M-commerce in de supermarkt: van boodschappenlijstje tot vliegende winkel

27 juni 2013, 04:59

Ik herinner me nog goed de introductie van Appie in 2009. Met deze gratis app van Albert Heijn kon je een boodschappenlijstje maken, je laatste en meest gekochte producten bekijken en recepten downloaden. Albert Heijn was met Appie in Nederland een pionier op het gebied van de mobiele supermarkt apps. Appie bleek een hit en wordt nog steeds elke maand 3 miljoen keer gebruikt. Inmiddels schieten de supermarkt-apps als paddestoelen uit de grond. In dit artikel enkele van de beste mobiele toepassingen in de supermarkt.

Appie van Albert Heijn

Appie van Albert Heijn

We gebruiken steeds vaker ons mobieltje tijdens het winkelen, ook tijdens het verplichte rondje door de supermarkt. Boodschappen doen is namelijk een activiteit die uitermate geschikt is voor mobiele ondersteuning: je kunt je mobieltje onder andere inzetten voor het vinden van productinformatie en recepten, het vergelijken van prijzen en het zoeken naar aanbiedingen. Supermarkten spelen hier steeds beter op in en ontwikkelen in rap tempo nieuwe m-commerce-toepassingen. Door koopgedrag-, locatie- en loyaltydata slim te combineren, kan er een gepersonaliseerde shoppingexperience worden gecreëerd die meerwaarde levert voor klant én winkelketen.

Loyaliteit creëren en belonen

Veel supermarkten werken met pasjes, kortingsbonnen en spaarkaarten om klanten aan zich te binden. Zelf vergeet ik geregeld om mijn bonuskaart mee te nemen, maar mijn mobiele telefoon heb ik altijd bij mij. Er zijn verschillende apps op de markt waarmee je je klantenkaart virtueel op je telefoon kunt plaatsen. Zoals FidMe, Cardsinpassbook en PassMaker, die het mogelijk maken om onder andere kaarten van AH, COOP en Hoogvliet op je iPhone op te slaan. Zo heb je ze altijd bij je en voorkom je ook nog eens een uitpuilende portemonnee.

Cardsinpassbook

Cardsinpassbook app

De Amerikaanse supermarktketen Safeway geeft klanten via hun ‘just for u’-app toegang tot alle beschikbare kortingsbonnen die vervolgens via mobiel gebruikt kunnen worden in de winkel. In de Verenigde Staten wordt nog veel gebruikgemaakt van kortingsbonnen die uit kranten geknipt moeten worden en dan is zo’n mobiele versie toch een stuk handiger.

Personalisatie

Het voordeel van een klantenkaart is voor de winkelier behalve het creëren van loyaliteit ook het verkrijgen van informatie over het koopgedrag van de klant. Met een mobiele app kan dit natuurlijk ook. Wanneer dit op transparante wijze gebeurt en een duidelijk voordeel oplevert, zullen de meeste klanten daar geen problemen mee hebben. De verzamelde gegevens kunnen worden gebruikt voor het sturen van gepersonaliseerde aanbiedingen en het tonen van interessante producten. Wallmart heeft een app die op maat gemaakte kortingsacties toont, gebaseerd op eerdere aankopen. Hiermee bieden ze de klant meer relevante acties aan en dat zorgt uiteindelijk voor een hogere conversie.

Een andere nuttige mogelijkheid van personalisatie is het waarschuwen van een klant wanneer deze een product koopt dat een ingredient bevat waarvoor hij allergisch is, bijvoorbeeld gluten of pinda’s.

Informatie

De informatie dat een product ingredienten bevat waarvoor je allergisch bent, is natuurlijk ontzettend waardevol. Boodschapp is een app die producten vergelijkt op basis van prijs en voedingswaarde en je helpt om een bewustere keuze te maken. Je kunt bijvoorbeeld de streepjescode van een pak sinaasappelsap scannen en zien of er toegevoegde suikers in zitten. Ook kun je het pak van jouw keuze vergelijken met dat van andere merken. De app bevat op dit moment 7.500 producten van AH, C1000 en Jumbo.

