Millennial Media kijkt terug op 2 jaar mobile advertising
Maandelijks brengt Millennial Media haar Smart Report uit met daarin de laatste statistieken en ontwikkelingen in de mobiele markt. Afgelopen maand publiceerde het samen met Gartner haar 50e rapport waarin MM het verleden en de toekomst van de markt in kaart brengt. Zo bedroeg de wereldwijde omzet van mobile advertising het afgelopen jaar 1,6 miljard dollar. Voor dit jaar wordt verwacht dat die omzet zich zal verdubbelen tot 3,3 miljard dollar. In 2015 worden de opbrengsten geraamd op de som van 20,6 miljard dollar.
De industrieën die het meest via mobiel adverteren portals & directories, educatie en de reisbranche. In Amerika liggen de verhoudingen iets anders, daar zijn retail & restaurants, telecommunicatie en de financiële sector het grootst. Die laatste is het afgelopen jaar enorm gegroeid, evenals de retail en farmaceutische industrie.
Wat betreft devices is er behoorlijk wat veranderd in de afgelopen 2 jaar. Apple is van 11,35% marktaandeel gegroeid tot marktleider (30,76%). Het aandeel van HTC is in diezelfde periode verdubbeld tot 9,92%. Opmerkelijk dat volgens deze cijfers Samsung de grote verliezer is, het marktaandeel daalde van 21,6% naar 14,94%. Daarnaast verdween Sony uit de picture. Ook LG heeft moeten inleveren, het bedrijf heeft te leiden gehad onder de focus op de non-smartphone markt.
Het rapport gaat verder wat dieper in op het campagnematig inzetten van mobile advertising en de verdeling van post-click acties. Hier onder kun je het gehele rapport inlezen: