Verwachtingen mobile advertising in West-Europa naar beneden bijgesteld
Mobile advertising dit jaar wereldwijd goed voor 8,8 miljard euro
De wereldwijde inkomsten uit mobile advertising zullen dit jaar groeien tot 11,4 miljard dollar. Dat voorspellen de analisten van Gartner. Volgens de onderzoekers verviervoudigen de advertentie inkomsten tussen 2011 en 2016. Gartner verwacht dat in 2016 de omzet zal oplopen tot 24,5 miljard dollar. Het komende jaar zal de omzet nog niet zwaar stijgen, wat veroorzaakt wordt door de dalende tarieven voor het adverteren op smartphones en tablets.
De verwachtingen zijn positief bijgesteld ten opzichte van vorig jaar. Dit komt onder andere door de versnelde adoptie van mobiele apparaten. “The mobile advertising market took off even faster than we expected due to an increased uptake in smartphones and tablets, as well as the merger of consumer behaviors on computers and mobile devices,” aldus Stephanie Baghdassarian, research director bij Gartner. De uitgaven aan advertenties op mobiele apparaten gaat ten koste van print, met name kranten.
Een wereldwijde markt
Door dat de adoptie van mobiele apparaten in alle werelddelen flink aan het aantrekken is, wordt de markt voor mobile reclame toegankelijker. “This market will therefore become easier to segment and target, driving the growth of mobile advertising spend for brands and advertisers. Mobile advertising should be integrated into advertisers' overall marketing campaigns in order to connect with their audience in very specific, actionable ways through their smartphones and/or tablets.”, zegt Andrew Frank, research VP bij Gartner. Vanwege de snelle adoptie van mobiele apparaten in Japan en Zuid-Korea staat Azië qua mobile advertising wereldwijd aan de top. Kijkend naar de toekomst van wordt er met name veel verwacht van China en India. De opkomende middenklassen zouden zowel voor nationale als globale merken een flinke stimulans moeten zijn.
Verwachte inkomsten uit mobile advertising
Als we de nieuwe voorspellinge van Gartner afzetten tegen de verwachtingen die zijn in 2011 uitspraken, zien we dat de verwachtingen van West-Europa naar beneden zijn bijgesteld. Waar eerst een omzet van 5,1 miljard dollar in 2015 werd voorspeld, verwachten de onderzoekers nu een omzet van 4,4 miljard dollar in 2016.
In Noord-Amerika en Europa komt de groei in mindere mate van nieuwe markt(en). Mobiel als kanaal zal in de toekomst vaker worden meegenomen in 360-graden advertentiecampagnes. Mobile zal met name ten koste gaan van het budget voor radio en print.
Verwachte inkomsten uit mobile advertising (uit 2011)
De belangrijkste drijver achter mobiele advertenties is en blijft mobile search. Onder mobile search vallen zowel advertenties op de zoekresultatenpagina als betaalde vermeldingen binnen digitale kaarten als Google Maps. Ook verschillende vormen van augmented reality vallen hieronder.
Deze en meer cijfers kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers & statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.
Afbeelding: Enrique Dans (cc)