Waarom Google 6 miljard dollar wil betalen voor Groupon

1 december 2010, 11:39

Deze week werden de geruchten dat Google Groupon wil overnemen steeds heftiger. En waar eerst $2,5 miljard werd genoemd als overnamesom, is deze nu al opgelopen tot $5 a $6 miljard. Op het eerste gezicht een nogal vreemde acquisitie van Google: waarom zoveel geld betalen voor een bedrijf dat slechts twee jaar oud is en niet in het bezit van een gepatenteerde en verdedigbare technologie? Ook bij mij deed het eerst de wenkbrauwen fronsen, maar als je verder kijkt past de overname perfect in de groeistrategie van Google.

Huh? Groupon

Groupon is een twee jaar oud bedrijf. Dagelijks bieden ze een product of dienst aan met hoge korting, waarbij de aanbieding alleen doorgaat als er voldoende kopers zijn. Naar eigen zeggen geven ze de kortingsbon een nieuwe dimensie. De nieuwigheid van die dimensie valt reuze mee, maar met een vleugje ‘social’ weten ze het “collective buying power” concept bijzonder succesvol in de markt te zetten. Participerende winkeliers rekenen af op CPA basis. In Nederland is Groupon sinds maart 2010 actief, eerst als onderdeel van het Duitse MyCityDeal maar na dat deze Duitse kloon werd overgenomen ging het concept verder onder de huidige naam Groupon. Deze naam is een samentrekking van de woorden group en coupon.

De groeistrategie van Google

Waarom Google het astronomische bedrag van bijna 6 miljard dollar wil betalen voor Groupon ligt in de strategie en toekomstvisie van Google. Allereerst is het van groot belang om te beseffen dat de core business van Google niet de zoekmachine en de achterliggende technologie is; Google is de meest geöliede en efficiënte advertentieverkoopmachine ter wereld met haar advertentieprogramma AdWords. En Google wil deze machine nog verder verbeteren. De strategie om dit te doen laat zich kenmerken door drie kernwoorden: local, mobile en social. Groupon moet het glijmiddel tussen deze drie kenmerken worden.

Local

Nu bijna iedere grote adverteerde honderdduizenden, zo niet miljoenen per jaar spendeert in AdWords, zit de grootste groei in het nog onontgonnen terrein van de lokale adverteerder: de MKB’er. Google is al een hele tijd bezig om allerlei diensten aan te bieden om lokale vindbaarheid te verbeteren. Met productintroducties zoals Google Boost en Hotpot; een ‘local recommendation engine’ voor Google Places.

Mobile

Het gebruik van mobiel internet groeit enorm hard. Het gebruik is in Nederland het afgelopen jaar verdrievoudigd en die groei zal de komende jaren alleen maar meer worden. Deze toename van mobiel internet blijkt nauwelijks te kannibaliseren op het ‘reguliere’ internetgebruik. Google probeert op deze groei in te springen met haar eigen platform Android en het pushen van AdWords Mobile. Mobiel adverteren is terecht een sleeping giant genoemd en Google zal er alles aan doen om deze reus te ontwaken.

Social

Google voorspelde enkele maanden geleden dat in 2015 meer dan 75 procent van de advertenties een sociaal component zal bevatten. Hier is echter een probleem, Google heeft in tegenstelling tot Facebook die sociale data (nog) niet. Google weet wel wat mijn voorkeuren zijn (op basis van mijn surfgedrag in het Google Display Netwerk), maar ze weten niet wie mijn vrienden zijn. Dit proberen ze op te lossen door de introductie van hun eigen sociaal netwerk Google Me. De introductie is echter tot april 2011 uitgesteld. Tot nu toe is dit het meest zwakke onderdeel in de groeistrategie van Google.

Waar past Groupon in deze strategie?

De acquisitie van Groupon voldoet aan alle drie de kenmerken. Groupon heeft namelijk een indrukwekkend netwerk onder restaurants, cafés, fitnesscentra en andere lokale adverteerders in honderden steden wereldwijd. De grote kracht van Groupon schuilt niet in de technologie, dat bewijzen de vele klonen wel, maar ligt in het ongeëvenaarde bereik onder en aandacht voor lokale adverteerders. Google is bereid daar heel diep voor in de buidel te tasten. Het ligt voor de hand dat Google Groupon na de overname zal integreren binnen Google Places, waarbij ze Groupon deals laten zien als tags. En voor het sociale aspect kunnen ze binnen Hotpot laten zien welke deals jouw vrienden leuk vinden en deze aanraden. Kortom:de overname past naadloos in de groeistrategie van Google.

Is Groupon het waard?

Rest de belangrijkste vraag: Is Groupon de investering waard? Velen zeggen van niet en er zullen ontegenzeggelijk goedkopere opties zijn om de hierboven local & mobile strategie uit te voeren. Maar omdat Google een absolute meester is in het verkopen van advertenties denk ik dat de investering binnen enkele jaren kan worden terug verdiend. Ik ben meer benieuwd naar hun social strategie; hoe denken ze The Social Network te verslaan op dat gebied, want in dit geval is een overname geen optie.

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Corne

    Een korte, bondige toelichting op de keuze van Google. Youtubeis gekocht voor ongeveer 1,6 miljard en ze verdienen nu pas geld. Het Google team is ook nog niet heel lang actief op zoek naar adverteerders voor Youtube.

    Hoe snel zal Google deze aankoop kunnen integreren in hun bedrijf en richting hun adverteerders?


    1 december 2010 om 12:52
    BasvdBeld

    Goed stuk. Ik zou er zelfs nog een bij doen die niet te onderschatten valt (maar overigens wel erg dicht tegen social aan ligt): personal. Alles gaat een stuk persoonlijker worden, op maat voor jou zeg maar, iets wat natuurlijk al in volle hevigheid aan de gang is. Ook daarin zal Groupon trouwens keurig in aansluiten.


    2 december 2010 om 07:53
    Peter Minkjan

    @Bas van den Beld – personal is inderdaad een hele belangrijke en zie ik onlosmakelijk verbonden met social. Wat zijn voor jou de beste zoekresultaten? Op basis van onder meer je eigen voorkeuren/surfgedrag en van je vrienden kan dat bepaald worden. Als Groupon in staat is om te laten zien welke deals mijn vrienden gebruiken en het aanbod persoonlijk aan te passen ben ik veel eerder geneigd daar ook voor te gaan.


    2 december 2010 om 08:53
    Gianluigi Cuccureddu

    Peter, blijft het feit dat op social vlak, Google achter de feiten aan loopt (met dit keer Google Me).

    Groupon kan dan contentgewijs wat bijdragen, voor velen is het sociale en digitale ID al gehuisvest bij Facebook, die krachtige binding van users tot een platform neem je niet 1,2,3 weg.

    Meerdere ID’s is voor vele geen optie en wijst ook uit in de kracht van Facebook Connect/interoperability.

    Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken voor Google en diens sociale strategie.


    3 december 2010 om 10:49
    patrick

    6 miljard is veel geld maar denk eens aan wat Google de komende jaren aan inkomsten mist wanneer Groupon geen klant meer is ook geen kattepis lijkt me…


    13 december 2010 om 08:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!