Gadgetreview: Luxe navigatie met de TomTom Go Live 1005
TomTom is al jaren marktleider in navigatie. Met de opkomst van smartphones en goedkope all-in-one toestellen heeft het bedrijf het wel iets moeilijker gekregen. Wat kan een TomTom eigenlijk meer dan de navigatie-applicatie op een smartphone? Zoals ieder jaar introduceert TomTom een nieuw navigatiemodel, dit keer de GO Live 1000 en 1005. Die laatste hebben we voor jullie getest, daarover lees je meer in deze review.
Uiterlijk
Het eerste dat opvalt in het kleine doosje is het grote scherm. De behuizing is veel dunner dan die van de vorige GO’s. Het scheelt slechts enkele millimeters met bijvoorbeeld de GO 950, maar door het grote scherm en de andere behuizing lijkt het wel of de GO 1005 de helft dunner is geworden ten opzichte van zijn voorgangers. Optisch dus erg goed ontworpen.
Aan de voorkant zie je een heel groot multitouch scherm wat vlak afgewerkt in de behuizing is ingebouwd. De GO 1005 heeft een 5-inch scherm met 480×272 pixels. Ter vergelijking: een TomTom Start haalt 3,5-inch, een Xl, GO 950 en de GO 1000 halen 4,3-inch. Verder zie je in zilver onderaan TomTom staan. Het “Live” icoontje rechtsboven zegt dat in dit toestel de module voor live services is ingebouwd.
De praktijk
Uiterlijk is 1 ding, maar de werkbaarheid is nog veel belangrijker. Zoals al eerder genoemd is het scherm erg groot. Prettig groot wel moet ik zeggen. Net als in de vorige GO’s is het een helder verlicht aanraakscherm. Dit scherm zet de norm voor navigatieapparaten: het breedbeeldscherm is haarscherp en uitstekend te bedienen. De aanraakgevoeligheid is met sprongen verbeterd. Een lichte aanraking is voldoende, wat het bedienen zeker ten goede komt.
En dan de aanvulling met “pinch to zoom”. Net als op een iPhone kan je nu in- en uitzoomen op de wegenkaart door je beide vingers op het scherm te zetten en je vingers naar elkaar toe of van elkaar af te bewegen. De GO LIVE 1005 heeft tevens een snellere processor aan boord, dus je vliegt door de menu’s. Bij vorige modellen moest je soms een seconde wachten op een volgend menu. Met de nieuwe processor is aantikken ook meteen een reactie. Helaas kan je de schermen nog niet voorbij “vegen” zoals op de iPhone en de recente Android toestellen. Je moet nog steeds braaf op het pijltje drukken om naar het volgende menu te gaan.
De kleuren op het scherm lijken iets fletser dan bij de vorige edities, maar dit doet niets af aan het gebruikersgemak, het is een zeer prettig scherm om naar te kijken, ook ’s nachts. Het scherm zou voor mij een reden zijn om naar de GO 1005 over te stappen. Wat voor mij ook een reden zou kunnen zijn om over te stappen is de zeer heldere en onvervormde stemweergave. Achter het grote rooster op de achterzijde zit een goede speaker. Dit is een hele vooruitgang ten opzichte van de voorgaande generaties. Ook bij hogere volumes klinkt de navigatiestem heel helder en onvervormd. Ook bij deze TomTom wordt het volume aangepast aan de hoeveelheid omgevingslawaai.
De topmodellen kan je al jaren handsfree bedienen met je stem. Bij de vorige modellen lukte dat moeizaam in een rustige omgeving thuis, maar bij de GO 1005 verliepen die testen nagenoeg vlekkeloos. Een hele verbetering, dat betekent dus dat je adressen en commando’s kan invoeren terwijl je rijdt. Wat goed gaat tijdens een rit is het inspreken van adressen, het herplannen van een route en zelfs de wissel van daglicht naar nachtkleuren. Soms vindt de TomTom een snellere route en vraagt dan of je deze wilt nemen. Het roepen van een ja of nee voldoet dan ook.
TomTom heeft ervoor gekozen om 4 GB aan geheugen te plaatsen in de Go 1005 en de USA/Canada/Alaska kaarten weg te laten. Je hebt nu dus een extra gedetailleerde Europakaart inclusief kaarten van Griekenland, het voormalige Oostblok en delen van Rusland aan boord. Bij de 1005 ontbreekt het microSD slot en heb je alleen nog het interne geheugen beschikbaar. Of in het nieuwe online update systeen “My TomTom” mogelijkheden komen om eenvoudig kaarten te wisselen of te verkleinen is niet bekend.
