Responsive webdesign focust op het verkeerde paradigma
Responsive webdesign is hot. Door de opkomst van allerlei soorten apparatuur als mobiele telefoons, tablets, internet-tv's en laptops én pc's in alle soorten en maten was de manier waarop websites voorheen werden vormgegeven aan verandering toe. Vroeger keek je in statistieken voor je website wat gemiddeld de kleinste gemene deler was voor de schermresolutie, de browser en de browserversie. Vervolgens begon de designer de website vorm te geven, aangepast aan die kleinste gemene deler.
Dit wordt steeds moeilijker. Er zijn nu zoveel apparaten, browsers en schermresoluties dat dit niet meer werkt. Designers beginnen nu met een kleine basiswebsite en werken vervolgens via de methode van progressive enhancement: als een apparaat of browser meer capaciteit heeft, gebruik die dan. Anders gezegd: speel in op de context van de eindgebruiker. Laat het design inspelen op welk device of browser de eindgebruiker gebruikt om toegang tot je content te krijgen.
Design zou zich niet aan het apparaat moeten aanpassen…
De laatste maanden heb ik diverse discussies gehad over responsive design. Hoewel ik responsive webdesign als benadering waardeer, komt het toch op me over als een tussenstap. Een design zou zich niet moeten aanpassen aan het apparaat of de browser van de eindgebruiker. Een design moet zich aanpassen aan wat daarachter zit; de eindgebruiker zelf.
Laat ik een voorbeeld geven: Ik heb responsive designs gezien voor een grote luchtvaartmaatschappij. Het design was prachtig en paste zich prima aan de formaten van andere browsers aan. Als er bijvoorbeeld een iPad wordt gebruikt, zijn de knoppen automatisch groter (zodat je ze ook kunt gebruiken als je stevige vingers hebt). Minder belangrijke content (zoals waar je je auto kunt parkeren of informatie over de aankomsttijden van vliegtuigen) wordt verwijderd of ‘below the fold’ geplaatst als de resolutie niet hoog genoeg is. UI-designpatronen die in apparaten als iOS of Android worden gebruikt, worden automatisch in het design overgenomen. Erg mooi!
Maar het rare is: als je responsive design tot het uiterste doorvoert, waarom zou je iemand dan nog laten zien waar hij zijn auto kan parkeren als je van eerdere bezoeken weet dat hij niet eens een auto heeft? Waarom informatie over de aankomsttijden van vliegtuigen verwijderen als je weet dat de bezoeker een passagier van de luchthaven wil afhalen? Waarom de bezoeker een enorme widget voor een vluchtreservering laten zien als hij net een vlucht heeft geboekt in plaats van de bezoeker de vertrektijden en het weer op zijn bestemming te laten zien en een kleine widget voor de vluchtreservering?
Echt responsive webdesign
Responsive webdesign is dus een stap in de goede richting, maar het zou veel beter zijn als responsive webdesign zich écht aanpastte. Niet alleen aan het apparaat van de bezoeker, dat slechts het medium is dat de bezoeker op dat moment gebruikt, maar ook aan de bezoeker zelf. Dit is dus een oproep aan alle interaction designers: leer de bezoekers kennen van de sites waarvoor je ontwerpt, probeer hun wensen te bepalen, hun customer journey én maak prachtige designs die daarop inspelen!
klinkt goed, maar moet je dan een gebruiker niet tracken wat sinds kort flink wat lastiger is geworden… ?
Je kan de bezoeker toch ook 1 simpele vraag stellen of beter nog: inspelen op behoeften in landing pages?
Mijn inziens haal je 2 aparte dingen door elkaar, namelijk inhoud en vorm. Ik vind responsive webdesign, wat voornamelijk met vorm te maken heeft niet hetzelfde als op de gebruiker gespecificeerde content.
Responsive webdesign toont ook niet per definitie andere info/inhoud. het kan ook alleen aanpassingen betreffen waardoor de website gemakkelijker te bedienen is op je telefoon. Want als men knoppen groter gaat maken dan verdwijnt er boven the fold ruimte voor andere dingen. Tenzij je er van uitgaat dat niemand under the fold kijkt veranderd er eigenlijk niets qua content, tenzij je daar voor kiest.
Interessant artikel om te lezen. Ik vraag me altijd alleen af hoe consistentie en voorspelbaarheid binnen AUI past.
