Europese retailers nog niet klaar voor mobile, Nederland sterk in multi-channel
Deloitte analyseert 200 retailers uit 8 Europese landen
Jaarlijks voert Deloitte een benchmark onderzoek uit naar de prestaties van online retailers. Uit de studie onder 200 retailers in 8 Europese landen blijkt dat Nederland absoluut het sterkst op scoort gebied van multi-channel marketing. De benchmark analyseert de volwassenheid van de webshops. Aan bod komen best practices, verschillen tussen de landen, pure players vs. traditional retailers en mobile commerce.
Weinig extra features
Nederlandse webshops hebben weinig zogeheten extended features, zo concludeert Deloitte. Zuid-Europa verslaat Noord-Europa op de meeste capabilities (qua online maturity van consumenten geldt het omgekeerde). Opvallend is dat Nederlandse webshops vooral slecht scoren op social media. Frankrijk, Italië & Turkije zijn het sterkst in integratie met Social networks. Multi-channel ondersteuning is voor webshops de grootste uitdaging, maar Nederland scoort hier gemiddeld goed op, vooral in de electronica sector.
Pure players vs. traditionele retailers
Het onderzoek kijkt eveneens naar de verhouding van retailers die alleen online actief zijn ten opzichte van 'bricks' retailers. Het aandeel 'pure players' in de top 25 van webwinkels in Nederland en Turkije (respectievelijk 58% en 52%) is flink hoger dan elders in Europa (varierend 13-33%). In de grote Europese landen (Duitsland, Frankrijk, UK) zijn traditionele retailers sterker. Digitale spelers maken gebruik van sterke zoekmogelijkheden, hebben uitgebreide betalingsmogelijkheden, slimme product aanbevelingen, sociale elementen en zijn klaar voor mobile.
Mobile nog altijd onderschat
Webshops scoren over de gehele linie niet sterk op mobile commerce. Met name het Verenigd Koninkrijk loopt hier sterk voorop, Frankrijk in mindere mate. Nederland is een middenmotor, maar scoort opvallend beneden peil als het gaat om een mobile site of app. Dit is waarschijnlijk te danken aan de hoge penetratie van desktops, waardoor het belang van een mobiele site vaak wordt onderschat.
Nederland
Uitdagingen
Deloitte noemt een viertral trends en uitdagingen waar retailers tegen aan zullen lopen:
-
Content als driver van winkelervaring
-
Hoe kun je data gebruiken om slim klanten te targetten?
-
Digitale touchpoints in offline winkels
-
Internationalizering
Over het onderzoek
Het onderzoek van Deloitte is uitgevoerd in de volgende 8 landen: Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje, Turkije, Verenigd Koninkrijk, en Zweden. Webshops in 8 sectoren zijn beoordeeld op 140 criteria over 'storefront', 'fulfilment' en 'extended capabilities'. Je kunt het onderzoek hier downloaden.
Afbeelding credits: gruenenrw
Leuk artikel Danny!
Het feit dat de UK flink voorloopt op de rest van Europa komt, denk ik, doordat Google in de UK vaak de nieuwe features uitvoerig ’test’. Ook zijn de nieuwe features in de UK ook eerder beschikbaar dan in de rest van Europa.
Wat denk jij hiervan?
@Danny: het aanmeldproces voor een inlog op MF wil niet lukken, kan je het onderzoek aan me mailen?
@ Sebastiaan,
Dat was ook mijn gedachte. Als je kijkt naar gebruikersgedrag zijn we in Nederland juist erg vooruitstrevend, en is hier de behoefte aan nieuwe toepassingen juist het grootst.
@ Patrick,
Wil het je wel toesturen, maar wil ook wel heel graag weten wat er fout gaat, zodat ik het kan oplossen voor jou maar ook andere gebruikers. Wil je me een mailtje sturen op danny[at]marketingfacts.nl, dan heb ik je adres.
Het aanmeldproces voor een account op MF werkte niet. Net eentje aangemaakt, nu ben ik er wel doorheen gekomen en mail ontvangen. Weet niet wat de foutmelding meer was. Ik kan niet de gewenste gebruikersnaam en displaynaam meer kiezen en ik neem aan dat er niet iemand anders met Patrick Speijers als gewenste display naam is…;) dus ik denk dat ik er nu dubbel in sta. Ik ga nogmaals proberen het te downloaden.
Mm.. Oke bedankt Patrick. Ga kijken of we hier de vinger achter kunnen leggen.
Hier gaat het ook niet helemaal lekker. Zojuist registratie gedaan, ontvang geen bevestigingsmail oid. Als ik inlog word ik gewoon weer verwezen naar de homepage zonder foutmelding, maar ook zonder in te loggen. Downloaden lukt dus ook niet…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!