Meer doen met QR: Cijfers en mogelijkheden
Steeds vaker duiken ze op in het straatbeeld: QR codes. Kleine, of grote, vierkante vlakken met zwarte en witte pixels in vreemde patronen. Zijn ze oorspronkelijk ontwikkeld vanuit logistiek oogpunt om snel zaken te identificeren, in 2010 hebben ook marketeers QR codes ontdekt (zie ook dit arikel) en verschijnen ze geregeld in marketingcampagnes en -uitingen. Nu steeds meer mensen met een smartphone op zak rondlopen en ook QR codes kunnen scannen, biedt het een nieuwe, interessante mogelijkheid om te communiceren met de consument. Daarnaast oogt het gebruik van QR in marketing natuurlijk lekker innovatief (zie ook deze app van Sanoma). Maar werken ze ook echt? Wie scant ze nu eigenlijk en wat zijn de mogelijkheden?
De cijfers
Jumpscan, een QR georiënteerde start-up, heeft een aantal feiten en cijfers over het gebruik van hun QR codes op een rij gezet. Allereerst interessant om te zien dat 52% van QR codes heeft gehoord of ze heeft gezien. Een redelijk grote bekendheid voor een nieuwe techniek. 28% geeft aan weleens een QR code te hebben gescand. Meer dan de helft heeft dat het afgelopen jaar ten minste één keer gedaan en 40% zelfs vijf keer of meer.
De meeste QR codes worden, vooralsnog, met iPhones gescand, namelijk 68%. Android volgt met 26% en Blackberry doet met 4% ook nog mee. Het scannen van QR codes heeft bij Jumpscan in de tweede helft van vorig jaar een toename laten zien van 1200%.
QR betekent aandacht
Tot zover de cijfers, want zoals dat gaat met nieuwe technieken, betekent QR voor marketeers aftasten en verkennen. Veel marketeers benutten dan ook lang niet alle mogelijkheden die QR kan bieden. Natuurlijk kennen we de voorbeelden van Calvin Klein met een enorme QR code op Times Square en Audi die ter ere van het honderdjarig bestaan de grootste QR code ter wereld tot stand bracht. Ook dichterbij huis kondigde de AVRO haar nieuwe seizoensprogrammering aan met QR codes in bushokjes. Volop aandacht, ómdat ze QR gebruiken. Niet zozeer om de mogelijkheden die ze hebben benut. In de praktijk komen veel marketeers dan ook niet verder dan een doorlink naar de eigen website.
Mogelijkheden
Zonde, want het mooie van QR is dat het allerlei soorten informatie kan bevatten. Bovendien kunnen via gecodeerde URLs ook talloze commando’s worden uitgevoerd op de smartphone van de gebruiker. Denk hierbij aan een rechtstreekse downloadlink van een song in de iTunes store, een exclusieve kortingscoupon voor een event of praktischer een routebeschrijving van de QR code naar jouw vestiging. Maar ook rechtstreeks een afspraak in de agenda plaatsen van de gebruiker, het direct bestellen van een product of toegang tot een online game zijn enkele mogelijkheden.
QR biedt daarmee volop kansen voor mobile marketing en m-commerce. Zolang de gebruiker wordt beloond voor het scannen en de content achter de QR code relevante, toegevoegde waarde biedt. Ik ben benieuwd of de opmars van QR doorzet in 2011 en of we ook slimmer toepassingen gaan zien. Wat denken jullie?
Ik ben van mening dat QR codes nog niet bij het grote publiek is ingeburgerd. Het is belangrijk om er voor te zorgen dat een QR code daadwerkelijk een meerwaarde gaat krijgen voor de consument. Geef bijvoorbeeld alleen korting op producten wanneer iemand gebruik maakt van een QR code. Op deze wijze introduceer je deze dienst ook bij het grote publiek.
