Podcast: Startup-mythes onder de loep van martech-CEO’s

10 april 2019, 09:00

Derde aflevering van de interview-rubriek HelloMasters

HelloMasters is de nieuwe wekelijkse podcast van HelloMaaS, waarbij Louise Doorn spreekt met de huidige en toekomstige leiders in de Nederlandse marketingscene. CEO’s en CMO’s spreken over de staat van marketing, en de successen én twijfelmomenten uit hun loopbaan. In deze aflevering gaan CEO’s in op het fenomeen start-up: wat zijn de mythes rondom het starten van je eigen bedrijf? Zijn de vooroordelen waar, of kunnen ze worden ontkracht?

Aan tafel bij deze podcast: Rado Raykov van Holler.live, Willemijn Schneyder van Swipeguide, Sander Nagtegaal van Unless, co-host Ellen Bark-Lindhout van Collider Accelerator en host Louise Doorn van HelloMaaS.

“Als je accelerator na accelerator afgaat, ben je net als de eeuwige student die van college naar college gaat – puur om de levenstijl”

Vier personen van rond de veertig, met goede banen, die besluiten hun baan op te geven om een start-up op te zetten. Na het luisteren van de podcast vraag je jezelf misschien af ‘waarom?’ We gaan in dit gesprek in op een aantal mythes rondom het starten van je eigen bedrijf. Zijn de vooroordelen waar, of kunnen ze worden ontkracht? We gaan er in een hoog tempo op in.

De CEO’s en founders van Unless, Holler.live en Swipeguide gaan samen met Louise Doorn en co-host Ellen Bark-Lindhout in op de volgende mythes:

  • Een goed product is genoeg
  • Je hebt iemand naast je nodig voor een succesvolle start-up; alleen kan het niet
  • Je moet tachtigurige werkweken maken
  • Je moet een schoolverlater zijn
  • Founders van start-up zijn op hun best wanneer ze jong zijn
  • Start-ups hebben geen culturele diversiteit nodig
  • Het binnenhalen van veel geld is een teken van succes
  • Pitchen, accelerators en corporate-challenges zijn belangrijk
  • Het bouwen van een team; waar staan remote teams in dit verhaal?
  • Je bent als CEO alleen blij bij een succesvolle exit

De podcast is ook via iTunes en Spotify te beluisteren.

Benieuwd naar het HelloMaaS-platform? Klik hier voor meer informatie.

Topics

[00:00:00] Introductie Ellen, Rado, Willemijn and Sander.

[00:03:55] Mythe #1: Een goed product is genoeg.

Er werd mij verteld dat ik Rolls Royce’s aan het bouwen was, in plaats van de Beetles die men nodig heeft. – Sander

Een goed team kan niet zonder goed product. – Willemijn

[00:05:29] Mythe #2: Je hebt iemand naast je nodig voor een succesvolle startup; alleen kan het niet.

Als je een solide fundering hebt, kun je een goed huis bouwen. Het hangt ook een beetje van de definitie van een co-founder af. – Rado

[00:07:55] Mythe #3: Je moet tachtigurige werkweken maken.

Het is net als een intervaltraining: soms neem je sprints en een andere keer is joggen voldoende. – Willemijn

[00:10:17] Mythe #4 & #5: Je moet een schoolverlater zijn & Founders van start-ups zijn op hun best wanneer ze jong zijn.

Keiharde data: de gemiddelde leeftijd van een startup founder is 42 jaar. – Louise

Ik ben 44 en ben nu minder onder de indruk wanneer slechte dingen gebeuren. Op mijn eenentwintigste had ik gehuild en was ik weggerend. Nu huil ik nog wel, maar ren ik niet meer weg. – Sander

[00:13:43] Mythe #6: Start-ups hebben geen culturele diversiteit nodig.

[00:16:59] Mythe #7 Het binnenhalen van veel geld is een teken van succes.

Geld betekent wel dat je goed bent in die stap. – Sander

[00:21:43] Mythe #8: Pitchen, accelerators en corporate challenges zijn belangrijk.

[00:26:52] Mythe #9: Het bouwen van een team; waar staan remote teams in dit verhaal?

[00:33:38] Mythe #10: Je bent als CEO alleen blij bij een succesvolle exit.

Ik vraag mij af of de passie voor de reis naar een successvolle exit een hoge indicator is voor het ook daadwerkelijk realiseren daarvan. – Ellen

Neem deze startups als voorbeeld en bouw jouw netwerk rondom mensen in dezelfde positie. Vraag feedback van adviseurs en experts en wees slimmer in jouw groei. Je kunt jouw strategische sparringpartner vinden op HelloMaaS. Voor meer informatie, ga naar hellomaas.com.

Louise Doorn
Founder en CEO bij HelloMaaS

Ik ben Louise Doorn, founder en CEO van HelloMaaS. Met de HelloMasters-podcast wil ik de kennis en meningen van prominente marketingspecialisten in Nederland naar voren brengen door met hen te spreken over actualiteiten, stellingen en uitdagende vraagstukken.

Categorie
Tags

2 Reacties

    ericepstein

    Er zijn sommige mensen die ik ‘professionele studenten’ noem. Ze kunnen het misschien niet hun hele leven doen, maar een groot deel ervan. Als je weet hoe je met het systeem moet werken, kun je daadwerkelijk betaald worden om student te zijn.


    17 september 2020 om 12:54
    ericepstein

    Het is niet onredelijk om te geloven dat iemand voor altijd student wil zijn, maar op welke manier? Er zijn een aantal manieren om erover na te denken.


    17 september 2020 om 12:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!