Hoe maak ik een smartphone-game?
Deel 1: het idee, de partner en de eerste ontwikkelstapjes
Stel, je wordt op een dag wakker met een idee: waarom speel ik op m’n iPhone wel Scrabble en Pictionary tegen m’n vrienden maar is er nog geen sociale quizgame? Quizzen vindt toch iedereen leuk? We roken een kans en zijn BattleQuiz op dit moment aan het maken. Omdat er ongetwijfeld meer mensen zijn die er over na denken om een game of app te maken leek het ons interessant om onze ondervindingen met jullie te delen. Sander Vessies schreef al hoe je app in de top 10 komt. Wij delen de komende tijd onze ervaringen, keuzes, tips en fouten met jullie.
De eerste keuze: dromen of doen
We zijn op dit moment net begonnen met de feitelijke bouw van de applicatie. Maar voordat we daar zijn gekomen hebben we lang zitten wikken en wegen. Is het echt zo’n leuk idee? Leent een quiz zich wel als sociale smartphone-game? Kunnen we het wel?
Dit soort vragen zal iedereen met een idee vanzelf tegen komen. Ons advies achteraf is om jezelf niet op te sluiten maar om toch zo snel mogelijk andere mensen te betrekken. Bijvoorbeeld de mensen die het moeten gaan maken of de doelgroep die het moet gaan spelen. Vaak kunnen zij je heel snel op weg helpen en je idee direct beter en haalbaarder maken.
Zo leerden wij dat real-time (dus exact tegelijkertijd spelen) praktisch onmogelijk is en dat spelers vooral interesse hebben in het spelen van niche-quizjes. Dus geen triviantgevoel maar spelen op je passie!
Tip: Val je eigen concept (met behulp van anderen) van alle hoeken aan. Vind je het daarna nog steeds een goed idee, ga het dan gewoon doen!
Om deze les kracht bij te zetten zijn we op www.playbq.com op zoek naar 50 bèta-testers die ons de komende maand van ideeën en kritiek kunnen voorzien. Zij krijgen de app al voor de release in handen en krijgen de kans de uiteindelijke versie mede vorm te geven. Als beloning geven we al onze inkomsten uit de eerste maand aan deze groep bèta-testers. Voor wat hoort wat!
Tip: Ga eerder naar buiten dan je accountant je zou adviseren. Ideeën zijn zonder executie toch niks waard en er zijn ontzettend veel mensen die je op weg kunnen helpen
Zelf doen, inhuren of samenwerken
Als je een app wilt bouwen zijn er drie opties. Je maakt hem zelf, je huurt een bedrijf in om hem voor je te maken of je gaat een partnership aan. Zelf bouwen was voor ons marketeers geen optie (praatjes vullen helaas nog steeds geen gaatjes) en dus waren we aangewezen op een partij die de technische kant voor zijn rekening kon nemen.
Een game-ontwikkelaar inhuren heeft zo z’n voordelen. Het is een overzichtelijke klant-leverancierrelatie. Je maakt een briefing, zij maken een begroting en je gaat aan de slag. Maar natuurlijk zijn er ook nadelen. Hoe garandeer je kwaliteit op de lange termijn? Wat is het commitment en wat zijn de kosten als de app eenmaal live is en de eerste ronde updates, upgrades en bugfixes ontstaan? En natuurlijk: heb je voldoende budget beschikbaar om de app te laten bouwen die je echt voor ogen hebt?
Als je dat budget niet hebt of een meer structurele samenwerking zoekt, is een partnership de logische optie. Maar ook daar zitten nadelen aan. Ten eerste: realiseer je dat ontwikkelaars wel vaker aanvragen krijgen voor dit soort constructies. Dus erg happig zullen ze in eerste instantie niet zijn. Denk dus goed na of jouw idee daadwerkelijk bij kan dragen aan het verwezenlijken van hun strategische doelen.
Tip: Een partnership is alleen kansrijk als deze past in de ambities van beide partijen, ga op zoek naar partners waarbij die strategische match aanwezig is.
Bovendien gaat het bij een partnership echt om meer dan de rollen verdelen en samen profiteren. Zorg er dus voor dat er zowel zakelijk als persoonlijk een goede match is. Wij zijn die samenwerking na een intensieve zoektocht met QLVR uit Utrecht aangegaan. Daar was het gevoel direct goed omdat ze de juiste ervaring, kritiek en spirit meebrachten.
Tip: Kies ook als je een app maakt voor een solide partij met aantoonbare ervaring voor jouw game.
In mijn volgende deel ga ik in op de ontwikkeling van de app, het verdienmodel en de marketing.
Hoi Rutger,
Misschien wel een hele ergwanende vraag (terwijl ik m.i. zakelijk best risico’s durf te nemen) maar hoe zorg je ervoor dat jouw idee ook echt jouw idee blijft in de periode van toetsen, verkennen, inventariseren, aanvallen vanuit meerdere perspectieven e.d.
Ik hoop iets van je te horen, bedankt alvast…
Gr. Nancy
games vind ik leuk ik wil er zelf een maken
hoe maak je en app
want ik en game maaken
ik vind zo’n uitleg handig maar hoe maak je de app nou echt aan?
Waarom verplicht
Ik wil all jaaren mij aagen spel maaken
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!