Gratis iPad bij digitaal NRC abonnement: Winst in 1 jaar met Nu.nl + duiding

8 november 2010, 09:45

De internet titels bij NRC (1,1 miljoen bezoekers per maand) zijn verantwoordelijk voor 2.5 procent van de omzet bij het concern maar ze maken miljoenen verlies (afgezien van de 10 miljoen omzet uit de webstore). Dit verlies moet van de nieuwe eigenaar Egeria binnen een jaar omgebogen worden in zwarte cijfers. Er was al een nieuwe strategie én site om alles betaald te maken met micropayments maar die werd 1 week voor de lancering afgeblazen. Nu wordt NRC.nl in december een NU.nl plus duiding; volledig betaald uit advertenties. Abonneegeld moet vooral uit de verkoop van apps gaan komen. Er worden nu momenteel 5000 kranten per dag digitaal en betaald gelezen via de apps op de iPad, iPhone en Android. En….. vanaf vandaag wordt een gratis iPad gegeven bij een digitaal abonnement van 2 jaar, een strategie die al bij mobiele telefoons tot groot succes heeft geleid. Hieronder een interview met Han-Menno Depeweg (@depeweg), uitgever van Nrc.nl:

Het aantal fte’s ging bij NRC omlaag van 21 naar 15 en er wordt snel een advertentie afdeling met digitale ervaring opgebouwd. Ook zijn dure cms-systemen vervangen door WordPress. De NRC Betaomgeving kan al bekeken worden en gaat nog dit jaar live. Han vertelt ook wanneer de papieren krant er uit gaat. In NL is dat 7 jaar later dan de USA. Een verfrissend interview met veel openhartige uitspraken.

De complete lijst van landen en het verdwijnen van de papieren versie. Hieronder in een SlideShare presentatie:

Trendwatcher & Presentator. Momenteel CEO van http://innovader.nl wat video platform http://yubby.com creerde en http://leafplan.nl the connected car.. Voorheen partner Interimic, Venture Partner, directeur mediaplaza.nl en oprichter http://cyco.com, een software bedrijf wat technisch document management maakt met 100 mensen.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Antonio Thonis

    Interessante ontwikkelingen. Bben erg benieuwd naar NRC in de toekomst, ziij staan iig niet stil.

    Door zich meer als platform neer te zetten kan men wellicht meer bezoekers krijgen, maar hiermee maakt men niet in het bijzonder gebruik van de bestaande kracht van NRC. Meer idd als een soort startup die iets nieuws neerzet op krantgebied.

    Ik vraag me vooral af of er kansen liggen voor NRC zoals bij TechCrunch veel geld verdient met evenementen. Kan NRC iets met haar niche lezers en bestaande kerncompetenties om daaromheen waarde te creëren?


    8 november 2010 om 17:19
    Tom van der Valk

    Aanbieding geldt alleen in combinatie met een abonnement waarbij er nog steeds 6x per week een krant in je brievenbus gepropt wordt.

    Merkwaardig!


    8 november 2010 om 20:59
    Geerten van Hooff | TaF Media

    Apart dat de uitgaven op de tablets weer een replica zijn van de papieren versie. De iPad uitgave mag niet eerder verschijnen dan dat de papieren versie van de pers rolt. Dus geen realtime, geen nieuws wanneer ik dat wil. Hoe wil het NRC dan gaan concurreren met NU.nl?

    De online “nieuws” wereld gaat steeds meer naar verspreiding op basis van voortschreidend inzicht. “This just in…! Stay tuned for updates”, maar kranten willen daar blijkbaar niet in mee. Daarmee verworden ze vanzelf tot bron voor achtergrondinformatie en diepgang. Prima, maar geen snelle duiding dus op de tablets.

    (Misschien moet het NRC als concurrent van NU.nl proberen het domein STRAKS.nl te krijgen om hun online uitgaven te publiceren 😉


    9 november 2010 om 07:51
    Jacqueline

    @Geerten van Hooff,

    Het lijkt mij vrij duidelijk dat NRC en ook nrc.next beide kunnen concurreren met nu.nl door inzichten, achtergronden en meer informatie te bieden in plaats van alleen headlines.

    Dat is mijns inziens sowieso de regel in de mediawereld van nu: op papier kan je nóóit zo snel zijn als op internet, dus moet je iets anders bieden en dat is in dit geval gedegen onderzoek en achtergronden.


    9 november 2010 om 14:24
    Geerten van Hooff | TaF Media

    @Jacqueline, helemaal met je eens met je 2e stelling. Daarom concurreer je dus nooit met NU, omdat je propositie iets heel anders is. Ze worden door die achtergrond informatie juist bijzonder complementair met NU.nl, maar voor de “snelle duiding” weinig concurrerend. Want: Waar Han-Menno Depeweg het over heeft is een app met snelle duiding EN diepgaandere achtergronden. Maar de krant op de app wordt één uur vóór de echte krant aangeboden in de app. Dus geen continue nieuwsverstrekking zodra het nieuws zich voordoet, maar echte een digitale kopie van de papieren versie. Geen concurrent voor NU dus en volgens mij een achterhaald model voor “snelle duiding” want ze liggen in de iPad “op het schap” naast de apps van NU.nl en de Telegraaf, die wel aan realtime snelle duiding doen.


    9 november 2010 om 14:58
    ronaldtervoert

    Vind de term ‘gratis’ nogal erg bedrieglijk. Een simpele rekensom leert dat je zelfs rente betaald over de ‘gratis’ ipad. Wel een goede pr-stunt en goed als meerdere mensen aan de tablet gaan. Desondanks vind ik de actie bij nader inzien zwak. Belofte is onjuist (is niet gratis) en dan de kritische punten die andere reageerders geven maken het geheel weinig interessant. Ik zou zeggen: denk niet nrc, maar denk eerst goed na en reken je niet rijk.


    9 november 2010 om 15:15
    Seston

    SÃ¥ var kvällens efterrätt ocksÃ¥ fixad.:) Saken är den att det är bättre att dricka espresson inte alltför utspädd. Espresso är bättre än gaffe, mindre garvsyra. och spär man ut den för mycket tar den längre tid pÃ¥ sig att komma ut s a s.. men egentligen ska man lÃ¥ta bli helt. Jag kommer ju kapeaulirt. ALLT gör ju ont, kan lika gärna ta mig en pyttekopp pÃ¥ morgonen…


    26 april 2016 om 01:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!