Instagram: mama Facebook achterna (en wat alternatieven)

21 december 2012, 12:29

Dinsdag ochtend vroeg, Nederlandse tijd kwam Instagram met een update van hun gebruikersvoorwaarden. Onmiddellijk brak er via social media een storm van kritiek los. Instagram zou namelijk jouw foto’s door kunnen verkopen aan derden zonder jouw toestemming, je op de hoogte te brengen of mee te laten delen in de opbrengsten. De eerste storm van kritiek zou Instagram al 780.000 users op een totaal van bijna 100 miljoen gebruikers gekost hebben. Op zich natuurlijk een klein percentage maar wel al een duidelijk signaal. Maarrrr, is al deze kritiek wel terecht en wat gaat Instagram nu echt doen?

Inmiddels heeft co-founder Kevin Systrom van Instagram een extra blog geplaatst met uitleg over de nieuwe gebruikersvoorwaarden, die op 16 januari 2013 ingaan. Hierin wordt ook nog eens duidelijk gemaakt dat Instagram jouw foto’s niet gaat verkopen. Tevens heeft Instagram, zoals bijna elk bedrijf dat gebruikers data op het internet host, altijd al een licentie gehad om alle foto’s te gebruiken en te kopiëren. Dat moet ook wel om de servers en overige kosten te kunnen betalen van deze nog altijd gratis dienst. De huidige gebruikersvoorwaarden geven Instagram het recht om advertenties in, op of bij jouw content te plaatsen.

Instagram heeft dus altijd al het recht gehad om jouw foto’s te gebruiken in advertenties of op bijna elke andere manier die je maar kan bedenken. Deze zelfde discussie hadden we dus ook al kunnen hebben bij de oprichting of bij de overname door Facebook.

De nieuwe gebruikersvoorwaarden

De enige noemenswaardige verandering is dat je er nu mee akkoord gaat dat een adverteerder geld betaalt aan Instagram om jouw foto’s en andere informatie te laten zien. Dit exclusief in combinatie met betaalde of gesponsorde content.

De volgende regel is opgenomen in de nieuwe gebruikersvoorwaarden van Instagram:

To help us deliver interesting paid or sponsored content or promotions, you agree that a business or other entity may pay us to display your username, likeness, photos (along with any associated metadata), and/or actions you take, in connection with paid or sponsored content or promotions, without any compensation to you.

In feite betekent dit dat Instagram dezelfde kant op gaat als Facebook waar het ruim een jaar geleden voor 1 miljard dollar door overgenomen werd. De gebruikersvoorwaarden worden meer samengetrokken met 'moeder' Facebook zodat ook Instagram (eindelijk) geld kan gaan verdienen.

De foto’s blijven nog steeds jouw eigendom en je kan ook je eigen privacy beheersen door zelf te bepalen wie jouw en jouw foto’s mag volgen/zien. Echter kan Instagram nu campagnes of accounts van bedrijven gaan promoten doordat jouw vriend of iemand die je volgt dat desbetreffende bedrijf weer volgt.

Is al de ontstane ophef een storm in een glas water doordat de nieuwe gebruikersvoorwaarden niet duidelijk waren of vertrouwen we eigenlijk Facebook gewoon niet? Instagram (onderdeel van Facebook) heeft nu bijna dezelfde voorwaarden als het bedrijf dat 1 miljard mensen dagelijks met al hun vrienden verbind.

Alternatieven

Mocht je na het lezen van dit artikel toch van Instagram afwillen, dan moet je voor 16 januari je account verwijderen zodat jouw foto’s nooit gebruikt kunnen worden in advertentie’s zoals

dat in de nieuwe gebruikersvoorwaarden staat.

Nu kan ik mij voorstellen dat je toch foto’s met hippe filters wilt blijven maken, naast de nieuwe app van Twitter hebben wij met dank aan Mashable een paar gratis alternatieven voor jouw neergezet.

Camera Awesome is een app die je helpt om betere foto’s te maken! Een app met 300 effecten, filters en verschillende editing tools..

Streamzoo laat je andere gebruikers volgen en gebruikt een badge systeem (zoals Foursquare) om participatie in de community te stimuleren. Je kan kiezen uit meer dan 30 effecten om jouw foto’s te bewerken!

Als je uit gekeken bent op bestaande filters of die zijn net niet perfect dan kan je in Pxlr-o-matic zelf jouw eigen filters creëren en combineren. Enjoy!

Young Entrepreneur and Founder Brutalist. Online uitdagingen zijn mijn benzine met online content & reputatie management als ingrediënten. Want to fuel me?

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!