Bediening
De menu’s ogen fris en zijn relatief makkelijk te doorgronden. Soms moet je even wat verder de menu’s induiken om iets ingesteld te krijgen. Er kan heel veel met deze TomTom. Ik verwacht dat de gemiddelde gebruiker de TomTom zo uit de doos aan de voorruit hangt en er mee wegrijdt zonder dat enige instructie nodig is. Toch zou dat jammer zijn: als je je even verdiept in het goed instellen van de extra diensten, dan kan je nog meer naar wens inrichten. Als voorbeeld: bij files kan de GO 1005 naar wens automatisch je route aanpassen. Of hij kan eerst vragen of je de kortere route wilt nemen en deze pas aanpassen als je ja antwoordt. Zo ook instellingen voor waarschuwingen als flitspalen, trajectcontroles en infraroodcamera’s. Die hebben nu allemaal hetzelfde waarschuwingstoontje.
Communicatie
Het belangrijkste deel is de navigatie ervaring. Aangezien de Go 1005 het huidige topmodel is verwacht ik hier meer van dan bij een budget model. TomTom zet hoog in op de introductie van dit nieuwe model. “Ons nieuwe paradepaardje, de GO LIVE 1000-reeks, geeft een kijk in de toekomst van autorijden,” aldus John Blackett, Vice President Product Marketing van TomTom. Middels een eigen, grafisch behoorlijk mooie, website wordt gecommuniceerd over het nieuwe apparaat. Alle innovaties worden tentoongesteld: IQ routes, realtime verkeersinformatie, HD traffic, Google local search, realtime fliterlocalisatie, realtime weerinformatie, map share, en ga zo maar door.
Navigatie
Het belangrijkste deel is de navigatie ervaring. Aangezien de GO 1005 het huidige topmodel is verwacht ik hier meer van dan bij een budgetmodel. En alle verwachtingen worden zeker waargemaakt: goede routes die rekening houden met eenrichtingsverkeer, rotondes en de snelheden op verschillende wegtypes. De kaarten zijn gedetailleerd. Ook prettig is dat je ruim van tevoren een waarschuwing krijgt om bijvoorbeeld op de linker rijstrook te gaan rijden of de melding “verderop links”. Vooral in de spits kom je er anders vaak niet meer tussen om de afslag naar links nog te kunnen nemen.
Op de snelweg laat hij een overzicht zien van wegsplitsingen. “Lane assist” oftewel geavanceerde rijstrookaanwijzingen. Je ziet de stroken en blauwe ANWB borden op een plaatje met dikke knipperende groene pijlen op de rijstroken die je moet nemen. Ook geeft hij tijdig de afslagnummers weer. Rij je verkeerd, dan zal hij je over het algemeen niet meteen gaan lastig vallen met “keer om”. Eerst kijkt hij of hij je ergens een lus kan laten rijden, waardoor je alsnog bij de juiste plaats komt. Pas als je jezelf tegen alle aanwijzingen in finaal klem hebt gereden en er bijna rook uit de TomTom komt zal hij “keer om” roepen. Kortom: hij bereid je tijdig voor op wat komen gaat en is een prima begeleider als je alleen in de auto zit.
Waarop is bezuinigd? In de TomTom GO 930 en de GO 940 zat EPT. Dit was een bewegingssensor die je redelijk nauwkeurig liet doornavigeren in tunnels en kloven waar geen GPS-ontvangst mogelijk is. Remde je af of versnelde je in de tunnel, dan werd dit geregistreerd en paste die GO’s de routevoering aan. Toendertijd als grote vernieuwing gebracht, in de GO 1005 is deze sensor helaas geofferd aan de prijzenslag met de concurrenten. Rijd je bijvoorbeeld een tunnel in, dan valt je GPS signaal weg en wordt het scherm grijs. De kaart blijft doorlopen met de snelheid die je had toen je naar binnen reed. Wel pakt de TomTom de GPS navigatie vrijwel direct weer op als je de tunnel uitkomt.
De GPS ontvangst is op zich prima. Via de Live services of MyTomTom kan hij een lijstje met de te verwachten satelliet posities voor de komende dagen ophalen. Gevolg: een veel snellere positiebepaling. Dit betekent aanzetten en meteen wegrijden.
IQ routes
Dit is een historische database met vele miljoenen ritjes erin verwerkt. Hierdoor weet TomTom vrij nauwkeurig wanneer het op een weg druk is en hoe lang een gemiddelde bestuurder over een afstand doet op een bepaalde datum en een bepaald tijdstip van de dag. Zo worden reistijden gecorrigeerd voor reizen in de spits of buiten de spits.
