Bright lanceert nieuwe iPhone app met in-app advertising
Techlifestyletijdschrift (heb je hem voor #scrabble?) Bright introduceert vandaag een nieuwe iPhone app waarin, voor het eerst zo meldt het persbericht, advertentieruimte is opgenomen. Dat persbericht borstklopt: “De ingenieuze wijze waarop adverteerders naast de redactionele inhoud kunnen staan in de app laat zien dat de iPhone ondanks een klein scherm veel ruimte biedt voor creatieve oplossingen.” Volgens Bright is het bereik via de app groter dan het websitebezoek en heeft de iPhone app gezorgd voor een groei van 250 procent in het totale bereik.
Erwin van der Zande, Bright-hoofdredacteur:
“De iPhone app is voor Bright een heel belangrijk kanaal geworden. Dat succes verdient een verbeterde, meer volwassen versie inclusief elegante advertentieruimte. We zijn bewust op zoek gegaan naar een andere oplossing dan banners en hebben iets neergezet dat advertenties op een aantrekkelijke manier onder de aandacht brengt.”
De eerste adverteerder in Brights in-app ads is TomTom. Dat navigatiebedrijf wil graag de navigatie-app onder de aandacht brengen. “De merken Bright en TomTom passen perfect bij elkaar. Het was een inkoppertje om dit nieuwe platform te gebruiken om de mobiele doelgroep te bereiken die we beide delen”, zegt Jochen Fischer, hoofd Brand Identity en Media bij TomTom in het persbericht.
Naast de in-app ads kent versie 2.0 van de Bright iPhone app een vernieuwde indeling van de content op basis van ervaring met eerdere versies, een restyling uitgevoerd door Brights nieuwe artdirector Jonathan Looman, en ondersteuning voor de jongste versie van het iPhone besturingssysteem, iOS 4. Ook is onder de motorkap van de app een nieuw cachingsysteem in gebruik genomen, waardoor de app nog sneller werkt. Development van de app wordt verzorgd door 24/7 World.net.
De Bright iPhone app is sinds de introductie in november 2009 ruim 35 duizend keer gedownload en telt momenteel 21 duizend actieve gebruikers die samen gemiddeld een miljoen pageviews in de maand genereren. Bright biedt ook een app aan voor Android smartphones en werkt momenteel aan een app voor de iPad. Tijdens Rethinking Media at the Beach vroeg hoofdredacteur Van der Zande zich nog af wie er van plan was om 9 euro voor zo’n Brigt iPad-editie te betalen. Hij kreeg destijds de handjes nog niet allemaal de lucht in, heel benieuwd wat de uiteindelijke prijsstelling wordt.
Benieuwd, nieuwsgierig, helemaal zin om je te laten onderdompelen door mobile advertising. Download de Bright-app dan hier in de Apple Store. Reacties over de werking van de app en reacties over de advertenties zijn heel, heel welkom. De reacties op Bright zelf lopen uiteen van: Waarom zou ik updaten naar een app mét advertenties tot:
“Ik houd normaal ook niet van reclame in een app. Maar Bright heeft het bij deze versie wel heel mooi ingebouwd. Je hebt er totaal geen last van en ziet de advertentie alleen bij het scrollen van boven naar beneden. Erg mooie oplossing dit!”
Juist, zoals het hoort anno 2010. Zeg gedag tegen de mobile websites en kom maar op met die mobile apps.
Je schrijft “helemaal zin om je te laten onderdompelen door mobile advertising? Download de Bright-app”, en da’s een beetje jammer. Het mooie aan de advertenties in de nieuwe BRIGHT.app is juist dat ze achter de content ‘verstopt’ zitten. De gebruikers zien de advertenties alleen als ze de artikellijstjes naar beneden trekken om de inhoud van deze lijstjes te verversen, of na een bewuste tik op het tabje van de adverteerder.
Je wordt dus niet ondergedompeld in advertising, maar je moet er bewust naar op zoek gaan.
Disclosure: ik ben de ontwikkelaar van deze app.
@ Carl: Goed gedisclosed. Ik ben héél benieuwd wat de eerste gebruikers gaan zeggen. Vooralsnog is er nog niks ‘jammer’. Als je een screenshot of filmpje van de advertising in de app hebt: ik zie het graag!
