Ondernemer, ga aan de slag met mobiele marketing!
Dagelijks reis ik met de trein naar mijn werk en maak ik veelvuldig gebruik van mijn iPhone. Ik gebruik mijn telefoon om afspraken bij te houden, games te spelen en online te winkelen. Ik merk bij mezelf dat mijn internetgedrag is verplaatst van mijn desktop PC naar mijn mobiele telefoon. De laatste jaren zijn er een aantal bedrijven die op de juiste wijze consumenten op de mobiele telefoon benaderen. Zo is bijvoorbeeld Amazon één van de succesvolste bedrijven die veel omzet draaien dankzij mobiel internet, in 2010 was dit meer dan 1 miljard dollar. Dit is 4% van de totale omzet… In Nederland zie je dat bol.com inmiddels ook goed gebruik maakt van de mobiele markt. Zo verwijzen ze bijvoorbeeld in folders met een QR code naar de mobiele website. Sinds augustus 2010 is de online omzet van de mobiele website met ruim 200% gestegen.
Toch valt het mij op dat er veel ondernemers zijn die niet inspelen op het gedrag van de consument en nog steeds de focus leggen op gebruikers achter een dekstop PC. Bedrijven maken bijvoorbeeld geen gebruik van de ‘click to call’ functie in Google en veel websites worden op de iPhone nog steeds met een resolutie van 1024 x 768 pixels weergegeven. Kortom: ondernemers moeten overtuigd worden de focus te verleggen van de dekstop – naar de mobiele gebruiker. Maar waarom zou je als ondernemer op de mobiele markt moeten richten?
Geef mij een aantal redenen!
De markt voor smartphones wordt groter en groter
Sinds de opkomst van de iPhone in 2007 is de markt van mobiele telefonie in een sneltreinvaart gegroeid. In de periode van 2010 tot 2015 zal het aantal smartphones wereldwijd toenemen van 297 miljoen tot ruim 1 miljard smartphones. De verwachting is dat ruim 67% van de toestellen maximaal 300 dollar zal gaan kosten. In 2014 zal het gebruik van mobiel internet dan ook groter zijn dan het gebruik van internet via een desktop PC. Dit betekent dat de consument onderweg steeds vaker gebruik zal gaan maken van het internet en ook ter plekke locaties zal gaan zoeken. Bedrijven moeten dan natuurlijk wel gebruik maken van een toegankelijke mobiele website. In een eerder artikel op Marketingfacts werden al een aantal vuistregels beschreven waaraan een mobiele website moet voldoen. Zo is het onder andere belangrijk om de hoeveelheid content te balanceren, gebruik te maken van eenvoudige navigatie en de mobiele website voor zowel touch screens als non-touch screens te ontwerpen.
Er valt veel winst te halen voor lokale bedrijven
50% van alle zoekopdrachten op de mobiele telefoon heeft te maken met local search. Dit betekent dat gebruikers bijvoorbeeld op zoek zijn naar een restaurant of bijvoorbeeld een winkel in de buurt. Wanneer je bijvoorbeeld op zoek gaat naar ‘Notaris Den Haag’ dan zul je zien dat Google veel lokale ‘Notarissen’ toont. Als ondernemer kun je gebruik maken van Google Places, waarbij je onder andere het telefoonnummer van je bedrijf in de zoekresultaten van Google kunt tonen. Een mobiele gebruiker zal hierdoor sneller geneigd zijn jouw bedrijf te bellen dan een bedrijf waarvan het telefoonnummer niet in Google wordt getoond. Uit een studie van AT&T Interactive & Nielsen blijkt tevens dat lokaal adverteren zeer succesvol is. Maar liefst 43% van de gebruikers die een lokale zoekopdracht hebben uitgevoerd, besluit om de locatie te bezoeken en 22% van de gebruikers doet vervolgens een aankoop.
Internet en televisie raken steeds meer verweven
Uit onderzoek van Yahoo is gebleken dat 86% van de respondenten de mobiele telefoon tijdens het tv kijken gebruikt. Een kwart van de respondenten geeft aan dat de mobiele telefoon vooral wordt gebruikt om content die gerelateerd is aan het programma te bekijken. Ook hier liggen voor ondernemers mooie uitdagingen. Je kunt tijdens de commercial je reclameboodschap meer verstevigen door de mobiele gebruiker naar je website te sturen en hier vervolgens een bepaalde kortingsactie aan te verbinden die alleen geldt wanneer je via de mobiele telefoon een bestelling doet.
Iedereen slaapt met de mobiele telefoon
In Amerika heeft 90% van de jongeren tussen de 18 en 29 jaar de mobiele telefoon naast zijn bed liggen. In Nederland zal dit onder de jongeren niet veel anders zijn. Het is voor veel jongeren een gewoonte om de telefoon mee te nemen naar bed. Het zal dan ook waarschijnlijk zijn dat ’s avonds (en misschien zelfs ’s nachts) gebruik wordt gemaakt van de mobiele telefoon. Dit betekent dat je als ondernemer ook hier op kan inspelen door bijvoorbeeld in de mobiele webshop alleen artikelen te tonen die aansluit bij het gedag van de bezoeker.
Maar wat moet ik hiermee?
Er zijn natuurlijk nog veel meer redenen te benoemen om als ondernemer de focus meer op mobiele marketing te leggen. Met bovenstaande voorbeelden wil ik aangeven dat de mobiele gebruiker zich anders gedraagt dan een desktop gebruiker. Het is belangrijk dat je als ondernemer hierop inspeelt en net als Amazon of bol.com hier een graantje van kunt meepikken.
Leuk artikel hendrik. Groeten, Jenny
Inderdaad een heel mooi artikel, Hendrik. Je ziet dat mobiele marketing, maar vooral locatiegebaseerde marketing, zeer effectief is. De click-through ratio’s bijvoorbeeld liggen hier stukken hoger dan bij gewoon online adverteren.
Dit is zeker een interessante ontwikkeling voor de ondernemer om op te adverteren of vindbaar te zijn. Ik vraag mij alleen af hoe de internet marketing bedrijven hierop in gaan spelen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!