Het systeem gaat nog verder: op een weg met verkeersdrempels of met verkeerslichten waar het lang wachten is kan het wel eens meer tijd kosten om van A naar B te komen dan via een omweg die een snelweg pakt. Als je TomTom deze informatie dan ook nog eens combineert met de actuele verkeersinformatie dan kom je tot verrassende routes die je echt tijd en onnodig omrijden besparen.
Diensten: Live, mapshare, kaartupdateservice
Als marktleider met een grote naamsbekendheid zat TomTom in het topsegment. Het verdienmodel is de verkoop van hardware. Het kon daarbij een premium prijs vragen. Door de toename van de concurrentie op merkniveau en productvormniveau (o.a. smartphone navigatie) is de markt in beweging. Prijzen voor losse navigatie units zijn enorm gedaald, een trend die zich nu ook doorzet in de richting van de topmodellen. Het verdienmodel maakt een verschuiving mee van de verkoop van hardware naar het aanbieden van extra diensten, de Live Services.
TomTom Live services
Net als bij een GSM kan je het toestel goedkoper aanbieden als een klant na aankoop bereid is om allerlei betaalde diensten af te gaan nemen. Diensten die TomTom nu levert zijn TomTom Live services bestaande uit:
- TomTom HD traffic (realtime verkeersinformatie met naar wens automatische route aanpassing)
- Google local search (In Google online op je TomTom iets opzoeken, bijvoorbeeld een winkel en daar meteen naartoe navigeren. Deze optie kan in de praktijk een groot deel van de nuttige punten databases vervangen.)
- Flitsers (real time vaste en mobiele snelheidscontroles in je route aangeven en je tijdig waarschuwen)
- Weer (weersinformatie opvragen van je huidige locatie, langs de route of van je bestemming, ook toont je TomTom actuele weerswaarschuwingen zoals voor wind en gladheid in je scherm)
En verder:
[blockquote]
- Recentste kaart garantie (De kaart op een nieuw gekochte TomTom kan verouderd zijn als hij enkele maanden in het winkelmagazijn heeft gelegen. Binnen 30 dagen na aankoop kan je via “MyTomTom” gratis de nieuwste versie van de Europakaart downloaden. Tijdelijk is dit verlengd naar 90 dagen wat je minimaal 1 gratis nieuwe kaart oplevert.)
- Map Share (Op je huidige kaart aanpassingen en correcties ontvangen, naar wens alleen van TomTom of ook van andere TomTom gebruikers)
[/blockquote]
De uitgebreide diensten waar je gebruik van kunt maken heten TomTom Live services. De eerste vorm van TomTom verkeersinformatie liep via een GPRS abonnement. Ook waren er kosten voor datagebruik aan de provider. TomTom HD Traffic is samen met Vodaphone geïntroduceerd, en de informatie loopt hier via een speciaal abonnement. Het systeem houdt rekening met de snelheid waarmee klanten zich verplaatsen over de wegen. Met die informatie kan je zowel op snelwegen, provinciale wegen als op grotere wegen in en rond steden goed voorspellen waar files staan of waar verkeer langzaam rijdt. Eventueel past de TomTom zelfs je route aan bij lange files, wegwerkzaamheden of wegblokkades. Deze aanpassingen zie je keurig in een tijdslijn aan de rechterkant van je routescherm. Zo kan je meteen zien op welk punt in de route je de problemen in rijdt.
Op de nieuwe topmodel toestellen krijg je die er bij acties zelfs 1 of 2 jaar gratis bij. Ook daarna hoef je geen kapitalen er voor te betalen. Onlangs is de prijs fors verlaagd: je betaalt nu bij verlengen van de dienst nog slechts 49,95 per jaar. Dat is nog slechts iets meer dan 4,- euro per maand. Nogmaals: zonder meerprijs en zonder kosten voor datagebruik, live services gebruiken in heel Europa dus! Kortere periodes zijn ook te koop. NB. Wie op internet zoekt zal vinden dat er tot dit jaar ook benzineprijzen werden weergegeven langs je route. Dit is helaas weer uit de live services verdwenen. De tankstations zelf wilden geen prijzen publiceren. Blijkbaar was de informatie toch niet betrouwbaar genoeg op een andere manier te verzamelen.