@Joel,
bedankt voor de link, ik heb er even doorheen gescanned maar ik zal je scriptie van het weekend eens helemaal doorlezen! Ziet er erg interessant uit!
@Erik,
ben ik maar gedeeltelijk met je eens. Ik zie vaak genoeg dat alles op een responsive website bij de mobiele website maar onder de vouw geknikkerd wordt terwijl je je af kunt vragen of het überhaubt iets toevoegt voor gebruikers op het moment en locatie dat ze het gebruiken. Ik denk juist dat het gaat om het kiezen gaat van wat je wel of niet toont het succes bepaald.
@Martijn; tracken kan natuurlijk wel, maar het moet met opt-in, dus het moet relevant zijn, anders doet de bezoeker het niet.
@Joel; ziet er interessant uit! Wel gaat dat specifiek over echt applicaties, en ‘achter de login’. Je weet dan wel al veel over de gebruiker. Lastiger is ervoor, als je op basis van klikgedrag etc moet proberen te bedenken wat de gebruiker nu zou willen, welke context de bezoeker heeft dan. Ik ga je scriptie van het weekend eens lezen!
@Erik; op zich waar, maar zo zuiver inhoud en vorm scheiden is in de praktijk wel lastiger dan in theorie. De vorm bepaalt toch wel al snel wat waar staat, als je blokken inhoud hebt, en waar ligt dan de scheidslijn? Ik vind het te makkelijk om te zeggen; designers werken enkel aan de vorm, en hoeven dus niet meer aan de eindgebruiker te denken.
@ Joshua,
Je hebt gelijk, maar ik bedoelde het meer in reactie naar Martijn, die zegt dat Responsive zich op het verkeerde focust, terwijl imo vorm en inhoud in deze lostaan van elkaar.
@ Martijn aanpassen van content binnen responsive design obv eerdere bezoeken heet volgens mij gewoon ouderwetsch personalisatie…
@Martijn, Joshua,
Ik ben het met jullie eens dat je bij responsive goed moet nadenken over de plaatsing van inhoud / elementen. Echter dat vorm voor een groot gedeelte bepaalt waar welke inhoud staat ben ik pertinent met jullie oneens.
Vorm bepaalt waar de blokken staan, wat er in de blokken staat is pure personalisatie, zoals Gerben al zeer scherp aangeeft 😉
@Remco, Gerben,
Ik ben het niet met jullie eens 😉 In UI als het je het over “personalisatie” hebt, dan is dat iets wat de gebruiker zelf kan instellen. (a.k.a. adaptable interface)
Martijn heeft het (volgens mij) over een interface die zich zelf aanpast aan de gebruiker, dat is een adaptive interface.
Adaptable vs. adaptive, daar zit wel een heel groot verschil in!
@ Joel Adaptable of adaptive … there’s no point. Relevantie, waar personalisatie een bijdrage aan levert, kan op basis van instellingen die de gebruiker zelf kan bepalen. De grote kracht ligt vooral in het bieden van een relevante, gepersonaliseerde user experience op basis van gebruikersgedrag. Dus cookie- of databaseprofiel-gestuurd. Daarin schuilt de wow-factor: iets krijgen zonder dat je erom vraagt.
@Gerben, maar daar komt de nieuwe wetgeving om de hoek die er voor zorgt dat het vergaren van het gedrag niet mag zonder toestemming. De schrijver Martijn gaf aan dat dan de user dan toestemming moet geven als het maar relevant is…maar dat weet een user vooraf niet dus zullen toch veel mensen daar twijfels over hebben. En je krijgt dan ook niet meer iets zonder dat je er om vraagt…
@ Martijn gebruikers zullen er niet snel op tegen zijn, als je uitlegt dat je met het plaatsen van cookies de experience en service verbetert. Bovendien is de Europese en Nederlandse wetgeving op dit punt zo ondoorzichtig, dat ik nog maar moet zien of en hoe er gehandhaafd gaat worden.
@Gerben (en anderen) het probleem qua ’tracking’ zit hem hier natuurlijk wel in het feit dat jij niet per se degene bent die trackt, maar dat je juist de voorkeuren en geschiedenis van andere sites en bezoeken wilt meenemen. (Bv “ik heb geen auto”)
Verder ben ik het wel eens met de stelling dat dit alles los staat van het responsive design an sich. In een robuust gebouwde website staan layout en content zo veel mogelijk los van elkaar.
