ReclameReview: McVitie’s
Verkade introduceert McVitie’s in Nederland op een typisch Britse manier, met een ‘stiff upper lip’. Deze commercials laten zien dat je met de chocoladekoekjes allerlei buitengewone situaties aankunt.
Credits
Bureau: XXS Amsterdam
Account: Daniel Kok, Francis Oud
Strategie: Ira Spits-Sarican
Concept: John de Vries, JP Nieuwerkerk
Art Direction: John de Vries
Copy: John de Vries, JP Nieuwerkerk, Barend Stegeman, Wessel Beumer.
Producer: Rosa Staal
3D Animatie: Jeroen Feenstra
Design: Robbert-Jan Hoesman
Production company: Fat Fred
Regie: Miron Bilski
DOP: Rutger Storm
Edit: Teun Rietveld
Color grading: Captcha!
Post: The Compound
Muziek: Good Sounds
Geluidmix: XXS Amsterdam / Pieter Bokhorst
Fotograaf: Arno Bosma
Beeldbewerking: XXS Amsterdam / Gio Pardjo
Verantwoordelijk bij klant: Carlo Hagenaar, Valerie Spigt
Doelstelling
McVitie’s introduceren als een lekker Brits chocoladekoekje.
Uitwerking
Op de site van XXS Amsterdam lezen we: “McVitie’s is Great-Britain’s favorite cookie brand and was founded 130 years ago. It is sold in over 100 countries worldwide… about time this cookie jar favorite landed in the Netherlands. And to do so we developed the introduction campaign.”
“Here are some words to live by: life tastes better with McVitie’s… way better. Not only because of its crispy oh so delicious cookie and silky smooth chocolate coating. But mostly because of its ultimate after effect. Curious what this is? Have a look yourself…”
“Life tastes better with McVitie’s”
“For the concept we stayed true to its British roots. We used the brand’s distinctive blue colour as an asset in the art direction and borrowed some of the British humour to deliver McVitie’s new brand message to the Netherlands which can be seen in three short films on TV and pre-rolls, OOH and print campaign.”
Oordeel
McVitie’s is een nieuw merk in Nederland. Dat moet je introduceren door middel van herhaling, herhaling, herhaling. Ik snap de keuze voor deze korte commercials dan ook helemaal. Liever twintig keer 15 seconden dan tien keer 30 seconden uitzendtijd. Zo maak je meer impact en krijg je het merk tussen de oren van de doelgroep.
De boodschap doet me niet veel. Ik vind de commercials niet geweldig grappig, maar wel vermakelijk. De nadruk ligt vooral op de koekjes zelf en op het merk McVitie’s. Perfect dus voor een introductiecampagne.
“Niet heel grappig, wel impactvol”
Waar ik vooral benieuwd naar ben, is de voortzetting van deze Britse humor in de volgende commercials. Zodra de introductie gelukt is, kan de nadruk immers meer komen te liggen op de inhoud van de commercial. Wordt het een vergelijkbare stijl? Wordt een McVitie’s-moment echt een herkenbaar moment in real life? We zullen het zien.