Ik vind vooral de manier van scannen erg vervelend. Tegen de tijd dat ik op mijn iPhone een QR scanner heb geopend, ben ik alweer ver van de code vandaan. In 9 van de 10 gevallen is het een link naar website die vermeld staat op dezelfde poster, wat is dan de meerwaarde van de code?
Toevallig ben ik vandaag de iPhone app QRscanner.nl tegen gekomen. Die is wel lekker snel..
” Wat denken jullie?”
Ik denk dat je met veel moeite probeert een tracking mogelijkheid te gebruiken voor de consumenten markt, en dat dat een heilloze weg is. Natuurlijk zullen er een paar enthousiaste verhalen zijn rondom Audi. Audi creert hiermee vooral een klein stukje imago versterking als innovatief. Maar de werkelijke cijfers van mensen die ooit QR gebruikt liggen rond 1/10 van twitter. Dus leze en schrijve rond de 1 %. En daar is in 3 jaar weinig aan gestegen.
QR is een leuke technologie. Briljant voor logistiek. En incidenteel kun je het kleinschalig in een lokale doelgroep inzetten. Maar zoeken naar een bedrijfsmodel of marketing actie op BASIS van QR – dan draai je doel en middel om. Maar ja. ook second life leidde tot grote bestedingen bij o.a. ABN AMRO. Dus als je daar business mee genereert: vooral doen.
Ik zie ook zeker veel creatievere en praktischere toepassingen voor QR – niet langs de weg, maar juist op verpakkingen en in gebouwen. Denk aan bereidingswijze en recepten op etenswaren, doe-het-zelf instructies op bouwmarktartikelen, audiotours bij de kassa van het museum, impressies (augmented reality) bij bouwputten, meer achtergrondinformatie (video/fotoreportage) bij een tijdschriftartikel, trailers in de tv-gids… Zet ook een korte omschrijving bij een QR code wat je ervan kunt verwachten om interesse te wekken (teleurstelling te voorkomen?). Als consumenten het nut in gaan zien zullen ze de QR codes zelf voor je gaan verkopen (mond-op-mond reclame).
het nadeel van de codes zit vooral in het niet kunnen lezen. het kost vaak te veel moeite om de code te scannen. vaak wordt de qr code niet herkend, zonde! Zijn er manieren om dit te voorkomen bij het ontwikkelen van een QR-code?
@Kim: Het slecht kunnen lezen van de codes heeft met twee dingen te maken. Ten eerste gebruiken zelfs veel grote merken nog gratis te genereren codes. Deze zijn niet geoptimaliseerd en bevatten vaak veel onnodige informatie (bijvoorbeeld een hele lange URL, dus meer puntjes in de code). Ten tweede ligt het natuurlijk aan welke scanner je gebruikt. Er zijn grote verschillen, dus het loont wel om je even te verdiepen in de verschillende scan apps.
eens. QR code kan veel slimmer ingezet worden.
Afgelopen weekend viel het ANWB blad Promotor op de mat. Op de kaft prijkte een grote QRcode die je in staat stelde om vanaf de bank het ‘brullende geluid van de nieuwe BMW motor’ te ervaren. Een geinige toepassing. Al wordt zoiets natuurlijk volledig ingehaald zodra de digitale magazines i.c.m. tablets op grote schaal zijn doorgebroken.
Waarschijnlijk zal de QRcode als marketinginstrument verdwijnen zodra een nieuwe generatie smartphone met RFID reader wordt uitgerust. Met een RFID reader in je phone, is een ‘scan’ razendsnel gemaakt. Bovendien kan er met RFID ook nog eens informatie van de gebruiker worden uitgelezen (persoonlijke voorkeuren, sociale profielen etc.) zodat persoonlijke aanbiedingen, aanmelden event / nieuwsbrief, e.d. ook via mobiel mogelijk worden.
Interessant stuk, een reden waarom het nog niet zo aanslaat als wij hopen is dat er aan de kant vd gebruiker ea geregeld moet worden.
Qr applicatie, telefoon met goede camera, internet verbinding. Ik realiseerde me dat wij in Nederland al redelijk gewend zijn aan mobiek internet op onze telefoon.
