Heeft Foursquare een probleem?
Soms heb je van die interviews waarvan je niet meteen weet wat je er van moet denken. Dat had ik onlangs tijdens Picnic 2010 direct na het gesprek met Dennis Crowley (@dens), de oprichter van Foursquare – in mijn beleving momenteel dé rockstar van de social media scène. Ik ben altijd een heilige fanboy geweest als het aankomt op location based services (lees ook het verhaal over de Nederlandse competitor Feest.je), maar ná het interview begon de twijfel bij mij steeds meer toe te slaan. Ik kon er alleen mijn vinger niet op leggen. En nog steeds niet eigenlijk. Mijn onbestemde gevoel wordt in elk geval niet gedeeld door Crowley. Volgens hem wordt inchecken nog meer mainstream het komende jaar, vooral onder invloed van de steeds slimmere smartphones die iedereen op zak geeft. Merken kunnen met Foursquare kleine brokjes informatie achterlaten, interessante content die gebruikers kunnen ‘unlocken’.
Interview Dennis Crowley
Toekomst Foursquare
Maar nog interessanter wordt hoe hij de toekomst van de data ziet die Foursquare genereert: Hier zijn je beste klanten, en die zijn naar je concurrent om de hoek overgestapt. Lokale bedrijven krijgen zo inzichten die ze voorheen niet hadden. Het probleem dat ik alleen zie: hoe schaalbaar is dat? Voor een Starbucks of een Coffee Company zie ik daar de toegevoegde waarde nog wel van in. Maar biedt dat voor de eenzame koffietent in een buitenwijk ook genoeg waarde? Heeft het dan nog wel zin voor de gebruiker?
Houdbaar
Ik zie het even niet helder meer. In eerste instantie zorgt het spelelement voor een attractieve beleving in de app zelf. Vervolgens bindt Foursquare gebruikers aan zich door recommendations en het sociale element. Hoe lang is dat echter een houdbaar business model, vraag ik mij af. Het duurt nog wel even voordat Foursquare groot genoeg is om écht relevant te blijven. Serieus… Ik weet het even niet, ik weet het even echt niet. Om meer merken te verbinden aan je applicatie, moet je groeien in aantal gebruikers. Om relevanter te worden voor gebruikers, moet je meer bedrijven en merken aan je binden. Een klassieke uitdaging voor elk bedrijf. Of je toekomst hebt, hangt niet af of je succesvol bent, maar of mensen geloven dat je succesvol wórdt!
Ergernis
Even terug naar de grondgedachte van Location Based Services. De wens om je vrienden op de hoogte te houden van waar je bent, begrijp ik wel. Maar om het constant zonder enige toevoeging door te pushen naar Twitter of Facebook kan een hoop ergernis opwekken en lijkt dan ook compleet zinloos. Puur narcisme, zoals iemand mij laatst DM’de. Nog iets. Veel van mijn ‘volgers’of vrienden op Foursquare of feest.je zijn mensen die ik niet of nauwelijks ken: mensen volgen namelijk anderen doorgaans op basis van hun Twitter graph en dat zijn niet altijd contacten gebaseerd op ontmoetingen ‘in real life’. Een echte competitie met m’n matties wordt het daardoor nooit, zeker niet als je mensen ‘friend’ die mayor worden van elke bus-, tram- of treinhalte die ze tegenkomen (waarom doen mensen – ook ik – dat trouwens? Slaat nergens op!).
PR-probleem?
Niettemin blijft Foursquare de kroonprins van de social media scène, de uitstraling is hip genoeg om wél die broodnodige groei door te maken en dus de consument echte waarde te bieden op basis van loyaliteit en aanwezigheid. En zo te horen gokt Crowley vooral op data als de key factor waarmee hij zijn geld kan verdienen. In de tools waarmee lokale bedrijven klantgedrag kunnen analyseren, dáár zit de monetization – een zeer logische gedachte overigens. Wellicht heeft Foursquare gewoon een PR-probleem en beheersen zij zelf hun eigen brand story nog niet goed genoeg. Uit ervaring weet ik hoe lastig het is een nieuwe ontwikkeling dermate ongecompliceerd voor het voetlicht te krijgen dat consumenten de positieve effecten zien en eventuele negatieve ‘bijwerkingen’voor lief nemen.
Loyalty
De toekomst zal het uitwijzen. Of Foursquare is de natte wind in social medialand, en dan had Crowley de tent beter tijdig kunnen verpatsen aan Yahoo of Facebook, óf het wordt de standaard in consumer loyalty en brand awareness voor horeca en winkeliers. Voor mijn gevoel moet de trend nu doorzetten en is het een dubbeltje op zijn kant. Ik ben zéér benieuwd hoe jij, gewaardeerde lezer, als marketeer de toekomst van Foursquare en location based services ziet? Staat LBS voor Location B** Sh**? Graag hoor ik je mening!
Interessante gedachten. Ik ben zelf een Foursqaure gebruiker en ik zie de waarde voor kleinere bedrijven er ook wel in. Kijk maar eens op de Foursquare site en zult vrij veel lokale tentjes zien die er gebruik van maken. Mijn probleem (mijn grote angst mag ik wel zeggen) is Facebook Places. Het idee achter Foursquare is immers makkelijk te kopiëren door Facebook en zij hebben de critical mass om Foursquare in 1 keer van de kaart te vegen.
