren voor je. Heeft je bedrijf of merk geen fans? Bied dan je bèta app aan via invloedrijke weblogs.

4. Zoek de juiste community

Want in de juiste community vind je niet alleen bètatesters, ook zijn zij vaak wel genegen om je app te reviewen (of de grond in te boren…) als deze live in de store/market staat. Denk verder dan alleen de community rond het besturingsysteem van de telefoon waar de app voor bedoeld is (iPhoneclub voor de iPhone en Androidworld voor Android zijn enorme community’s met meer online lezers dan de gemiddelde krant, trouwens). Bedenk wel dat concurrende community’s graag content exclusief willen. Bloggers houden van een persoonlijke benadering.

5. Monitor de store/market en community’s voor comments en ‘sterren’

App gelaunched? In de store of de market laten gebruikers na het downloaden van de app hun mening achter. Soms nogal summier (“Waardeloos”), maar des te vaker blijken klachten en opmerkingen voorzien van feedback. Speel hier op in, want slechte reviews – ook al is het door het kleinste foutje – zijn niet makkelijk weg te poetsen, zelfs niet met goede PR ;-). Met social media monitoring en webcare kun je niet alleen problemen opsporen, maar ook inspelen op commentaar op de app.

6. Beloon je fans en de community

Vergeet niet de bètatesters te belonen, bijvoorbeeld met toegang tot de betaalde versie van je app, en licht de bloggers in die je app hebben getest als er een belangrijke update is. Let op: een bugfix – tenzij een cruciale – is een slechte reden om er maar een persbericht uit te knallen…

N.B.: Er zijn meer telefoons dan de iPhone of Androidachtigen. Wellicht heeft je doelgroep een Blackberry of een Nokia? PR geen succes? Ga dan aan de slag met AdMob of Getjar.

Voor wie niet genoeg heeft aan deze zes tips, stuur mij een mailtje of lees 50 Ways to Promote Your Iphone App van Tim Cascio. Heb je tips of een eigen ervaring hoe je PR kunt bedrijven rond een (iPhone) app, graag een reactie hieronder!

Remco Janssen is de founder van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Mark de Bruin

    Goede tips die in praktijk ook werken, weet ik uit ervaring.

    Mis er nog wel een paar, waaronder:

    -promotie via je eigen kanalen

    -AppEvent

    -Maak een Lite app van Pro

    -Mocht je meerdere soortgelijke apps hebben: koppelverkoop

    De volgende fase: hoe bereik je nieuwe iPhone/Android bezitters als je niet meer in de top 25 staat? Als je apps al langere tijd aanwezig zijn in de appstores, is dat best een uitdaging. In de gratis lijsten kun je vaak maar een paar dagen pieken.


    23 augustus 2010 om 08:27
    @remcovrOOm

    @remcojanssen dank voor deze blogpost!


    23 augustus 2010 om 09:10
    remcojanssencom

    @mdebruin Thanx! Wilde er niet een te lang verhaal van maken. Vooral 2 en 3 zijn inderdaad nuttig.

    @remcovrOOm: zelfde geldt natuurlijk ook voor layers/layars van TAB, helemaal als ze app supported zijn of als ze te launchen zijn middels een app…


    23 augustus 2010 om 09:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!