8 tips en 8 tools om je webwinkel te personaliseren

12 april 2012, 06:30

Personalisatie en het op maat presenteren van speciale aanbiedingen voor terugkerende bezoekers is een belangrijk onderdeel van een succesvolle webwinkel/website. Het implementeren hiervan en het definiëren van de juiste businessrules kan vrij complex zijn. In Nederland zijn we hier ook nog beduidend minder ver mee dan onze Amerikaanse collega’s en liggen er nog volop optimalisatie kansen.

Om u alvast een kijkje in de keuken te geven met betrekking tot de mogelijkheden en kansen die personalisatie van uw webwinkel/website kan opleveren, hebben we acht tips en tools voor u op een rijtje gezet.

1. Doelen bepalen

De eerste stap bestaat uit het bepalen en omschrijven van waarom je wil gaan personaliseren en wat je wil bereiken met personalisatie. Door dit helder in kaart te brengen ben je beter in staat om de benodigde gegevens te definiëren. Houd hierbij ook rekening met de kwantiteit van de data, want hoe meer beschikbare data, hoe effectiever je personalisatie zal zijn. Zonder een grote hoeveelheid data wordt personalisatie heel lastig en vergroot je de kans op irrelevante aanbevelingen, producten of content.

Voorbeelden van doelen voor personalisatie zijn: de gemiddelde tijd op de site/pagina verhogen, bouncerate verlagen, cross selling bevorderen, gemiddelde orderwaarde verhogen, usability verbeteren of herhalingsbezoeken bevorderen.

2. Verzamel bezoekersdata (profielen)

Om goed en effectief te kunnen personaliseren heb je zoveel mogelijk kwalitatieve data nodig. Begin daarom in een zo vroeg mogelijk stadium met het verzamelen van zowel impliciete als expliciete data.

Onder impliciete data verstaan we o.a. bezoekgedrag, zoekopdrachten van de interne zoekmachine, klikpaden, winkelmanddata en aankoophistorie. Deze data wordt verzameld zonder dat de gebruiker hier zelf iets voor hoeft te doen of er iets van merkt.

Het verschil tussen impliciete data en expliciete data is dat expliciete data wordt verkregen door klanten actief naar hun voorkeuren te vragen. Gebruikers vullen hierbij bijvoorbeeld zelf een formulier in waar ze hun interesses kenbaar maken. Daarnaast zijn reviews, ratings en social media profielen ook expliciete data.

3. Laatst bekeken producten

Een veel gebruikte personalisatiemethode is het toevoegen van laatst bekeken producten op o.a. de product- en categoriepagina’s. Dit is één van de eenvoudigste technieken, waarmee bezoekers continu herinnerd worden aan de producten waarin ze interesse hebben getoond. Een andere leuke toepassing van deze personalisatie feature is het tonen van de laatst bekeken producten op de homepage bij het eerstvolgende bezoek. O.a. Marktplaats past dit al heel slim toe met de laatst bekeken advertenties.

4. Anderen kochten ook

Ook dit is een veel gebruikte toepassing, waarbij producten getoond worden die andere kopers van een bepaald product ook hebben gekocht. Deze techniek wordt al iets complexer, omdat een grote hoeveelheid data vereist is om er zeker van te zijn dat aanbevelingen ook werkelijk relevant zijn. Met name Amazon.com haalt hier heel veel cross selling uit en zij passen het tevens heel effectief toe in hun e-mail campagnes.

5. Gepersonaliseerde zoekresultaten

Een andere methode van personalisatie is het finetunen van de zoekresultaten. Hierbij kun je denken aan het slim inrichten van je zoekresultaten op basis van historisch aankoopgedrag en conversiepaden. Met behulp van autosuggest kun je deze resultaten nog beter beïnvloeden en optimaliseren om je gewenste doelen te bereiken.

6. Persoonlijke aanbevelingen (bol.com)

Deze expliciete vorm van personalisatie wordt onder andere toegepast door Bol.com en is vanaf de homepage benaderbaar. Het voordeel van deze vorm van personaliseren, is dat het vereist dat de bezoeker ingelogd is. Hierdoor wordt de bezoeker direct geïdentificeerd en kan alle beschikbare data, zoals aankoophistorie, surfgedrag uit voorgaande sessies en accountdata direct worden gekoppeld. Hiermee kunnen zeer gerichte aanbevelingen gedaan worden, dit wordt ook wel legacy data genoemd. Deze personalisatievorm maakt gebruik van de waardevolle profielinformatie van bestaande klanten.

7. Klikgedrag voorgaande bezoeken

Door middel van het registreren van klik- en bezoekgedrag vanuit eerdere bezoekerssessies is het mogelijk om bijvoorbeeld de homepage te personaliseren met de meest bezochte categorieën. Door de voorkeurscategorieën op een prominentere plek of met een speciaal aanbod te positioneren, weet je zeker dat iedere terugkerende bezoeker de voor hem of haar meest relevante categorie, producten of content op de meest prominente plek te zien krijgt.