Boodschapp app

Boodschapp

Het zou ook handig zijn om informatie te krijgen over de herkomst van een product (denk aan vlees, vis of eieren), allergieën en houdbaarheid. Een andere voor de hand liggende toepassing is het tonen van recepten waarin je het product dat je wil kopen kunt gebruiken. Een stap verder zou zijn om reviews en ratings van andere klanten beschikbaar te maken. Er staan tegenwoordig zoveel verschillende versies en merken van hetzelfde product (bijvoorbeeld wijn) in de schappen van de supermarkt dat het handig zou zijn om te weten welke het beste beoordeeld wordt door anderen.

Snelheid en gemak

Appie leverde in 2009 al veel gemak en tijdswinst op voor klanten van AH. Zo kon je toen al boodschappenlijstjes maken en deze delen met je huisgenoten. De huidige versie werkt met spraakherkenning waardoor dit nog makkelijker is. Ook helpt de app je met het vinden van de kortste looproute in de winkel.

De winkels van de Koreaanse supermarktketen Emart zijn zo groot dat een beetje hulp bij het vinden van producten geen kwaad kan. Emart heeft daarom onlangs een een mobiele app in combinatie met LED-technologie gelanceerd, die klanten door de winkel loodst en attendeert op aanbiedingen. De ‘Emart Sale Navigation’-app maakt gebruik van LEDs in het plafond die communiceren met een lens op de winkelwagen. Je wordt vervolgens door de winkel geleid via een mobiele app. Wanneer je in de buurt komt van een aanbieding verschijnt deze direct op het scherm van je telefoon. Emart heeft naast een bekerhouder ook een mobiele-telefoonhouder op de winkelwagens gemonteerd, zodat je je handen vrij hebt tijdens het winkelen. Iets wat in Korea prima werkt, aangezien je niet bang hoeft te zijn dat iemand je mobiel steelt wanneer je even niet oplet.

De grootste concurrent van Emart, supermarkt Homeplus, wist zijn online omzet met 130% te laten groeien door een virtuele supermarkt te openen in de metrostations van Seoul. Producten kunnen worden gekocht door middel van een mobiele app die gebruik maakt van QR-codes. De klant hoeft niet langer naar de supermarkt om boodschappen te doen maar kan dit onderweg naar huis doen zonder een omweg te hoeven maken. De boodschappen worden vervolgens thuisbezorgd op een zelf gekozen dag en tijd. Je kunt je boodschappen natuurlijk ook gewoon online doen, maar deze virtuele winkels maken het boodschappen doen toegankelijker en zijn tegelijkertijd een goede marketingcampagne.

Natuurlijk kon Emart niet achterblijven en lanceerde het begin dit jaar een spraakmakende mobiele campagne met een vliegende wifi-winkel. Een ballon in de vorm van een bezorgtruck werd uitgerust met gratis wifi. Passanten konden verbinding maken met hun telefoon om vervolgens via de Emart-app direct boodschappen te bestellen en kortingsbonnen te downloaden.

Gigant Wallmart biedt met hun Scan & Go-app de mogelijkheid om producten te scannen en te betalen. Klanten kunnen zo de rij bij de kassa vermijden. Ook kun je snel controleren of je alle items van je boodschappenlijstje hebt en tussendoor het totaalbedrag zien zodat je je budget niet overschrijdt. Het afrekenen van je aankopen verloopt nu nog via je creditcard of contante betaling (waarbij het bonnetje naar je mobiel wordt verzonden), maar in de toekomst zul je ook mobiel kunnen betalen.