Waar ik het wel met Martijn eens ben is dat ze uiteindelijk wel op elkaar inwerken en dat de huidige manier van keuzes maken natuurlijk relatief primitief blijft, als je daar niet meer data en voorkeuren aan kunt toevoegen. In die zin zitten we inderdaad nog in een tussenfase.
Responsive design focust zich niet op het verkeerde. Responsive design focust zich op het ‘design’. Logisch toch?
Waar jij op doelt is responsive content, wat ik zelf liever omvat in Responsive Marketing, een begrip die naar mijn idee het komende jaar in diverse boeken en artikelen zal gaan verschijnen als – zoal sjij het verwoord – de volgende stap van responsive design.
Ik werk op dit moment aan een ebook over responsive marketing die ik voor het eind van dit jaar zal gaan verspreiden. Ideeën en feedback zijn van harte welkom!
@ Sandor ik ben vóór het afschaffen van de marketing bullshit bingo. Resposive design, responsive content, responsive marketing: who cares!? En totaal verwarrend voor klanten. Waar het om gaat, is het creëren van een relevante omgeving waarin bezoekers zo intuïtief mogelijk hun doel kunnen nastreven met een hogere conversie als resultante.
@gerben je hoeft niet te houden van marketing termen als SEO, Social Media, Emailmarketing en Responsive design. Conversie is er trouwens ook zo een 😉 Feit is dat het allemaal zaken zijn die bijdragen tot meer gebruikersgemak en afstemming op je doelgroep. Je moet deze zaken wel een naam geven en met elkaar in verband brengen om ze effectief in te zetten.
Ik ben het met je eens dat je een website volledig moet maken voor je bezoekers, dat is nu net wat marketing betekent. Zo moet je bijvoorbeeld je teksten schrijven voor je doelgroep en niet voor zoekmachines etc. Dat vinden we toch allemaal?
Maar het gaat hier om responsive, niet een heel nieuwe term, maar een term die nu steeds meer waarde heeft gekregen door de link met mobile devives zoals smartphones en tablets.
Responsive marketing is de opvolger van mobile marketing, ook een term die jou waarschijnlijk niet aanspreekt, maar je moet sommige beestjes nu eenmaal een naam geven die de lading dekt.
Responsive, Personalisatie en Adaptive
——————————–
Hier mijn uitleg van de verschillen en samenhang >>
Responsive – begint bij de eerste indruk, op het moment dat je een bezoeker (traffic) om wilt zetten naar lead (potentiële klant). Dus zonder dat je al iets van deze persoon ‘weet’. Een responsive design geeft direct ‘antwoord’ door het ontwerp aan te passen aan een tablet bijvoorbeeld, voor het gebruikersgemak van de gebruiker.
Personalisatie – komt om de hoek kijken als je van deze lead een klant wilt maken, door middel van cookies en.of profielverrijking. Zodat de bezoeker gericht informatie krijgt in lijn met zijn interesses. Dit is tevens ‘responsive’ maar op basis van een opgebouwd profiel, eerder (be)zoekgedrag of opgegeven data.
Adaptive – is een design dat ‘op maat’ is. In dit geval zou het design dan door de gebruiker zelf naar eigen wens aan te passen zijn. Dit is dan niet responsive volgens mij, omdat de bezoeker zelf zijn wensen ‘vast’ zet.
Leuk idee, maar de cookiewet steekt een stokje voor je plan om meer te weten te komen over je gebruiker 🙂
@ Tom Leg bezoekers uit wat hun voordeel bij het plaatsen van service-cookies is. Dan komt ’t allemaal goed.
Zijn jullie niet softeware aan het ontwikkelen waarbij je profielen bouwt van bezoekers en daarna dus precies een profile based responsive design aan kunt bieden?
Das een oude post die weer tot leven komt zeg. Maar dat klopt, dat is GX BlueConic. Zo ontstond ook het idee voor deze blogpost toen ik sprak met een responsive design specialist (Vasilis van Gemert van Mirabeau) en we concludeerden dat met dit soort technologie je een flinke stap verder zou kunnen gaan dan alleen luisteren naar het device.
Met gebruikersprofielen moet het wel mogelijk zijn, maar vaak genoeg moet alle informatie wel makkelijk beschikbaar zijn. Een compromis zou gevonden kunnen worden door wel alle informatie weer te geven maar per gebruiker de meestgebruikte info/functies prominent weer te geven op de pagina.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!