Maar nu komt het vreemde. Hoewel Places in Nederland nog niet beschikbaar is, is het dat in de VS wel. Daar lijkt Foursquare vooralsnog geen last van te hebben. Dit komt mijns inziens omdat LBS nog klein genoeg is om meerdere partijen de ruimte te laten (denk ook Gowalla).
Bottom line zie ik een gouden toekomst voor LBS (ook een fanboy I guess). Ik zie Foursqaure ook eerder stevig geïntegreerd in Facebook dan dat Places het overneemt. Ben benieuwd wat anderen denken!
Het kan mij liggen, maar als je – op welk platform dan ook – met het accepteren van vreemden, alles uberhaupt minder relevant wordt?
Eerlijk gezegd accepteer ik op Twitter ook volgers die ik niet ken, maar op Foursquare? Wat interesseert mij nou waar iemand uithangt die ik niet ken..
Ik ben heilig overtuigd van de gigagroei die LBS gaat doormaken. Over een paar jaar weten we niet beter. Dan smartphonen, LBS-en en geotaggen we met z’n allen. Reuze interessant voor horeca en detailhandel en ook bijv. special events met special badges voor een incrowd-gevoel.
Nu gebruik ik Foursquare en Feest.je, maar merk nu al, dat ik eigenlijk te lui ben om alles dubbel in te checken. Als je ergens aankomt, ben je eerst 5 min. bezig met 4sq en F.je, vooral als de locatie nog moet worden aangemaakt. Ook niet leuk voor je gezelschap. Omdat F.je nog niet optimaal werkt (krijg toch nog vaak foutmeldingen) en er nog geen BB app is èn ik liever Koningin dan Koning wil zijn ;-), gebruik ik nu vooral 4sq.
Wat mij daarvan wel tegenvalt is het gemis aan tips bij bepaalde locaties (doe ik zelf eigenlijk ook niet). Da’s best stom. Want dat maakt het wel veel aantrekkelijker. Voor 4sqr zie ik wel heel veel “dreiging” van Places. Facebook is erg machtig. Dus òf integratie òf FaceBook “eet” 4sqr op. Ik geloof niet dat ze naast elkaar blijven bestaan. En waar is Gowalla? Al een “stille dood gestorven”? In ieder geval zijn het fascinerende ontwikkelingen om te volgen…
Het succes van Foursquare staat of valt bij de real-life benefits die je kunt halen.
Wanneer je bijvoorbeeld 10% korting krijgt als je incheckt met Foursquare, heb je er ook echt wat aan.
Jammer is dat in Nederland nog relatief weinig Foursquare acties zijn. Als er meer acties zouden zijn, zouden veel meer Nederlanders gaan inchecken.
Afgelopen zomer heb ik met Socialijs (de twitterende ijscoman) ook gebruik gemaakt van Foursquare. Ik heb het op twee manieren ingezet; ten eerste om mijn locatie door te geven aan mijn (twitter)volgers en ten tweede heb ik een aantal venues in Utrecht aangemaakt op plekken waar ik vaak stond.
1.) Zelf inchecken
Dit is voor mij een succes. Ik heb het Foursquare account van Socialijs naar het twitter account van Socialijs gekoppeld waardoor mijn volgers continue op de hoogte blijven van mijn locatie. Doordat ik op een bakfiets zit en kris kras door Utrecht fiets kwam het regelmatig voor dat volgers op hun twitter of foursquare zagen dat ik in de buurt was en via twitter aan mij vroegen of ik ook niet bij hen langs kon komen! Het delen van mijn lokatie heeft mij dus meer omzet opgeleverd!
2.) Venues in de stad
Op drie plekken in Utrecht (Wilhelminapark, de Uithof en het Lepelenburg) heb ik venues aangemaakt. Dit waren uiteraard plekken waar ik dagelijks (bij mooi weer) kwam. Het is de bedoeling dat klanten bij mij inchecken als ze een ijsje bij me halen. Als beloning krijgt de mayor een gratis ijsje, op deze manier worden loyale klanten beloond. Bij ‘Socialijs Wilhelminapark’, de actiefste locatie, is in totaal 34 keer ingecheckt door 13 verschillende gebruikers. Ik weet dat dit geen shockerende cijfers zijn, toch ben ik er tevreden over. Dit vooral, omdat (zoals hier al meer gezegd) LBS nog in de kinderschoenen staat en het echt een nichemarkt is.
Bedankt voor alle reacties. Het is precies zoals Jorrit zegt: meer incheckers is meer acties. Maar wat als de incheckers afhaken (zoals ik misschien)?
@Socialijs: ik ben bekend met je campagne en werkwijze. Heel koel verhaal ;-). Maar je had bijvoorbeeld ook alleen Twitter, of Google Latitude kunnen gebruiken? Een beloning is niet afhankelijk van Foursquare toch, maar of je bereid bent je vaste klanten te belonen!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!