Wallmart Scan & Go

Wallmart Scan & Go-app

In Nederland kun je zelf je boodschappen scannen bij vestigingen van onder andere AH, Hoogvliet en Jumbo, maar alleen met een speciale scanner en niet met je eigen telefoon. AH is vorig jaar gestart met een mobiele zelfscanproef in een vestiging in Haarlem. Ik vermoed dat de concurrentie snel zal volgen en de rijen bij de kassa’s in de toekomst verleden tijd zijn. In het buitenland wordt overigens ook al druk geëxperimenteerd met RFID-tags waarbij het zelf scannen van producten niet eens meer nodig is.

De toekomst

Natuurlijk kun je je afvragen waarom we überhaupt nog naar de supermarkt gaan. Je zou toch ook gewoon al je boodschappen vanuit je luie stoel via mobiel, tablet of pc kunnen bestellen? Op dit moment lopen consumenten nog niet warm om al hun boodschappen online te doen en hoeven de meisjes achter de kassa nog niet te vrezen voor hun baan. Maar net als met boeken, electronica en vliegtickets gebeurd is, zou dat in de toekomst wel eens heel anders kunnen zijn.

Voor nu wordt de combinatie online en offline steeds belangrijker. De consument gebruikt online voor het verkrijgen van meer gemak, service en informatie om vervolgens in de winkel tot aankoop over te gaan. Mobiel is daarbij cruciaal om een persoonlijke en relevante shopping experience te kunnen creëren.

Ken jij nog andere inspirerende voorbeelden van m-commerce in de supermarkt? Deel ze dan hieronder in de reacties!

Nina Fijen
Online Marketeer bij Asiance

Nina is werkzaam in Seoul (Zuid Korea) als projectmanager bij Asiance, een marketingbureau gespecialiseerd in de Aziatische markt. In de afgelopen jaren heeft Nina gewerkt in Nederland, Engeland, Finland, Japan en Zuid Korea. Op die manier combineert zij haar liefde voor reizen en nieuwe culturen met haar vakgebied online marketing.

Categorie
Tags

11 Reacties

    ninafijen

    Hallo Egon, deze app kende ik nog niet. Bedankt voor het posten, ga hem uitproberen!


    27 juni 2013 om 09:05
    msince

    Hoi nina, ik heb passbook gebruikt om al mijn klantkaarten in te voeren. Helaas kan geen van de kaarten gescand worden. Heb jij die ervaring ook?


    28 juni 2013 om 08:27
    ninafijen

    Hier in Korea werkt het goed en wordt er veel gebruik gemaakt van scannen van code op een mobiel. Niet alleen voor klantenkaarten maar ook veelal voor kortingsbonnen.


    28 juni 2013 om 13:35
    Rik Pennartz

    Dank voor de tip, Egon!


    28 juni 2013 om 18:21
    Derk

    @msince, same here, schijnbaar kunnen maar een paar type barcode scanners van een telefoon scherm scannen. Ook al is het een iPhone 4Gs met Retina scherm.

    Innovatie op Nederlands grondgebied met supermarkt apps lijkt nog niet echt van de grond te komen naast appie volgens mij. Of heeft iemand daar nog een aantal cases van, ben benieuwd!


    3 juli 2013 om 11:17
    rlTcnSnbsV

    buy tramadol online tramadol and us overnight no prescription – ez tramadol order status


    16 oktober 2013 om 19:18
    Erick

    Zowel Boodschapp als de QuestionMark zijn oude wijn in door anderen bedachte zakken.


    23 oktober 2013 om 18:03
    bramkoster

    @Erick: waarom? En welke oude wijn en welke door welke anderen bedachte zakken? Kortom: verklaar je nader. Anders is zo’n opmerking wel erg gemakkelijk.


    23 oktober 2013 om 19:03
    Erick

    @Bram. Zeer brede mobiele voedingsdienst (winkelvoer & horeca) is reeds in 2006 ‘netjes’ gedeponeerd, onderzocht en beproefd door Stichting SafeShopper (nu FoodShopper). Beide initiatieven gaan het m.i. niet redden door gebrek aan noodzakelijke steun van fabrikanten en retailers.


    23 oktober 2013 om 22:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!