Henk van Ess reviewt The Daily: “Grotendeels overbodig”
Veel te doen geweest over The Daily, we hebben het hier op Marketingfacts nauwlettend gevolgd en de eerste impressie van @evr over de iPad-only krant uit de koker van Rupert Murdoch’s News Corp. in samenwerking met Apple was redelijk positief. Henk van Ess (@henkvaness) is er even goed voor gaan zitten en heeft een recensie gemaakt van 15 minuten waarin hij The Daily afzet tegen een heleboel andere (vaak gratis) internetservices voor nieuws die het megaproject om kort te gaan, grotendeels overbodig maken. Van Ess is wat vroeg met zijn conclusie na 3 edities, maar het filmpje is zeker het kijken waard:
Grootste problemen die Van Ess met de toegevoegde waarde van The Daily heeft, is dat de content niet doorzoekbaar is, dat er op nogal vervelende manier aan walled-garden-strategie wordt gedaan, en dat The Daily, alles bij elkaar opgeteld, voor een betaald product…. vooral grotendeels overbodig is. Zie ook (en er is nog zoveel meer): “The Daily vs. Flipboard: One of These is The Future of Newspapers…”
I think the points that Henk makes about the Daily being “antisocial” are very strong too. They don’t really want you to share their content – not part of the strategy. The Huffington Post has realized that traffic means ad dollars and the fact that they provide context to the content you share is very clever. The Huff has a much better business model – as AOL seems to be believe buying them for $315 million today. Good review – thanks Henk
@Jonathan I’m amazed how they treated social media. It seems a vehicle to get more iPad apps installed.