Strategisch partnership Vodafone en RTL : Nieuw mobiel telefoniemerk in 2011
RTL Nederland en Vodafone Nederland maken vandaag bekend een meerjarige strategische samenwerking aan te zijn gegaan. Dat meldt Vodafone zojuist in een persbericht. Het eerste product dat binnen deze samenwerking is ontwikkeld, is gericht op een vrouwelijke doelgroep en wordt begin februari van dit nieuwe jaar gelanceerd op de Nederlandse mobiele telefoniemarkt. Vodafone neemt de productpropositie en de distributie voor zijn rekening, RTL is onder andere verantwoordelijk voor het ontwikkelen van content en voor de promotie.
CEO Vodafone Nederland, Jens Schulte-Bockum over de overeenkomst:
“Ik ben heel blij met de samenwerking met een sterke mediapartij als RTL. RTL weet als geen ander hoe je beeld en geluid via verschillende media als radio, TV en internet zo gericht mogelijk kunt aanbieden aan je doelgroep. De mobiel wint aan kracht in het dagelijkse leven van mensen en wordt steeds meer een aanvulling op het televisiescherm en de pc. Dat maakt het voor beide partijen een interessante markt. Met deze samenwerking zijn we in staat de content van RTL nog beter aan te bieden en kunnen we specifieke doelgroepen benaderen met gerichte proposities.”
Bert Habets, CEO RTL Nederland:
“RTL groeit hard als allround mediabedrijf en we zoeken steeds naar nieuwe mogelijkheden om onze activiteiten succesvol uit te breiden. De mobiele telefoniemarkt is daar een uitstekend voorbeeld van. Met dit nieuwe merk maken we vooral gebruik van ons rijke aanbod van bewegend beeld en onze kennis van de vrouwelijke doelgroep. Wij zijn heel blij dat een partner van het kaliber Vodafone met ons de uitdaging aangaat om een nieuw mobiel telefoniemerk in de markt te zetten. Door onze kennis en expertisee bundelen met Vodafone claimt ons bedrijf nu ook zijn plek op de Nederlandse mobiele telefoniemarkt.”
Voice of Holland
Deze strategische samenwerking komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Als neus-in-deboter- sponsor van The Voice of Holland heeft Vodafone, al dan niet strategisch van tevoren bedacht, laten zien televisie naar mobiel/internet te kunnen brengen met de Red Room en de social media integratie via #tvoh. Daar liggen kennelijk nog veel meer kansen, denken de bedrijven.
De informatie in het persbericht over het vrouwelijke mobiele telefoniemerk roept verder alleen maar vragen: even afwachten hoe die plannen verder vorm gaan krijgen volgende maand.
Het afwachten is meer op het moment dat ze de stekker er uit trekken. Dit soort initiatieven is gedoemd te mislukken. De klant weet bijzonder goed wat hij/zij wil en dat is een gave (smart)phone tegen een laag bedrag per maand, een goedkope feature phone waar je goedkoop mee kunt bellen of sms’en of nog goedkoper een sim-only.
Oh ja, en als het kan een beetje netwerk, maar telefoon en prijs zijn veel belangrijker. Kies je voor een smartphone (wat meer dan de helft nu al doet), dan heb je alle content van de wereld. Daar heb je RTL niet voor nodig. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat beide partijen denken dat de content van RTL zo uniek en waardevol is dat ze deze alleen voor de eigen klanten gaan aanbieden en dat mensen uit de doelgroep om die reden gaan overstappen…. Pardon, zo naïef zullen ze ook niet zijn. Dus blijft het wachten op het einde van deze samenwerking.
Alweer een nieuw merk, daar schiet de consument uiteindelijk niets mee op, krijg je snel alweer van die Youp verschijnselen.
Jongens jongens, het is gewoon vodafoon met een rtl labeltje, niks mis mee. Als het maar daadwerkelijk additionele inhoud en adressering gaat opleveren.
@bramfasseur als je kijkt naar de site e.d. dan leest het als een gewoon nieuw label van Vodafone en mis ik nog de rol (en toegevoegde waarde/content) van RTL hierin of mis ik iets?
*Kijkt naar brands als MTVmobile*..
Nee.
Overigens, net als de comment van Bram. De relatie qua uitingen van ontevreden klanten en ‘Rotte vis’ wordt nu wel erg hilarisch.
@Johanschaap Mijn fout, iets te snel conclusies getrokken. Bedankt voor de correctie. Toch blijft de naam lachwekkend 😉
Vraag me overigens af of deze strategie (lanceren van meerdere nieuwe mobiele providertjes) de consument nou echt ten goede komt. Het is nu al een drama om een abonnement te zoeken met alle verschillende prijzen,pakketten en voorwaarden.
Ik denk van niet.
Consumenten worden nu al compleet gestoord als ze door een winkelstraat lopen en daar 4/5 telefoniewinkels naast elkaar zien zitten. Welke loop je binnen? Welke is het goedkoopst? Gewoon op de kleuren afgaan?
Zo gaat het online denk ik precies hetzelfde, al is daar de drempel iets lager.
Mis ook wat RTL toevoegt bij Hollands Nieuwe, los van de kleurtjes. Alles aan die provider lijkt goedkoop, ze hebben niet eens een telefonisch bereikbare klantenservice. Maak er uit op dat je bij goedkoop bellen dus ook goedkope service mag verwachten (inclusief spelfout):
– Waarom kan ik zelf de klantenservice niet bellen?
Wij willen jouw de best mogelijke service bieden en daarom bellen we jou als het nodig is. Zo sta je nooit in de wacht rij en bespaar je ook nog eens kosten.
Ontopic: Ben het met Johan eens dat exclusieve content weinig doorslaggevend zal zijn in de keuze voor een nieuw abonnement. Ik ben overigens überhaupt geen voorstander van providergebonden content. Wat een onzin. Ter vergelijking: er worden ook geen wegen afgesloten voor mensen omdat ze tanken bij Shell of BP. Ook tolwegen zijn toegankelijk voor iedereen die betaalt. Content verkopen door mensen in een contract met een provider te ‘dwingen’ is in mijn ogen een teken dat de content blijkbaar niet goed genoeg is om los te verkopen..
RTL voegt niets toe aan Hollands Nieuwe omdat ze er niets mee te maken hebben. Zag in de kleuren van HN wel een soort overeenkomst met de kleuren in de logo’s van RTL. Excuus dat ik dat in m’n vorige reactie wat ongelukkig heb geformuleerd.
Partnerruil is mooi bedacht maar RTL zal aan het product niets toevoegen. Wil men een ‘ RTL ‘ phone? Nee denk ik. Samensmelting van merken is crossmediaal begrijpelijk en logisch vervolg op TVOH. Gevoel van hebben van marktpower overheerst ook denk ik.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!