Carl, dat is heel cool. Wel een beetje Darth Vader achtig met je adem, maar dat is onbelangrijk. Het ziet er echt heel mooi uit. Je moet inderdaad wel een beetje je best doen om de advertenties te zien. Weet niet of ze bij TomTom daar nu zo heel blij mee zijn maar het is misschien een adverteerder die wat verder kijkt. Ik ben heel benieuwd naar de resultaten en de stats van de campagne. En natuurlijk ook naar het percentage gebruikers dat niet update omdat ze bang zijn te worden ondergedompeld in advertenties 😉 Kan dat trouwens wel, eigenlijk, niet updaten of MOET je op een gegeven moment?
Darth Vader?!? Da’s m’n vrouw die de goudvis probeert te reanimeren, nadat die zich in een tijgernootje verslikt had.
Het aantal updates blijft inderdaad flink achter ten opzichte van de vorige, doordat er meer aandacht aan die advertising wordt besteed dan aan alle voor de gebruiker interessante nieuwtjes.
hehe eindelijk eens een creatievere inslag rondom advertising en iemand die ook eens nadenkt dat de gebruiker niet zit te wachten om de irritante ads over de content heen zoals hier op Marketingfacts van de belastingdienst! Hoe zo makkelijker kunnen we het niet maken? Pure luiigheid van de adverteerder als je het mij vraagt.
Mooi gedaan @carl_mangold ! Alleen bij volgende update idd ook wat features voor de gebruiker meenemen 😉 Wel benieuwd hoe tevreden de adverteerder tzt is rondom de roi van de campagne. Kun je wellicht wat delen daarover binnenkort?
Ik wilde al eerder vragen mbt de iAds of alleen Apple dat kan (mag). Wie weet daar meer over? Kan je dat als publisher dus ook zelf in je app bouwen en klopt dat dan nog steeds met de app store policy? Mooi gemaakt.
@Phileas: iAds is een systeem waarmee Apple advertenties van adverteerders in apps met iAds placeholders plaatst. Het in de BRIGHT.app toegepaste systeem is gewoon zelf ontwikkeld.
@Carl, thanks dat dacht ik ook. ik was eigenlijk benieuwd of die interactieve ads, met iphone GUI, behalve ze in te bouwen in de app, ook als third party kunnen serveren. of moet het echt ingebouwd worden.
@Phileas: Als je er interesse in hebt kan ik een ad serving systeem voor je bouwen dat iPhone programmeurs in hun apps kunnen integreren, om de door jouw AdFactor uitgeserveerde advertising daarin op te kunnen nemen.
@Carl, i’ll keep that in mind, thanks
@Freek: Wat een ontzettend lame manier om te spammen met ook nog zo’n nietszeggende reactie erboven. En als je dan toch een website over de iPhone begint en deze hier blijkbaar wil ‘promoten’, schrijf dan op z’n minst de productnaam goed (kleine i, hoofdletter P). Overigens wel een mooie domeinnaam!
Vergeet ik in mijn boosheid gewoon mijn originele reactie te plaatsen (reminder: volgende keer eerst inloggen).
@Carl_Mangold: Erg mooi stukje werk weer, met name de nog verbeterde caching. We gaan weer hard aan het werk om dat te evenaren. Voor wat betreft de advertenties zoals in de artikellijst (push-down en push-up to view): ik ben erg benieuwd of er veel adverteerders voor deze nieuwe oplossing in de rij gaan staan, temeer omdat het vooral om pure branding lijkt te gaan (ik vind alleen op de de speciale adverteerderspagina een klein blokje vindt om op te klikken). Ik vraag mij dus af hoe het resultaat gemeten gaat worden en of de gimmick er niet snel af is. Desalniettemin vind ik het resultaat wel erg fraai. Respect ook voor TomTom dat ze deze stap als launch partner hebben willen nemen.
We kijken vanuit iPhoneclub in ieder geval gespannen mee naar de eerste resultaten 🙂
Thanx, Jean-Paul.
Die advertising bevat overigens niet alleen branding; de pull-to-reveal ads zijn slechts een helft van het verhaal. Het vierde tabje wordt namelijk voortdurend gelijkgetrokken met de adverteerder achter het actieve lijstje, en achter dat vierde tabje vind je vervolgens de call to action helft van de desbetreffende campagne.
Hi Carl,
Ja, die call to action had ik ook al genoemd in mijn reactie 🙂 (“ik vind alleen op de speciale adverteerderspagina een klein blokje om op te klikken”). Ik had eigenlijk verwacht dat die complete pagina een klikactie was. Maar goed, we wachten de resultaten wel af (als Bright die wil/gaat delen).
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!