Podcast: Britta Sluis (Schiphol, FIFPro) over agile marketing in corporates

3 april 2019, 09:00

Tweede aflevering van interview-rubriek HelloMasters

HelloMasters is de nieuwe wekelijkse podcast van HelloMaaS, waarbij CEO Louise Doorn spreekt met de huidige en toekomstige leiders in de Nederlandse marketingscene. CEO’s en CMO’s spreken over de staat van marketing, en de successen én twijfelmomenten uit hun loopbaan. In deze aflevering vertelt Britta Sluis (FIFPro) over haar ervaring met agile werken, marketingteams en consumer insights.

Net voor kerst 2018, spraken Danne de Vries, eigenaar van BrandPit, en ik voor onze tweede HelloMasters-aflevering met Britta Sluis, voormalig Hoofd Marketing Consumers bij Schiphol, nu general manager FIFPro, in de VondelCS studio in Amsterdam. In 35 minuten deelt Britta haar inzichten als marketingleider in de afgelopen twintig jaar en spreekt ze over haar ervaring met agile werken, marketingteams, consumer insights en meer. Ze werkte bij Postbank/ING, als freelancer bij diverse corporates en meest recent bij Schiphol, waar zij acht jaar als head of consumer marketing werkte. Per januari 2019 is Britta General Manager bij FIFPro, de internationale vakbond die meer dan zestigduizend professionele voetballers vertegenwoordigt.

“Als je je laarzen en riem moet afdoen, en daarna langs de parfums en cosmetics loopt…”

In deze podcast hoor je onder andere het antwoord op de volgende vragen:

  1. Kopen passagiers meer of minder duty free, omdat zij een aangenamere ervaring bij security hebben?
  2. Werken Agile en MVP’s (minimal viable products) in grote, corporate organisaties met veel stakeholders?
  3. Hoe ga je om met bijvoorbeeld de Marechaussee als je de customer journey op Schiphol wil verbeteren?

Britta werkte een paar jaar als freelancer tussen haar vaste baan bij Postbank/ING en Schiphol en heeft een breed inzicht in hoe je een marketingorganisatie en een merk bouwt. Leer meer over Britta, die haar carrière in Zuid-Amerika startte.

De podcast is ook via iTunes en Spotify te beluisteren.

Benieuwd naar het HelloMaaS-platform? Klik hier voor meer informatie.

Topics

[00:00:00] Intro door Louise Doorn

[00:02:02] Intro door Danne de Vries

[00:04:24] Intro door Britta Sluis

Ik heb in mijn carrière niet bewust gewerkt naar een einddoel. Als je marketing goed wil doen, moet je gewoon nieuwsgierig zijn en veel nieuwe aspecten meenemen, zo ben ik gegroeid.

[00:07:30] Welk advies zou je nu aan de twintigjarige Britta geven?

Ik had gewild dat ik wist van een MVP. Dat een plank met vier wielen ook genoeg is om te laten rijden. Dat ik niet zo perfectionistisch was geweest. Dan had ik meer kunnen bereiken.

[00:08:37] Hoe werkt een MVP in een bestaande, global corporate organisatie waar de klantverwachting hoog ligt?

Een MVP werkt juist wel bij grotere organisatie. Customer insights liet duidelijk zien dat mensen zich bij de gate bij Schiphol vervelen. Dan moet de pop-up verkoop van Top30 dutyfree-producten wel een hit zijn. Nou, dat werkte dus absoluut niet.

[00:10:20] Van 8 naar 25 mensen: hoe doe je dat?

Ik wil een dienstbare (servant) leider zijn. Maar om dat team te laten werken moest ik wel veel draagvlak in de organisatie creëren, zat dus heel veel in meetings en de rest deed ik ’s avonds.

[00:12:01] Over agile werken in een corporate organisatie

Je kunt als marketing lead wel Agile werken, maar je bent geen eiland in een corporate setting. Agile past of raakt niet iedere afdeling. Maar dat je wel doelstellingen deelt met bijv digital, inkoop en legal en veranderingsbereidheid afspreekt, dan werkt het wel.

[00:13:02] Wat is het verschil voor jou tussen je rollen als freelancer vs in vaste dienst?

[00:14:34] Over de rol van freelancer in team en cultuur

[00:15:40] Hoe bouw je een sterk marketingteam?

Je huurt freelancers met nieuwe expertise in voor een maand, of drie, of vijf, en kijkt of het nieuwe kanaal succesvol is. Zo bouw je de business case voor het aannemen van FTE’s.

[00:18:55] Over marketingbureaus vs in-house. Hoe zorg je voor de ideale mix?

Ik werk het liefst met zoveel mogelijk specialistische kennis, omdat het onmogelijk is om dat allemaal in-house te halen. Altijd die out of the box feedback van buiten halen is belangrijk.

[00:20:52] Over de snelle groei in het aantal marketingkanalen dat ook voortdurend verandert. Hoe houdt je je merk relevant in die uitdagende context?

[00:22:50] Marketing en customer insights: hoe doe je de research en vooral competitive bij Schiphol, dat één van de beste luchthavens ter wereld is?

[00:26:44] Hoe je als commerciële partij samenwerkt met de Marechaussee

[00:27:40] Of Privium members meer uitgeven dan reguliere Schipholbezoekers

[00:28:31] It’s lonely at the top. Hoe maak je beslissingen als marketingleider?

[00:31:14] Voorspellingen voor de reisbranche in 2019

[00:32:58] Waar maak je je zorgen om in de branche?

Misschien vind ik het wel heel mooi dat die grote platforms niet zo machtig blijken te zijn…

[00:33:59] Wat ga je anders doen in deze nieuwe baan, in een andere branche?

Ik ga niet alleen die kar trekken en eerst een periode op mijn handen zitten.

Werk als Britta: haal stevige feedback en specifieke marketing kennis van buiten naar binnen. Op HelloMaaS kun je direct connecten met marketingadviseurs als strategische sparringpartner. Britta is ook member en beschikbaar voor ad-hoc advies. Meer weten?

Louise Doorn
Founder en CEO bij HelloMaaS

Ik ben Louise Doorn, founder en CEO van HelloMaaS. Met de HelloMasters-podcast wil ik de kennis en meningen van prominente marketingspecialisten in Nederland naar voren brengen door met hen te spreken over actualiteiten, stellingen en uitdagende vraagstukken.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!