ReclameReview: McVitie’s

20 maart 2019, 14:00

Verkade introduceert McVitie’s in Nederland op een typisch Britse manier, met een ‘stiff upper lip’. Deze commercials laten zien dat je met de chocoladekoekjes allerlei buitengewone situaties aankunt.

Credits

Bureau: XXS Amsterdam

Account: Daniel Kok, Francis Oud

Strategie: Ira Spits-Sarican

Concept: John de Vries, JP Nieuwerkerk

Art Direction: John de Vries

Copy: John de Vries, JP Nieuwerkerk, Barend Stegeman, Wessel Beumer.

Producer: Rosa Staal

3D Animatie: Jeroen Feenstra

Design: Robbert-Jan Hoesman

Production company: Fat Fred

Regie: Miron Bilski

DOP: Rutger Storm

Edit: Teun Rietveld

Color grading: Captcha!

Post: The Compound

Muziek: Good Sounds

Geluidmix: XXS Amsterdam / Pieter Bokhorst

Fotograaf: Arno Bosma

Beeldbewerking: XXS Amsterdam / Gio Pardjo

Verantwoordelijk bij klant: Carlo Hagenaar, Valerie Spigt

Doelstelling

McVitie’s introduceren als een lekker Brits chocoladekoekje.

Uitwerking

Op de site van XXS Amsterdam lezen we: “McVitie’s is Great-Britain’s favorite cookie brand and was founded 130 years ago. It is sold in over 100 countries worldwide… about time this cookie jar favorite landed in the Netherlands. And to do so we developed the introduction campaign.”

“Here are some words to live by: life tastes better with McVitie’s… way better. Not only because of its crispy oh so delicious cookie and silky smooth chocolate coating. But mostly because of its ultimate after effect. Curious what this is? Have a look yourself…”

“Life tastes better with McVitie’s”

“For the concept we stayed true to its British roots. We used the brand’s distinctive blue colour as an asset in the art direction and borrowed some of the British humour to deliver McVitie’s new brand message to the Netherlands which can be seen in three short films on TV and pre-rolls, OOH and print campaign.”

Oordeel

McVitie’s is een nieuw merk in Nederland. Dat moet je introduceren door middel van herhaling, herhaling, herhaling. Ik snap de keuze voor deze korte commercials dan ook helemaal. Liever twintig keer 15 seconden dan tien keer 30 seconden uitzendtijd. Zo maak je meer impact en krijg je het merk tussen de oren van de doelgroep.

De boodschap doet me niet veel. Ik vind de commercials niet geweldig grappig, maar wel vermakelijk. De nadruk ligt vooral op de koekjes zelf en op het merk McVitie’s. Perfect dus voor een introductiecampagne.

“Niet heel grappig, wel impactvol”

Waar ik vooral benieuwd naar ben, is de voortzetting van deze Britse humor in de volgende commercials. Zodra de introductie gelukt is, kan de nadruk immers meer komen te liggen op de inhoud van de commercial. Wordt het een vergelijkbare stijl? Wordt een McVitie’s-moment echt een herkenbaar moment in real life? We zullen het zien.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!