Daarnaast kun je ook het klikgedrag vanuit de nieuwsbrief gebruiken om deze voorkeurscategorieën per klant nog nauwkeuriger in kaart te brengen. Hoe meer data, hoe beter! Gebruik dan ook alleen gepersonaliseerde resultaten zodra er ruim voldoende data beschikbaar is. 5 sessies voorafgaand aan een gepersonaliseerde homepage met voorkeurscategorieën, met een significante voorkeur van minimaal 4 sessies die dezelfde categorie hebben bezocht, is ten zeerste aan te bevelen. Vervolgens blijf je uiteraard de resultaten nauwlettend volgen én evalueren om zeker te weten dat de personalisatie ook het beoogde resultaat bewerkstelligt.

8. Valkuilen

Een van de grote valkuilen is het tonen van irrelevante aanbevelingen. Veelal ligt hier een beperkte hoeveelheid aan kwalitatieve data aan ten grondslag. Bijvoorbeeld als je een zeer uitgebreid assortiment hebt en over relatief weinig klanten beschikt om aankooppatronen goed in kaart te brengen. Daarnaast kunnen wijzigingen in het assortiment de aanbevelingen nadelig beïnvloeden.

Personalisatie op basis van real time oplossingen vergt behoorlijk wat van een backend systeem en kan de laadtijd performance van de webshop nadelig beïnvloeden. Hierdoor kan het hele effect van de personalisatie teniet gedaan worden. Zeker de websites met hoge bezoekersaantallen moeten hier passende maatregelen voor nemen, dit om te voorkomen dat de grote hoeveelheid aan gepersonaliseerde pagina’s de laadtijden en daarmee de gebruikerservaring vertraagt.

Tools

Tot slot nog een overzicht met beschikbare bedrijven/tools die faciliteren in het personaliseren van webpagina’s. Dit overzicht is verre van volledig, maar geeft een mooi overzicht van de meest uitgebreide personalisatie tools tot vrij eenvoudig te installeren ‘gratis’ tools, waarmee je laagdrempelig alvast wat ervaring met personalisatie op kunt doen.

  • Coremetrics Intelligent offer: Deze professionele tool van IBM maakt personalisatie tussen meerdere kanalen mogelijk.
  • Onmiture Test and Target: Test and target is een module van Omniture om A/B-, Multivariate testen, segmenten en gepersonaliseerde content te creëren.
  • BT Buckets: BT Buckets is een gratis personalisatie en behaverioral targeting tool met diverse integratie mogelijkheden.
  • Factfinder: Factfinder is een geavanceerde tool voor e-commerce sites die met name de zoek-, filter-, en navigatie mogelijkheden verbetert.
  • Fredhopper: Fredhopper is een gerenommeerde personalisatietool om systematisch de juiste producten, op het juiste moment aan de juiste bezoeker te tonen.
  • WP greetbox: Greetbox is een personalisatie plug-in voor WordPress en geeft je de mogelijkheid om bezoekers van verschillende bronnen een gepersonaliseerde boodschap te laten zien.
  • CommerceStack: CommerceStack is een voorlopig gratis Magento extension om automatisch gerelateerde producten in de shop te tonen en om aanbevelingen te genereren.
  • Monoloop: Eenvoudig te gebruiken tool die terugkerende bezoekers registreert en waar je zelf gepersonaliseerde content en business rules in kan definiëren.

Jeroen de Jong is ondernemer pur sang en heeft een enorme passie voor Marketing, Innovatie en Data Analyse. Met zijn pragmatische instelling en no-nonsense mentaliteit heeft hij de zeer succesvolle e-commerce marketing afdeling van De Nieuwe Zaak opgebouwd. Als partner bij De Nieuwe Zaak is hij binnen de directie verantwoordelijk voor Marketing, Finance en Data intelligence.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Martin Vermeule

    Hi Jeroen, goed artikel! Relevantie is het belangrijkste als je vriendjes met Google wil worden, hier hameren wij altijd op als wij SEO aan onze klanten leren! Ik neem je artikel zeker mee voor tips/tools bij een de traning van One Stop Webshop! Bedankt


    13 april 2012 om 07:26
    Jeroen de Jong

    Hi Martin, dank voor je reactie en leuk dat je m’n post meeneemt in jullie trainingen!


    13 april 2012 om 13:06
    Jeroen de Jong

    Hi Anne-Marie, dank je voor je reactie en aanvulling!

    Retargeting en Abandon shopping cart zijn inderdaad ook hele belangrijke conversion drivers! Dit zijn echter technieken die toegepast worden nadat de bezoeker je website weer heeft verlaten.

    Deze post gaat met name over de personalisatie mogelijkheden die tijdens het daadwerkelijke bezoek aan de site/shop zelf toegepast kunnen worden. Vandaar dat ik retargeting en abandon shopping cart buiten beschouwing heb gelaten.


    13 april 2012 om 13:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!