Maar in Belgie bijvoorbeeld is dit nog erg kostbaar, en daarmee dus een hele andere gebruikersgroep.
Meer 30+ en vermogend.
Aan de aanbiedende kant is een duidelijke code welke scanbaar is nodig.
En de beleving na het scannen is belangrijk.
Als het blijft bij een doorverwijzing is het misschien niet aantrekkelijk genoeg.
Maar stap 1 zou zijn meer redenen geven voor intensief gebruik, het voorbeeld van het jurkje in de etalage met url naar filmpje van lady Gaga en een bestelbutton erbij zie ik als toegevoegde waarde.
Maar de doelgroep die dit gaat gebruiken zal klein blijven, er zijn nog te veel digital migrants betrokken bij deze proposities. Die kijken hier toch anders tegen aan.
Goede discussie.
Toepassingen van QRcodes zijn oneindig en dus afhankelijk van een branche moet men nadenken hoe je codes effectief kunt inzetten.
Zelf denken wij met name vanuit de media en entertainment branche en dus het simpel doorlinken naar een website is mi. een grote fout.
Wij adviseren om altijd met een mobiele landingspagina te werken en vandaar uit werkt je verder aan informatie die in het verlengde ligt van je basis-info. Bv. Je ‘voegt video clips toe’ van de muziekband die je net beschreven hebt (of die op een poster staan) of 15 geluidsfragmenten van 2min lang van een nieuw uit te brengen cd (en dan gelijk meten hoe lang/kort naar welk fragment geluisterd wordt, wat weer relevant is voor de band); je werkt in een reisgids met videoclips van vakantiebestemming en/of slide shows; de schrijfster van een boek spreekt een video-voorwoord in, de QRCode op de cover; etc.
Dan op de landingspagina moet je altijd werken met actieve knoppen als ‘bel-nu/reserveer-nu’, ‘wordt lid van onze nieuwsbrief (email adres invullen en verstuur)’ links naar facebook, twitter, blogs, etc. En dan natuurlijk alle andere basis marketing elementen die aansluiten op brand-activation en enrichment.
Een landingspagina moet overigens wel simpel zijn met weinig tekst en niet te veel menu lagen.
De kosten van een goede landingspagina hoeft overigens niet duur te zijn; we maken ze bv. tussen de Euro250,- tot Euro1.000,-. Dit is op een redactiebudget / marketing budget echt laag en zeker in vergelijk met de kosten van apps.
Ik denk dan mobiel internet het PC-internet in bepaalde segmenten grotendeels gaat vervangen; dit is slechts een kwestie van tijd. Wie wat triggered (groei mobiel internet dmv. QRcodes of vice versa en/of een combinatie hiervan) is niet zo relevant maar net als in Japan zullen QRcodes meer-en-meer op grote schaal worden ingezet.
Het wordt tijd dat iedereen die de waarde van de qr code inziet zich sterk maakt om de bekendheid te vergroten.
Zien is namelijk geloven. Er zijn inmiddels genoeg mensen die weleens een qr code hebben gezien, maar niet verder gekomen dan die waarneming. Wat het doet, weten ze nog niet. Aan de ene kant gelukkig, omdat er nog te vaak onnozele content achter de qr code wordt geplakt. Aan de andere kant een buitengewone kans om die onbewuste doelgroep te laten ervaren hoe aantrekkelijk, nuttig of functioneel een scan kan zijn. Even stoppen dus met het pushen van je eigen qrcode systeem of toepassing en de straat op en mensen laten beleven. Iedereen wint daarbij.
Een mooie uitdaging voor retailers die mobiele telefoons en accesoires verkopen. Haal consumenten je winkel binnen, installeer Gratis een bij het betreffende toestel passende scanner/reader. Laat je bezoekers vervolgens een artikel scannen in je winkel en geef ze een kortingscoupon voor een volgende aankoop in die winkel.
Da’s pas fun.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!