Slimme zet van Groupon: samenwerking met LBS diensten Loopt en FourSquare?
Onlangs schreef ik over de invloed van FourSquare met daarbij de opmerking dat ik concepten als 4sqtransit.com waarbij de checkin geeft je toegang tot realtime openbaar vervoer tijden interessant vind (“beyond the checkin”). Inmiddels is er een nieuw voorbeeld van een slimme koppeling vanuit een LBS dienst: Groupon. Groupon heeft in Chicago de dienst Groupon Now gelanceerd en werkt daarmee samen met checkin dienst Loopt (5 miljoen gebruikers) en praat inmiddels ook met FourSquare (bijna 10 miljoen gebruikers). Vanuit de LBS apps ontvang je dagelijkse Groupon aanbiedingen gekoppeld aan je locatie.
Het lijkt mij een fantastisch huwelijk tussen complementaire diensten: FourSquare en Loopt zijn goed in het ontsluiten van geografische relevante informatie en zijn op zoek naar relevante aanbiedingen. Groupon is goed in het ontsluiten van kortingsacties via web en email en is voor hun nieuwe dienst Groupon Now op zoek naar een mobiele propositie. En daarbij wed Groupon dus op meerdere paarden, want naast deze samenwerkingen werd al eerder bekend dat Groupon de checkin dienst Whrrl heeft overgenomen. Bij Loopt hoeft je niet in te checken, het laten draaien van de app op de achtergrond is voldoende om de dagelijkse aanbiedingen gekoppeld aan je locatie te ontvangen. Natuurlijk opt-in. Je kunt via instellingen de aanbiedingen aan zetten.
Is dit de verdere professionalisering van de LBS markt samen met de kortingsmarkt? Is dit een slimme pactvorming van Groupon tegen Facebook Deals en Google Offers? Is dit een toekomstscenario waar jullie in geloven?
Het gebrek aan personalisatie is wat mij betreft de grote tekortkoming van Groupon NL. Ik had me aangemeld voor 1 plaats, maar ik krijg aanbiedingen van een plaats 50km verderop. Een plaats waar ik nooit kom.
En de inhoud van de aanbiedingen zijn ook verre van gepersonaliseerd. Liposculptuur!?! WTF?
Ik heb me om die reden gisteren afgemeld.
Groupon wordt voor mij pas interessant wanneer de inhoud is gepersonaliseerd én wanneer de locatie is gepersonaliseerd. Niet 50 km van de plaats die ik heb opgegeven, maar aanbiedingen van de plaats waar ik op die dag ben. Wat mij betreft een slimme zet om in zee te gaan met LBS zoals 4sq. Nu nog inhoudelijke personalisatie.
Begrijpelijk dat je deze dienst nu niet echt als persoonlijk ervaart. Als je zoals Groupon nu echt de 1-op-1 dialoog aangaat met je klanten MOET deze relevant, persoonlijk, eenvoudig en consistent zijn.
Geheel mee eens. Blijkbaar kiest Groupon eerst voor massa en dat kan ik begrijpen (kip/ei probleem).Gelukkig komt de fase van relevantie en persoonlijke aanbiedingen er wel aan: groupon.com/blog/cities/personalized-deals-faq
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!