Koopjesjagers leveren 159% meer omzet op bij iPhone-apps

4 februari 2013, 05:59

Afgeprijsde apps: het werkt, maar sterker op iPhone dan op iPad

Een prijsverlaging kan voor iOS-ontwikkelaars effectief zijn om hoger in de ranglijsten te komen en meer aandacht te krijgen. Op korte termijn levert het ook meer omzet op: gemiddeld groeit de omzet 159% in de week na de prijsverlaging. Maar dat effect is vooral merkbaar bij iPhone-apps. iPad-bezitters zitten veel minder te wachten op koopjes. En bij Android staan de ranglijsten zo sterk vast, dat het met een prijsverlaging moeilijk is om de aandacht te trekken.

Afprijzen heeft effect

Smartphonegebruikers zijn er gek op: afgeprijsde apps. Totaal onbekende apps kunnen opeens naar de top van de ranglijsten stijgen, omdat ze via een actie als AppEvent of Free App A Day in het zonnetje worden gezet. Maar helpt het ook? Nieuw onderzoek van Distimo laat zien dat het zeker effect heeft. Het onderzoeksbureau bekeek 850 iPhone- en 930 iPad-apps die in de maand december een prijsverlaging doorvoerden.

Bij een prijsverlaging van een iPhone-app is het effect vijf dagen na de prijsverlaging nog merkbaar: het aantal downloads neemt met 1.665 procent toe. Bij de iPad is het effect minder sterk: een groei van 871 procent. Dat zou komen omdat de iPad meer wordt gezien als een luxe artikel. Gebruikers zijn gewend aan hogere prijzen voor apps en zijn minder gevoelig voor koopjes.

Dat effect is ook te merken bij de prijselasticiteit in de eerste drie, vijf en zeven dagen na een prijsverlaging. Een prijsverlaging van 1% leidde op de iPhone tot een groei van 1,2% in inkomsten over vijf dagen. Op de iPad is er ook wel een effect merkbaar, maar minder sterk: de inkomsten nemen met maar 0,7% toe.

Langdurig effect

Prijsverlagingen hebben een langdurig effect op de inkomsten van ontwikkelaars. De omzet van een iPhone-app groeide gemiddeld 137 procent in de vijf dagen nadat de prijsverlaging werd doorgevoerd. Je zou denken dat de gebruikers er dan wel weer op zijn uitgekeken, maar dat blijkt niet het geval: in de zeven dagen na de prijsverlaging is de omzet met 159 procent gestegen. Eén verklaring voor dit naijleffect is dat gebruikers een afgeprijsde app installeren en pas een paar dagen later worden verleid tot in-app aankopen.

Over het effect van prijsverhogingen valt ook iets te zeggen: een prijsverhoging zorgt ervoor dat bij iPhone-apps voor dat het aantal downloads met 46% daalt in de vijf dagen na de prijsverhoging. Bij de iPad blijkt dan toch ook wel dat gebruikers gevoelig zijn voor de prijs, want daar daalt het aantal downloads in de vijf dagen na de prijsverlaging met gemiddeld 57%.

Games

Wat verder opvalt, is dat de prijsverlagingen vooral voorkomen bij games. Rond de feestdagen gooien game-uitgevers als EA en Chillingo hun games massaal in de koopjeskelder. Kijk je naar de apps die het meest profiteren van prijsverlagingen, dan zijn het ook vooral games: Bladeslinger Ep. 1, Super Mole Escape, Ski Safari, Mega Man X, Final Fantasy en Batman Arkham City Lockdown zijn games die hun omzet flink zagen stijgen. Het zijn niet eens de games die gratis zijn geworden, maar games die eerst rond de 4, 5 of 6 euro kostten en daarna omlaag gingen naar €0,89.

Google Play Store

Distimo keek ook naar het effect van prijsveranderingen in de Google Play Store. Ook daar heeft een prijsverlaging positieve effecten op het aantal downloads en de omzet. Maar het effect is minder sterk dan bij de Apple App Store, omdat het bij Google moeilijker is om de top van de ranglijsten in de Google Play Store te bereiken. Bij Android speelt het ranking effect sterker: apps die hoger in de ranglijsten staan, worden veel meer gedownload en leveren veel meer omzet op dan apps die ergens onderaan de ranglijsten bungelen en daarom voor veel gebruikers onzichtbaar blijven.

In Apple's App Store is de samenstelling van de lijst wat gevarieerder omdat je met een gratis app bovenaan de lijst kunt komen. Momenteel zijn KaleidaCam, Slots Heaven HD en Runtastic Pro plotselinge succesnummers.

KaleidaCam en Slots Heaven HD hebben de nummer 1-plek verdiend dankzij Free App A Day en App of the Day, twee websites die elke dag een gratis app in de schijnwerpers zetten en (vaak tegen betaling) extra publiciteit voor de app regelen. Runtastic Pro kwam ook hoog in de lijst door de app een paar uur gratis te maken. Alledrie hebben ze een systeem met in-app aankopen, zodat de prijsverlaging uiteindelijk gunstig zal uitpakken. Niet alleen in het aantal downloads, maar vooral ook door de extra inkomsten die de komende dagen nog blijven binnenstromen.

Het gratis maken van de app trekt duidelijk niet alleen maar cheap-ass types die voor de gratis spulletjes komen, maar uit de cijfers van Distimo blijkt dat het ook publiek trekt dat best bereid is te betalen.

Gonny van der Zwaag
Oprichter / hoofdredacteur bij iCulture

Oprichter en hoofdredacteur van iCulture. In december 2006 richtte ze het toenmalige iPhoneclub op, samen met haar echtgenoot Jean-Paul Horn. iCulture is uitgegroeid tot een van de grootste tech-/lifestylesites van Nederland en in 2017 winnaar van de Beste Website van het Jaar in de categorie Nieuws en Media. In de spaarzame uren buiten iCulture tikt @gonny aan haar mini-imperium Eetblog.nl, Fithacking.nl en Beterhardlopen.nl.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!