Global Digital Advertising update: Search heeft de beste ROI
Adobe publiceert haar eerste kwartaalrapport over de uitgaven aan online advertising
Na de overname van Efficient Frontier in januari bezit Adobe, naar eigen zeggen, over genoeg data om met weinig vertraging uitspraken te doen over de bestedingen aan online advertising. In de praktijk blijkt dit overigens hoofdzakelijk search. De snelheid maakt Adobe in ieder geval waar: het heeft zojuist haar Global Digital Advertising Update voor het eerste kwartaal van 2012 gepubliceerd.
Daaruit blijkt dat de bestedingen aan search in de V.S. met 16% zijn gestegen ten opzichte van vorig jaar. Zoekmachines zijn momenteel wellicht niet de meest sexy platformen voor online advertising, maar het zijn wel “the biggest driver of return on investment”, aldus Adobe.
Mobiel
Deze groei is niet zozeer te danken aan een toename van de CPC (die bij Google zakte met 5%), maar aan de groei van het aantal kliks. Eveneens een belangrijke stimulans is het toenemend gebruik van mobiele apparaten en tablets. Het mobiele verkeer verviervoudigde het afgelopen jaar. Mobiel is nu goed voor 8% van alle uitgaven aan search, en 11% in het Verenigd Koninkrijk. Vooral tablets zijn belangrijk voor marketeers. De conversieratio’s voor tablet zijn flink hoger dan die voor smartphones (en voor desktop).
ROI
Niet alleen de zoekmarketinguitgaven stegen afgelopen jaar, ook de return on investment ontwikkelde zich. In de VS en UK groeide de ROI met respectievelijk elf en vijf procent. Nog steeds wordt het overgrote deel van het budget besteed aan Google. Alleen in Japan is de verhouding tussen Google en Bing/Yahoo enigszins gelijk.
Social
De uitgaven aan Facebook advertising groeide met 93%. In diezelfde periode groeide de kosten per klik met 40%. Merken zetten overduidelijk zwaar in op Facebook. Adobe voorziet dat het aantal merkfans op Facebook het komende jaar zal verdubbelen.
Belangrijkste conclusies uit het rapport:
Some Q1 2012 Key Highlights:
-
Search still remains the biggest driver of ROI for marketers, increasing 16 % Year over Year (YoY) during Q1 2012, absorbing the majority of biddable digital advertising spend.
-
Mobile spend reached 8% of all search spend in the U.S. and 11% in the UK in Q1.
-
Facebook spend has grown by 93% YoY and, on a relative basis, now represents 3–5% of search spend.
-
Facebook post engagement increased 176% YoY.
Outlook for 2012:
-
Search spend is expected to increase at a rate of 10 to 15 % for the rest of 2012 in the U.S.
-
Tablet and mobile spend will likely make up 15 to 20 % of all search spend by the end of 2012.
-
While Facebook ad CPCs have increased 40% Quarter over Quarter (QoQ) for the past three quarters, CPCs on Facebook “Sponsored Stories” tend to be lower than Facebook “Marketplace Ads,” which may contribute to temporary decreases in CPCs.
Via: @mevrouwlinda
Bron: Adobe
Afbeelding: Adobe