SXSW 2012: De zoektocht naar medische apps

10 april 2012, 12:20

Overdaad of speld in hooiberg?

Sommige beweren dat de markt voor 'mobile health' (mHealth) in 5 jaar tijd zal groeien tot het astronomisch bedrag van $23 miljard. Het lijkt ook logisch: de ziektekosten zullen door o.a. vergrijzing de pan uitrijzen en meer en meer zal een beroep gedaan worden op de zelfmanagement van patiënten. En dan bedoel ik patiënten in de breedste zin van het woord, want per slot worden we allemaal een keer patiënt. Mobiele technieken kunnen hierbij een belangrijke rol spelen. Immers, onze mobieltjes worden steeds slimmer door het gebruik van allerlei sensoren, hardwaretoevoegingen en uiteraard slimme app-ontwikkelaars.

Op de App Store zijn reeds duizenden medische apps te vinden De één beter uitgevoerd dan de andere (maar over het algemeen 'matig'). Hoe zit dat op SXSW? Het was al heel snel duidelijk dat 'appmania' hand over hand toeneemt. Ieder zichzelf respecterende ontwikkelaar van een webdienst heeft op z'n minst ook een app, en het aantal 'stand-alone' apps was ongekend hoog. De één nog slimmer en creatiever dan de ander.

Maar tussen al die honderden nieuwe apps, hoeveel waren er nu te vinden die geclassificeerd kunnen worden als 'medische app'? Een zoektocht op de beursvloer leverde een paar interessante kandidaten op.

Ooit begonnen in de R&D in de bioscience heb ik een weg gebaand middels marketing en sales in de farma-wereld naar nieuwe media en innovatie. In 2008 het bedrijf DigiRedo opgezet waar we gepassioneerd nieuwe communicatieconcepten ontwikkelen en implementeren met de digitale instrumenten die de wereld veranderd hebben. In 2012 een volgende stap genomen met het opstarten van Synappz Medical Apps, een unieke netwerkstart-up voor het bedenken, ontwikkelen en vermarkten van medische apps. Synappz is genomineerd voor het eHealth Start Up 2012 bij Doctors 2.0 en onze eerste medische app, iP Plaslijst, voor de Health Apps Awards op Artsennet.nl.

Categorie
Tags

1 Reactie

    René Kock

    Leuk filmpje, die animaties tussendoor zijn verhelderend. Ik begreep alleen geen snars van die dame, tweede spreker.


    30 april 2012 om 13:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!