Mobiel internet verandert communicatiegedrag jongeren
Onderzoek van Youth Marketeers in opdracht van Hi onder 1121 jongeren (18-29 jaar) wijst uit dat 59% van de jongeren minder is gaan bellen sinds ze over mobiel internet beschikken. Het populaire digitale alternatief WhatsApp wordt door 22% van de jongeren met mobiel internet gebruikt. Daarnaast zegt een derde minder te bellen. Meer dan de helft van de jongeren (56%) zegt niet meer zonder mobiel internet te kunnen en voelt zich ‘naakt’ als ze geen toegang hebben tot mobiel internet.
Van de jongeren zegt 95% hun telefoon bijna altijd of altijd aan te hebben staan. Tevens geven ze aan hoe belangrijk het is om ‘always connected’ te zijn. 9 op de 10 geeft aan altijd mobiel bereikbaar te willen zijn voor vrienden, en maakt zich wel eens zorgen als vrienden niet reageren. Dit geeft wel aan hoe belangrijk de smartphone voor jongeren is geworden.
Onder jongeren zijn sms (28%) en bellen (26%) het meest populair. Onder jongeren met mobiel internet is WhatsApp (22%) populairder dan bellen. Voor het delen van informatie wordt door jongeren met mobiel internet het meest gebruik gemaakt van Facebook (27%), sms (16%), bellen (16%) en e-mail (15%).
Uit eerder onderzoek van Telecompaper bleek al dat 43% van de smartphone bezitters WhatsApp heeft geïnstalleerd. Van hen zei slechts drie procent de applicatie nauwelijks tot nooit te gebruiken.
Hi heeft hier gelijk goed op ingespeeld met hun nieuwe reclame. Verder hebben de nieuwe data-bundels (geen Eindeloos Online, maar 250, 500 of 1000 mb) weinig invloed op dit gedrag. 1000 whatsapp-berichtjes is 1 mb (zo ongeveer).