Zes betaaltrends voor 2011 volgens PayPal

23 februari 2011, 06:13

PayPal, leverancier van online betaalsystemen, maakte gisteren via een persbericht zes betaaltrends voor 2011 bekend. Altijd boeiend als de wc-eend tips gaat geven over het gebruik van wc-eend, maar als je je over dat principe heenzet en naar de inhoud durft te kijken wordt het zowaar boeiend. Bij PayPal zien ze “Appification”, Social Shopping, Stijging internationale betalingen, De maatschappij zonder cash geld, Mobiel en T-commerce. Van die laatst had ik nog nooit gehooord. Hieronder meer uitleg én een presentatie van de eBay Analyst Day met boemveel meer trends en facts:

‘Appification’

De markt voor applicaties groeit sterk. Een IDC-rapport uit 2010 laat zien dat inkomsten uit mobiele applicaties in 2010 al 4,9 miljard dollar bedragen, een bedrag dat naar verwachting zal stijgen tot 35 miljard dollar in 2014. PayPal verwacht dat applicatie-ontwikkelaars het komende jaar steeds handiger worden in het verdienen met de applicaties die zij ontwikkelen.

Social Shopping

Social Shopping komt naar verwachting in 2011 echt van de grond. Met honderden miljoenen mensen die zich verbinden met familie, vrienden en collega’s op sociale netwerken is het niet meer dan normaal dat aanbieders in toenemende mate op social networks te vinden zijn en het daar mogelijk maken voor hun goederen te betalen. Een trend die deze ontwikkeling ondersteunt, zijn microbetalingen en de betaling van digitale goederen. Net zoals de ervaringen in de fysieke wereld steeds meer samenkomen met digitale activiteiten, is de mogelijkheid om snel, kleine betalingen te doen voor digitale content een grote kans voor content-producenten.

Stijging internationale betalingen

Een van de gevolgen van de toenemende wereldwijde verbondenheid van consumenten via sociale netwerken zoals Facebook, is dat consumenten in toenemende mate willen betalen in webshops buiten Nederland. Deze stijging is nu al zichtbaar. In het afgelopen jaar steeg het aantal internationale betalingen dat wereldwijd werd uitgevoerd via PayPal significant. PayPal verwacht dat deze betalingen in het komende jaar verder stijgen.

Mobiel

Mobiele apparatuur wordt een van de voornaamste betaalvormen voor miljoenen mensen over de hele wereld. Meerdere onderzoeken laten zien dat het aantal mobiele betalingen de komende jaren sterk zal stijgen. In 2010 zag PayPal zijn mobiele betaalvolume met 310 procent stijgen. Wereldwijd werd in 2010 voor 750 miljoen dollar aan betalingen gedaan via PayPal. In 2011 wordt verwacht dat dit doorgroeit naar twee miljard dollar.

De maatschappij zonder cash geld

Het is nog te vroeg om te stellen dat we eind 2011 al in een wereld zonder cash geld zullen leven, maar PayPal verwacht dat er in 2011 enkele belangrijke stappen in die richting worden gezet. Het is nu al mogelijk via de mobiele applicaties geld naar anderen te sturen door je mobiele telefoon tegen die van de andere aan te houden en je kunt zelfs je lunch of kop koffie bij Starbucks al met je mobiele telefoon afrekenen, zonder dat daar nog cash geld aan te pas komt. In 2011 zullen er steeds meer applicaties worden ontwikkeld waarbij het mogelijk is zonder cash te betalen.

T-commerce

Televisie is klaar voor innovatie omdat steeds meer consumenten hun televisie verbinden met hun thuisnetwerken, waardoor er veel nieuwe mogelijkheden ontstaan. PayPal verwacht dat televisiekijken verandert van een passieve kijkervaring in een steeds meer interactieve ervaring, nu er steeds meer applicaties worden ontwikkeld, specifiek voor dit platform. Paypal verwacht dat consumenten in de nabije toekomst veel transacties via hun televisie zullen uitvoeren.

eBay Analyst Day

Interview Derk Wagelaar PayPal Benelux (december 2010)

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!