Maatregelen van Facebook: dit moet je als adverteerder weten
Het zal je niet ontgaan zijn dat Facebook nogal negatief in het nieuws is geweest de afgelopen weken. Om het nodige recht te zetten, treft het platform flinke maatregelen. Deze maatregelen hebben invloed op de advertentiecampagnes die je voor jouw pagina uitvoert of uit laat voeren, en dit is wat je daarover moet weten.
Bereikinschattingen custom audiences
Facebook verwijdert de mogelijkheid om bereik-inschattingen te geven voor alle soorten custom audiences. Dit zijn doelgroepen die je opstelt op basis van een websitepixel, CRM-bestanden met mailadressen, of je kunt bijvoorbeeld mensen (re)targeten die interactie aangegaan zijn met jouw content.
Dit heeft invloed op de volgende Facebook-tools:
- Create Flow in Ads Manager: bereikinschatting is niet meer mogelijk
- Ads Manager App: bereikinschatting is niet meer mogelijk
- Campaign Planner: bereikinschatting is niet meer mogelijk
- Delivery Insights: doelgroep bereik ratio is niet meer zichtbaar
- Audience Insights: alle inzichten voor custom audiences zijn verwijderd
- Reach and Frequency: totale doelgroepgrootte en de % penetratiefunctie voor alle custom audiences zijn niet meer mogelijk
- Audience Manager: doelgroepgrootte is niet meer zichtbaar voor Saved Audiences die custom audiences in zich hebben
- Ads API: tools die gebruikmaken van de Ads API hebben dezelfde restricties
Audience Insights is een populaire tool om audiences mee te optimaliseren en het is jammer, maar begrijpelijk, dat daar voor een custom audience niks meer mee gedaan kan worden. Anticipeer hierop en denk bij het maken van een custom audience na over wat de eigenschappen van je doelgroep zijn. Zo voel je het gemis van Audience Insights minder.
Onthoud dat je binnen Ads Manager voorafgaand aan een campagne iets minder voorspellend inzicht hebt, vanwege het ontbreken van de bereikinschatting bij een custom audience.
Deze aanpassingen zorgen ervoor dat je minder goed kunt zeggen wat het effect van je campagne is geweest, als je gebruik maakt van custom audiences.
Andere aanpassingen
- Er is een maximum op het aantal aangemaakte of aangepaste custom audiences per dag
- Facebook vraagt adverteerders die een custom audience op basis van CRM-data willen maken, of de klanten expliciet toegang gegeven hebben voor het gebruik van hun e-mailadres in advertising
Alleen de bol.com’s en Coolblues van deze wereld zullen de cap op custom audiences per dag echt voelen. De tweede wijziging is niet heel speciaal: vanwege de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) die op 25 mei van toepassing is, moet je binnenkort sowieso al expliciet om een opt-in vragen van je klanten.
Verder stopt Facebook de targetingopties die verkregen zijn via Partner Categories, zoals Acxiom en Datalogix. Veel van deze targetingopties zijn alleen te gebruiken in de VS en niet in Nederland. Dit vanwege de strengere Europese privacywetgeving. De impact hiervan op Nederlandse adverteerders zal hierdoor naar verwachting klein zijn. Het stoppen van de Partner Categories targetingopties wordt de komende zes maanden in gang gezet.
Targetingopties die voor Nederlandse adverteerders niet meer mogelijk zijn:
- Likely to move
- Business travelers
Wijzigingen in de Facebook API
Facebook voert ook wijzigingen door in de API. Deze aanpassingen hebben niet direct effect op advertenties, maar het is wel goed om hiervan op de hoogte te zijn. Een overzicht van de wijzigingen vind je hier.
Vergeet niet dat Facebook heeft aangekondigd een grondige schoonmaak te houden, dus het is allerminst zeker of dit het einde is. To be continued…