Mobiele flitsmeldingen
Vaste flitsers voor snelheid en roodlicht zitten in je kaarten ingebouwd. Update daarvan loopt via “My TomTom”. Daarnaast heb je natuurlijk ook mobiele flitsers die even een paar uur ergens staan. Via de Live internetverbinding haalt de TomTom elke 3 minuten een update op van alle mobiele flitsers langs je route. Zodra hij gemeld is verschijnt hij in de HD traffic verkeersinformatiebalk. Je kan vooraf instellen hoeveel meter voor de controle je een waarschuwing wilt krijgen en hoe die waarschuwingstoon dan moet klinken. Gelijktijdig telt dan op het scherm een afstandsteller af en wordt weergegeven hoe hard je mag rijden.
My TomTom
De nieuwe GO LIVE 1000 en 1005 zijn voorzien van My TomTom. Dit is een online update pagina die het huidige synchronisatieprogramma TomTom Home vervangt. Voor het gebruik van MyTomTom zit er geen software meer in de doos, slechts een kaart met daarop een internetlink naar de TomTom website. Na het downloaden van een verbindingstool koppel je je TomTom met de USB kabel aan je PC en maak je verbinding met de TomTom website. Je Go 1005 wordt herkend en er wordt online gecontroleerd of je recht hebt op kaartupdates of dat er nog andere zaken klaar staan. Dit werkt anders dan TomTom Home wat tot nu toe in gebruik was. Bij “My TomTom” kan je niet langer zelf op je schijf komen, dan kan je namelijk ook geen illegale kaart erop zetten. Begin 2011 zullen de diensten bruikbaar zijn.
MapShare
Met MapShare worden je kaarten aangepast door de inbreng van de community en tegelijkertijd heeft TomTom helder waar wegen in de officiële kaartupdates moeten worden bijgewerkt. Komen er veel “Mapshare” meldingen, dan controleert TomTom de aanpassing en verwerkt ze in een nieuwe kaartversie. De tijd dat je kaart na aankoop van een nieuw navigatietoestel nog 2 jaar achter liep is dus voorbij.
Het past een eenrichtingsweg, rotonde of een afslagverbod aan op je huidige kaart. Voor complete wegomleggingen moet je wel af en toe een nieuwe kaart kopen. De kaart update service kost rond de 7,- euro per kwartaal je krijgt 4 keer per jaar de nieuwste kaart. Tussendoor ontvang je dan de gratis mapshare updates.
Concurrentie
Concurrentie komt enerzijds uit eigen huis: de steeds completer wordende TomTom Start, XL en de nieuwe TomTom Via serie. Waren Live services tot 2 jaar geleden voornamelijk voorbehouden aan de topsegment navigatie modellen, inmiddels hebben bijna alle XL modellen Live services en begint TomTom er ook in acties al bij enkele Start modellen mee.
Andere concurrentie komt van de smartphone. Via bijvoorbeeld Google Maps kun je tegenwoordig gratis navigatie gebruiken. Natuurlijk hebben dat soort programma’s niet de functies en diensten die TomTom biedt, maar zal op een grote groep gebruikers aantrekkingskracht hebben.
De grootste concurrentie op merkniveau komt van Navigon en Garmin. Vooral de topmodellen van Navigon bieden voor ongeveer dezelfde prijs dezelfde functies.
Deze review is onderdeel van een redactionele samenwerking tussen Marketingfacts en Mobilyz. De review is gedaan door Koen namens Mobilyz en Danny Oosterveer van Marketingfacts die de marketing rondom het device heeft beschreven..
Mooi zeer uitgebreid review, mooie nieuwe versie dankzij het grote scherm en integratie van tomtom home. Wel HEEL erg positief, concurrentie analyse alleen de laatste zin waarin vertelt wordt dat er navigon is die hetzelfde levert voor ongeveer hetzelfde geld (is dat zo? Hoeveel is dat dan? Hebben ze tegenwoordig ook HD traffic?). Smartphone concurrentie van nokia en google vind ik zelf fascinerend.
Ik ben een grote tomtom liefhebber maar even de prijs/kwaliteit vergelijken zou ik aardig vinden. Er staat verder dat het een samenwerking is tussen MF en Mobyliz en dat Danny over de marketingstrategie praat, ben ik dan ook heel benieuwd naar maar kon het niet vinden in het artikel.
Goede revieuw, welke wel een vraag opgewekt heeft bij mij.
Klopt het dat je alle verkeersinformatie van Europa op de kaart moet kunnen zien.
Bij mijn go 1000 live is alleen Nederland te zien.
TomTom zegt dat er alleen in een straal van 100 km naar verkeersproblemen wordt gekeken en getoond.
Is dat juist? Zo ja dan werkt mijn systeem zoals het moet, zo niet dan werkt mijn systeem niet zoals het moet.
wellicht kan Koen of Danny mij hier mij over informeren.