De tien beste inhakers van 2018 tot nu toe

29 juni 2018, 12:10

Ieder jaar vind je op Marketingfacts de inhaakkalender: een overzicht van de belangrijkste dagen van het jaar waar je je als communicatieprofessional op voor kunt bereiden, zoals Nationale Complimentendag (1 maart), Comic Sans Dag (3 juli) en Prinsjesdag (18 september). Het jaar is inmiddels halverwege, dus maken we de eerste balans op.

Hoe staat het met de inhakers in 2018?

Dat inhakers populair zijn en zorgen voor een groot bereik, is geen verrassing meer. Organisaties doen dan ook veel moeite om op Facebook, Twitter en LinkedIn in te spelen op belangrijke momenten of actuele gebeurtenissen. Sommige momenten zijn voorspelbaar, zoals de momenten en belangrijke dagen in de inhaakkalender. Maar naast deze momenten is er ook de actualiteit, waar snel en gevat op gereageerd wordt, door creatieve breinen achter de knoppen van de social accounts van Nederlandse merken. Waar je ook op inspeelt, een woordgrapje doet het altijd goed, een dikke knipoog naar een persoon of andere organisatie scoort hoog, en zelfspot kan wonderen verrichten.

“Waar je ook op inspeelt, een woordgrapje doet het altijd goed”

We zijn over de helft van 2018: tijd voor een tussenstand. We kozen de tien beste inhakers tot nu toe. In chronologische volgorde:

Valentijnsdag: NS

Valentijnsdag, de dag van de liefde en een veelgebruikte dag om op in te haken. Maar deze inhaker van de Nederlandse Spoorwegen liet ons hart wel echt wat sneller kloppen. Kijk en oordeel zelf!

Bron: Twitter

Valentijnsdag-hulp van Bol.com

Bol.com doet er dit jaar een schepje bovenop. Voor Valentijnsdag lanceert het bedrijf een heuse love-bot. Hoewel twee derde van de Nederlandse koppels geen intentie heeft zijn of haar partner te verrassen op deze specifieke dag, stijgt het aantal online Valentijnsdag-aankopen ieder jaar en geven we per cadeau meer uit. Mocht de keuzestress voor een geschikt cadeau toeslaan, dan heeft Bol.com de ideale oplossing om een handje te helpen: een slimme chatbot die via Facebook Messenger het perfecte valentijnsgeschenk helpt uitzoeken.

Tweede Paasdag met Lubach

Een opvallende viral was de videoclip van Arjen Lubach en de veelbesproken influencer Famke Louise. De vlijmscherpe humorist, die eerder viral ging met ‘The Netherlands Second’ en de protestactie Bye-bye Facebook, stal ook de show door de lancering van zijn nieuwe nummer over Tweede Paasdag, die breed werd uitgemeten in de pers.

Niet alleen organisaties haken in

Soms is het juist de consument die een grapje maakt over een organisatie, zoals Barend Henselmans over deze schattige paasbeker van HEMA.

Bron: Twitter

1 April: Efteling en Chocomel

Misschien wel de meest voor de hand liggende dag om in te haken is 1 april, dé dag van de grappen. Des te knapper is het als het organisaties lukt om een geloofwaardige 1 april-grap op te zetten, zoals we dit jaar zagen bij De Efteling. Het pretpark laat in een filmpje zien dat de Python wordt klaargemaakt voor baby’s: in samenwerking met Maxi-Cosi werden speciale stoeltjes ontworpen die ervoor zouden zorgen dat ook baby’s een ritje konden maken in de populaire achtbaan.

Bron: Twitter

Ook Chocomel schroomde niet om tijd en moeite te steken in een 1 april-inhaker. Het merk ging een samenwerking aan met beruchte Temptation Island-kandidaat Tim voor de ‘lancering’ van de enige echte Chocomel Spray Tan.

Bron: Facebook

Goud Uberconnected en Facebook-gate

De afgelopen maanden stonden in het teken van de discussie rondom het Facebook-schandaal met Cambridge Analytica. Social media- en merkactivatiebureau Goud Uberconnected haakte creatief in door een maandoverzicht voor Mark Zuckerberg in elkaar te zetten. En zeg nou zelf, het resultaat mag er zijn!

Bron: Twitter

Bol.com versus Dotan

Ook de verhalen rondom Dotan en zijn trollenleger bleven niet onopgemerkt. Bol.com weet op hilarische wijze in te haken op dit veelbesproken moment. De afbeelding spreekt voor zich, maar ook de webcare-reacties onder het bericht zijn spot on.

Bron: Facebook

Yanny of Laurel?

Op 15 mei ging de internethype Yanny/Laurel viral. Over de hele wereld raakten we niet uitgepraat over het fenomeen. In case you missed it, het begon allemaal met deze tweet.

Omroepvereniging VPRO haakte hierop in door een bekend fragment van Jiskefet, waar toch echt duidelijk Jannie wordt gezegd, te plaatsen op Twitter. Is die discussie ook weer de wereld uit geholpen.

Bron: Twitter

Klaar voor de zomer met Heineken

We gaan de zomer tegemoet. Ook deze week wordt het weer heerlijk weer in Nederland. Wat te doen bij 30 graden? Heineken heeft het antwoord.

Bron: Facebook

Heb je de Inhaakkalender 2018 nog niet?

Treur niet, je hebt nog genoeg tijd om in te haken. We krijgen nog Wereld Emojidag (17 juli), de Dag van de frisse adem (6 augustus), Wereld Pasta Dag (25 oktober) en nog heel veel andere bijzondere dagen waarop gescoord kan worden op social media.

Download hier de inhaakkalender.

Linsey Jepma
Content Marketeer bij OBI4wan

Als content marketeer bij OBI4wan houdt Linsey zich dagelijks bezig met de laatste ontwikkelingen op het gebied van social media monitoring, webcare, reputatiemanagement, chatbots en meer...

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!