SpinAwards zijn toe aan verandering
De SpinAwards, de vakprijzen voor digitale marketing, zijn voor de twintigste keer uitgereikt. Aan MediaMonks, Vodafone, DDB & Tribal, KPN, VUmc en nog tientallen andere bureaus en klanten. Voor de twintigste keer alweer. De ooit zo ‘nieuwe’ media zijn dus inmiddels al lang niet zo nieuw meer – ook al komen er elk jaar weer nieuwe trends bij. Ook de SpinAwards zelf gaan nu veranderen: de drie oprichters dragen hun taken over aan een nieuw te vormen bestuur. Wat dat betreft was de twintigste editie een memorabele avond.
Het was luidruchtig en vol in Escape, deze woensdag. Druk maar ook gezellig. De digitale bureau-scene is immers een hechte gemeenschap. Ik zit op de perstribune en raak in gesprek met Parool-journalist Hans van der Beek, die dagelijks feestjes afloopt voor de borrelrubriek Schuim. Hij verstaat de dankwoordjes van de winnaars niet, dus heeft hij geen flauw idee wat er nu precies wordt bekroond.
In gesprek met hem memoreer ik dat er pakweg tien jaar geleden een Chinese muur (nee, niet díe Chinese muur) stond tussen reclamebureaus en digitale bureaus. De ene club maakte klassieke Above The Line-campagnes, terwijl de andere club zich vergreep aan Het Internet. Leuke spielerei met websites, terwijl de grote bureaus het geld binnenharkten met campagne-shoots op Ibiza.
Crossmediaal of gewoon full-service
Die tijden zijn veranderd. Bureaus werden multimediaal, later crossmediaal en tegenwoordig gewoon weer full-service. Allemaal labels voor een brede kijk op marketingcommunicatie. Toch blijven van oorsprong digitale bureaus doorgaans beter in digitaal werk en blijven traditionele reclamebureaus graag vasthouden aan die goede oude tv-spot.
Toch zijn er gelukkig uitzonderingen, zeg ik tegen de Schuim-reporter. Kijk naar de grote winnaar van deze avond: DDB & Tribal Amsterdam is een fusie van de twee bloedgroepen, die zonder fusiepijn optimaal functioneert op beide terreinen. DDB & Tribal wint geregeld een Lamp, een Accent of zelfs een Leeuw. Deze woensdag in Escape is het Amsterdamse bureau zelfs de grote winnaar van de SpinAwards: negen stuks maar liefst, met name voor de vorig jaar ook in Cannes bekroonde stottercampagne ‘Get The Flow’ voor Vodafone.
SpinAwards krijgt nieuw bestuur
Het is onmiskenbaar: de tijden zijn veranderd. Dat geldt dus ook voor het bestuur van de SpinAwards. Hennie van Velzen, Huib Maaskant en Stephan Fellinger openden de avond met de aankondiging dat zij hun taken gaan overdragen aan een nieuw bestuur. Het is tijd voor “een nieuwe generatie”. Of zoals bestuursvoorzitter Fellinger het zegt: “We hebben de afgelopen jaren gewerkt aan een toekomstbestendige SpinAwards en zijn van mening dat nieuwe professionals dat verder moeten uitwerken. Er wordt momenteel een nieuw bestuur geformeerd.”
Als ik de zichtbaar genietende Fellinger ernaar vraag, benadrukt hij dat de oprichters geen afstand doen van hun eigen stichting. Ze trekken zich alleen terug uit de dagelijkse praktijk. “Ik ga iets met jong talent doen”, zegt hij.
“Ook hersenchirurgen weten hun weg naar de SpinAwards te vinden”
Wat valt er te zeggen over de uitreiking van de SpinAwards zelf? Meer dan genoeg. Dat is misschien ook wel nodig, want dit soort awardshows verlopen in een te hoog tempo om ter plekke werkelijk stil te staan bij de inhoud, de content, het werk zelf.
Leuk en memorabel dat creative director Raymond Martens van Active Collective iedereen verbaasde door met een zojuist gewonnen SpinAwards-ring zijn vriendin ten huwelijk te vragen, maar het gaat natuurlijk om het winnende werk: het ‘Project Picture’ dat behandeling van hersentumoren verbetert via een digitale aanpak. Dat is pas echt memorabel. Een groot contrast ook met vroeger, toen medische organisaties hun weg naar de SpinAwards echt nog niet wisten te vinden. Niemand kan meer zonder een digitale aanpak, hersenchirurgen incluis.
Artificial Intelligence
Dat de tijden veranderen blijkt ook uit de twee nieuwe categorieën: AR&VR en Artificial Intelligence. Opvallend is dat de drie winnende case inzake Augmented en Virtual Reality louter non-profit van aard zijn. In de categorie ‘Artificial Intelligence’ wint juist weer KLM. Volgens de jury omdat “dit project staat voor een gedachtegoed waarin AI het merk en de consument op een waardevolle manier dichter bij elkaar brengt”.
Het klapstuk is de oeuvreprijs voor creatief productiebedrijf MediaMonks, dat voor toonaangevende bureaus wereldwijd werkt aan campagnes die volop zijn bekroond in binnen- en buitenland, inclusief Webby’s en Cannes Lions. De bestuursleden halen een anekdote aan uit het eerste jaar van de SpinAwards: MediaMonks werd toen genomineerd maar won niks. “We sturen nooit meer iets in!” luidde de emotionele reactie indertijd. Gelukkig bedachten de ‘Monks’ zich. Inmiddels wint het productiebureau aan de lopende band prijzen. Ook bij de SpinAwards van 2018 is het weer meermalen raak.
“Nu ’traditionele’ bureaus prijzen winnen bij de SpinAwards en interactieve campagnes succesvol zijn in Cannes, kun je je afvragen of de bruggen inmiddels niet zijn geslecht”
Deze relatief jonge vakprijs (toch alweer een twintiger) gaat nu een nieuwe levensfase in, met een nieuw bestuur. Wie pakt de handschoen op? We zullen het snel weten. Wellicht ook een goed moment om te herbezinnen hoe de SpinAwards zich blijven onderscheiden van andere reclameprijzen. Nu ’traditionele’ bureaus prijzen winnen bij de ‘Spin’ en interactieve campagnes succesvol zijn in Cannes en bij de ADCN Awards, kun je je afvragen of de bruggen tussen de verschillende genres inmiddels niet afdoende zijn geslecht.
Missie geslaagd? Wellicht, maar de avond in Escape oogde als alles behalve een afscheidsfeest. De SpinAwards keren terug, dat staat vast. Ik ben benieuwd of het nieuwe bestuur ook echt nieuwe wegen gaat bewandelen. Ons vak zou creatief genoeg moeten zijn om dat aan te durven. Al was het maar omdat de SpinAwards in de eerste jaren het klassieke reclamewereldje flink hebben opgeschud. Het is nooit verkeerd om dat nogmaals te doen.