KPN Mobile beste aanbieder, maar marktaandeel neemt af
KPN Mobile wordt als beste aanbieder van mobiele telefonie beoordeeld. Deze bevindingen volgen uit de nieuwste ICT Barometer van Ernst & Young. De toetreding van buitenlandse aanbieders op de Nederlandse markt heeft aan deze positie niets veranderd. Het marktaandeel van KPN Mobile neemt echter wel af… Als belangrijkste reden hiervoor geldt dat de kosten voor mobiele telefonie bij KPN Mobile door de ge?nqu?teerden te hoog worden bevonden.
Het nieuwste onderzoek naar mobiele telefonie maakt deel uit van de ?EY Leadership?-programma?s van Ernst & Young en is uitgevoerd in april 2004 door Interview NSS onder 628 directeuren, managers en professionals. Uit het onderzoek blijkt dat KPN Mobile over het algemeen als beste wordt beoordeeld door de ondervraagden. Ook het netwerk van KPN Mobile wordt als beste beoordeeld. Het Britse Vodafone scoort het hoogst op het gebied van innovatie en imago. Orange, onderdeel van France Telecom, biedt de beste service en heeft het best beoordeelde dienstenpakket. Het – nu weer – Nederlandse Telfort scoort met name slecht op het gebied van bereik, service, dienstenpakket en innovatie. De andere aanbieders van mobiele telefonie scoren zeer wisselend, aldus het onderzoek. T-Mobile uit Duitsland is de meest kostenvriendelijke aanbieder van mobiele telefonie voor de zakelijke markt.
Tamelijk lui
Volgens Jacob Verschuur, directeur van Ernst & Young ICT Leadership is het zeker voor de zakelijke gebruikers van mobiele telefonie goed dat de concurrentie qua prijs steeds pittiger wordt. Verschuur: ?Dit segment was, vaak alleen al om reden van de slecht geregelde nummerportabiliteit, tamelijk lui. Prijs wordt steeds belangrijker ondanks de waarderingen over imago, kwaliteit en service. T-Mobile heeft wat dit betreft de Nederlandse markt goed begrepen.?
Uit het onderzoek blijkt verder dat 33 procent van de ondervraagden zijn mobiele-telefoniediensten (zowel zakelijk als priv?) afneemt bij KPN Mobile. Dit was in de ICT Barometer van februari 2002 nog 44 procent. Een kwart van de klanten is sindsdien overgestapt naar een andere aanbieder. Het feit dat KPN Mobile als te duur wordt beoordeeld, is de belangrijkste reden hiervoor. ?Aangezien het aspect kosten juist het belangrijkste criterium is bij de keuze voor een aanbieder van mobiele telefonie, zal KPN Mobile op zijn hoede moeten zijn om niet nog meer klanten te verliezen. Maar ook Vodafone heeft marktaandeel verloren. Volgens ons onderzoek van februari 2002 nam nog 29 procent van de ondervraagde directeuren, managers en professionals diensten af bij Vodafone. In april 2004 is hun aandeel gedaald tot 25 procent. T-Mobile en Telfort hebben hun marktaandeel zien stijgen. Daarnaast heeft het Duitse Debitel ook marktaandeel van de grote twee aanbieders afgesnoept?, aldus Verschuur.
Nieuwe mogelijkheden
Tussen de 10 en 20 procent van de ondervraagden maakt gebruik van nieuwe mogelijkheden van de mobiele telefoon. Dit is al een aanzienlijk aantal aangezien deze toepassingen pas circa twee jaar op grote schaal worden aangeboden op de markt. De agendafunctie is de meest gebruikte nieuwe functie (17 procent), gevolgd door e-mailen (15 procent) en foto?s maken (13 procent). Aankopen via de mobiele telefoon worden door 5 procent van alle gebruikers gedaan. Nog altijd een gering percentage, maar ook hier is een stijgende lijn waarneembaar. Voor al deze diensten geldt dat ze voor de mobiele-telefonieaanbieder beduidend meer geld opleveren dan reguliere belminuten. Verschuur: ?De mobiele-telefoniemarkt wordt overstroomd met innovaties. Ik verwacht dat de aanbieder die innovaties weet te combineren met een gunstige prijsstelling marktaandeel zal gaan winnen. Uit het onderzoek blijkt dat T-Mobile op dit moment hiervoor de beste papieren heeft.?
Bron: